פתאום קם אדם באישון ליל ומחליט להציב פסל מוזהב של ראש הממשלה בכיכר העיר. אין אדם במדינה שלא התעורר שלשום עם הידיעה ההזויה על הפסל המוזהב של נתניהו, שהוצב לאור היום בכיכר רבין. מהר מאוד הגיעו הספקולציות וגלי התגובות, וכולם רוצים לדעת מי האיש מאחורי הפרובוקציה האמנותית ומדוע.



״30 שנה אני מתעסק באמנות ופסל מוזהב אחד הפך אותי לאישיות הכי מבוקשת בימים האחרונים", הוא אומר. "אני, איתי זלאיט, בן 37, נשוי לריקי ואב לאסף ויובל (בן 3 ובת שנה). אני בוגר תואר ראשון באמנות מהמדרשה לאמנות בית ברל, ותואר בפסיכולוגיה מהאוניברסיטה הפתוחה. אני עושה אמנות מאז שאני זוכר את עצמי. כבר בגיל תשע ציור שלי הוצג במוזיאון ישראל. הסטודיו שלי נמצא בבני ברק ואבא שלי, שהוא איש בעל ידי זהב, עובד איתי בסטודיו. אני חלק מהגלריה השיתופית המצוינת P8. תערוכת היחיד הראשונה שלי, שנקראה 'חרושת התלמים', עסקה בנושאים של חופש, חופש בחירה גם ברמה האישית־פסיכולוגית וגם ברמה התרבותית - תרבות הצריכה למשל". 



אז מה? פתאום קם אדם בבוקר ומחליט לעצב פסל מזהב של ראש הממשלה?
״לא הצלחתי להמשיך לעבוד בסטודיו ולהתעלם מהשינויים הטקטוניים שקורים בחוץ ומאיימים על חופש הביטוי, על הפלורליזם והסובלנות, ופתאום, ברגע אחד, ראיתי את הפסל המוזהב הזה בעיני רוחי, מוצב בדיוק במקום שהוצב״.



כמה זמן עבדת על היצירה הזאת?
״עבדתי עליה שלושה חודשים. הפסל מוכן כבר שלושה חודשים, וברגע שהוא היה מוכן, מיד כיסיתי אותו והמשכתי לעבוד על הפרויקט הבא, שהוא תערוכה שלמה בנושא שעדיין לא ברור היכן תוצג - גלריה או מוזיאון. אני בעצמי סקרן לראות מה יקרה״.



הלכת על זהב לא סתם, אני מניח.
״הזהב הוא הנכון לעבודה הזו. העבודה הוצבה בבוקר, עם אור ראשון. אור השמש יצר מעין הילה מסביב לראשו של ראש הממשלה. מעין שמש, או הילה. זה מרפרר כמובן גם לעגל הזהב, ולהקשרים נוספים באמנות״. 



איך יישמת את זה בפועל?
״מיקמתי אותו עם קומץ חברים טובים ואבי היקר שהשכימו קום עבורי״.



לא פחדת? 
״כשאתה מרגיש שאתה עושה את הדבר הנכון – הפחד נעלם".



איך התגובות שאתה מקבל ביממה האחרונה?
״אני מקבל מאות תגובות מחזקות של אנשים, אמנים רבים מהארץ ומהעולם שמתקשרים לפרגן. הגיעה אלי אפילו ניצולת שואה בת 90, שבאה במיוחד לכיכר לתת לי חיבוק. התרגשתי מאוד. המעניין הוא שמתוך מאות תגובות החיזוק היו רק שתי תגובות שנאה וגם הן היו די לייט. באווירה הציבורית הנפיצה של ימינו, אני בהחלט רואה בכך הישג״. 



מה הלאה? איך אתה מתכנן לנצל את המקפצה?
״מגיעות אלי פניות רבות מהארץ ומהעולם. אני מאוד סקרן לראות איך הדברים יתפתחו״.