"לפני כמה חודשים נכנסתי לחנות ספרים, וראיתי שיצא ספר חדש, 'ספר הרחמים', שנכתב בידי לאונרד כהן כשהיה בן 50. הספר מכיל 50 תפילות שהוא כתב. כשפתחתי את הספר נדהמתי מהעומק הרעיוני והרגשי שהתפילות הכילו", מספר הבמאי ברוך ברנר, שבעיתוי קוסמי ביים את "עבודת הכהן" - מופע תיאטרלי מוזיקלי המבוסס על יצירתו של לאונרד כהן, בביצוע תלמידי שנה ג' של סטודיו ניסן נתיב ירושלים.



"לאונרד כהן ניהל דיאלוג מרתק עם עולם התפילה, עולמם של חז"ל והעולם הקבלי", ממשיך ברנר לגולל ומוסיף: "לפתע נחשף לפני עולם פנימי רחב ומלא של אדם שהכרתי רק את גרסת הכיסוי שלו כזמר. מפה התחלתי מסע שהחל לבד ועם חברים, ואחר כך התרחב לשחקנים וליוצרים נוספים. התחלתי לעיין לעומק במילות השירים שכתב. קראתי חלק מספרי השירה שפרסם לאורך השנים, ולפתע נגלו לפני עולמות על עולמות".



איך בנית את ההצגה?
"זוהי יצירה המשלבת תיאטרון, תנועה ומוזיקה. מעין תיאטרון מחול עם תפאורה מינימלית, והדימויים והתמונות מתרחשים בידי השחקנים. המטרה היא להשאיר את הבמה ואת עבודת השחקן פתוחה לרב־ממדיות ולא לצמצם את הטקסט לממד אחד".



עד כמה הכרת באמת את לאונרד כהן?
"עד לפני כחצי שנה לא ממש העמקתי ביצירתו, והתייחסתי אליו כזמר מעניין שכותב טקסטים שנוגעים בחיים. לא ירדתי לעומקו של האיש, שהצליח להפוך כל התנסות בחייו ליצירה מתוך תודעת עומק מטאפיזית, אבל עם ענווה. ראיתי בו אדם המנסה ללקט את הניצוצות האלוהיים שהתפזרו בעולם וליצור מהם רגעי תיקון וחסד; אדם הלוקח כל כאב, התמודדות, בדידות, נפילה ומודה עליה, כי האור נכנס רק דרך השברים".



לאונרד כהן. צילום: רויטרס
לאונרד כהן. צילום: רויטרס




מה קיבלת ממנו כיוצר וכאדם?
"לאורך השנים התעסקתי ביוצרים שמראש הרגשתי חיבור עמוק וקשר עם יצירתם. בלאונרד פגשתי את האיש המעז לצאת למסע, לגעת בעומק הכאב, השבר והבדידות, אבל לא נשאר שם, אלא הצליח להפוך אותם למילים, ליצירה ולמנגינה, שלא משנה אם היא שלמה או שבורה - יוצאת ממנה שירה של 'הללויה'".



יש לך הסבר לעובדה שאתה יוצא עם ההצגה בעיתוי כל כך אקטואלי?
"אני בוודאי לא מתייחס לכך כמקרה. אני חושב ששאלה מכרעת בחיי כל אדם היא כיצד הוא מתייחס למאורעות חייו, למקרים ולמקריות שבהם הוא נפגש. זה חשוב עבורי, וגם עבור היוצרים והשחקנים, שההצגות יצאו במהלך השבעה של לאונרד, והן מוצגות בירושלים, שהייתה חשובה ללאונרד. אנו מרגישים זכות לגעת בחומרי היצירה שלו בימים הללו".



איך הרגשת כששמעת על מותו?
"בכיתי בלי להבין. זאת לא עצבות. זה היה פשוט רגע עמוק וחשוב". 



"עבודת הכהן", 17.11, חמישי, 20:30. סטודיו למשחק ניסן נתיב, בית אלישבע, אלעזר המודעי 17, ירושלים; 20.11, ראשון, 18:00, 20:30, סטודיו ניסן נתיב תל אביב, נעם 5, יפו