איתי זליאט, האמן אשר יצר את פסלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמוצב בכיכר רבין בתל אביב ומעורר עניין וביקורת, שוחח הבוקר (שלישי) עם כתב מעריב אונליין וסיפר על ההחלטה להקים את היצירה: "רציתי לעורר בפסל כמה דברים - קודם כל לדעת מה מותר להגיד בישראל בשנת 2016 ומה אסור. אם הפסל יעלה - יגידו לי להזיז אותו או שהוא יגרור סנקציות ומאסר? קורים המון דברים במדינה הזו, הפסל נראה כעת כקוריוז אבל אולי הוא גם חוזה את העתיד הצפוי לנו".



מאוחר יותר, בשיחה עם גל"צ, הוסיף: "המונח 'ביבי המלך' מופיע עשרות אלפי פעמים ברשת. אני פשוט לקחתי מהמציאות את המונח הזה והנחתי אותו במקום הראוי לו - בכיכר מלכי ישראל".



איך הצלחת להציב מפלצת כזאת באמצע הכיכר?
"השכמנו קום אני וחברים טובים והצבנו אותו".

מה בעצם המסר ביצירה שלך?
"אני אמן שמתעסק בעיקר בחופש ובחופש בחירה. התחלתי לעבוד על הנושאים שאני רגיל לעבוד עליהם והרגשתי שיש זרימה סביבי שאני חייב להתייחס אליה, שינויים שקשורים לנושאים של חופש בחירה. רציתי לבחון את הנושא הזה בשנת 2016 בישראל. האם אפשר להציב פסל כזה והוא יוסר או שזה יגרור אחריו סנקציות?".  


איתי זליאט, האמן שפיסל את בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני
 
העירייה כבר קבעה שהפסל יוסר, כי הוא לא הוזמן על ידם
"זה פחות העניין המוניציפלי מול העירייה, כשנעצר בחור שהעלה פוסט בפייסבוק - הוא לא עבר על חוקי הפייסבוק ולכן עצרו אותו. אני מדבר על שיקולים אחרים שיכולים לגרור מעצר".

אולי זו התגובה של השרה רגב, שאמרה שאתה מנותק מהמציאות וש"עגל הזהב היחיד של האמנות הוא שנאת נתניהו".
"אמנם זו יצירה פוליטית, אבל אני פחות בעניין של שנאה או לא. אני רוצה לבחון את המרקם החברתי שנמצא פה. יש חלק גדול מאוד בעם שיכול להיות רוצה ומאוד ישמח לפסלים כאלה ויכול להיות שמה שנתפס כפרובוקציה - עוד שנתיים יהיה המציאות. השאלה היא מה יקרה מעבר, בואו לא ניתמם".

הזמינו אותך למשטרה? עצרו אותך?
"אותי מעניין לראות לאן זה יגיע, ורק הזמן יגיד אם זו פרובוקציה או נבואה. אני לא מצפה לשום דבר".
 
איך יגיב נתניהו? צילום ארכיון: רויטרס


אז באת לעשות פרובוקציה?
"בוא תתייחס לזה בצורה הוגנת. זו פרובוקציה לשני צידי המפה הפוליטית. ברשת - המונח 'ביבי המלך' הוא בעשרות אלפים. אני פשוט לקחתי מהמציאות את המונח הזה והנחתי אותו במקום הראוי לו בכיכר מלכי ישראל".

כשעה לאחר הצבת הפסל הבוקר, הגיעו למקום פקחים של עיריית תל אביב ומסרו לזליאט הודעת דרישה להסיר אותו לאלתר, בטענה כי הוא מהווה "מכשול במקום ציבורי". העירייה הציבה אולטימטום לאמן עד לשעה 12:00 וציינה כי במידה והוא לא יסיר את הפסל, הוא יוסר על ידה.

הפסל של בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני

צילום: אבשלום ששוני