אם תשאלו את חזי דין מה המקצוע שלו, הוא יגיד לכם שהוא קוסם. אף שכל הקולגות שלו למקצוע מכנים את עצמם "אמני חושים", "קוראי מחשבות", "מנטליסטים" ועוד שלל תארים מכובסים. "ובכל זאת, גם עם התואר קוסם", הוא טוען, "אני מצליח לעשות דברים ולקבל הכרה, שלפני עשר שנים מי חלם על זה בכלל. הקוסמים היום נמצאים בכל מקום - טלוויזיה, עיתונות, אירועים עסקיים בסכומי עתק, מרצ'נדייז שמגלגלים מאות אלפי שקלים. מי האמין שבאירוע השנתי של בנק הפועלים, המופע המרכזי יהיה של קוסם ולא של אדיר מילר? אנחנו הזמרים המזרחיים החדשים".



תסביר.


"בדיוק כמו הזמרים המזרחיים, גם אנחנו, הקוסמים, במשך שנים רבות, לא נהנינו מיחס שווה לאמנים אחרים כמו שחקנים, בדרנים וכו'. היה סוג של קיפוח, אבל לא כזה שנבע מעדתיות, אלא בעיקר מדעות קדומות. בשביל התעשייה ודעת הקהל ברחוב, קוסם זה משהו מאוד מוגבל, שנתפס אז כבידור לילדים בלבד, והאופציות שלנו - בחשיפה ובסוג ההזדמנויות שניתנו לנו - היו מאוד מוגבלות".



מה השתנה?
"היום קורה בדיוק ההפך. הקוסמים הפכו להיות משהו עכשווי ומאוד מבוקש. אני מסתכל, לדוגמה, על המופעים הפתוחים שלי. שישי בערב, אולם של מאות מקומות והכרטיסים נחטפים. אנשים רואים בזה בילוי לגיטימי וקונים כרטיס למופע קסמים, בדיוק כמו שהיו קונים כרטיס למופע סטנד-אפ או להצגה בתיאטרון. חוץ מזה, גם ההכרה מצד מקבלי ההחלטות מורגשת. פתאום קוסמים נמצאים בכל מקום - במדורי התרבות, בתוכניות קסמים בפריים-טיים, ובאירועים הכי נחשבים שיש. משהו שפעם לא היה. הדבר הזה קרה בעיקר כי נלחמנו על המקום שלנו ויצרנו דברים טובים. כבר לא מדובר בקסמים שהקהל הכיר משחר ההיסטוריה. ניפצנו את הסטיגמה. הכל יותר עדכני ומתאים לרוח של היום".



בימים אלה סיים דין לצלם תוכנית חדשה לערוץ 2 (קשת). ולא שהיה קל. כבר בנוגע לשם התוכנית היה לו ויכוח עם הזכיינית. בסוף הם נכנעו והשם שרצה, "קסם אישי", אושר. בתוכנית מגיע דין לבתים של ידועני ישראל ומטריף אותם בסביבה הטבעית שלהם. בין המשתתפים שפתחו לו את דלת ביתם ניתן למצוא את אייל גולן ורוסלנה רודינה, מורן אטיאס, גדי סוקניק, אלי ישי, דידי הררי, צביקה פיק ועוד.



"'קסם אישי' נולדה דווקא מהרצון להשתחרר מהמיתוג של חזי דין המטורף, שמבצע קסמים מסכני חיים, ולחזור לפשטות, לקסמים הכי קטנים שמתבצעים אחד על אחד, קרוב ומול העיניים של מי שעומד מולי, ובכל זאת לגרום לו לצאת מדעתו", הוא מספר.



"הכוונה העיקרית הייתה להביא אנשים מוכרים שיהפכו את התוכנית ליותר אמינה, כי מדובר באנשים חריפים וממש לא פראיירים, ובסופו של דבר הם הנציגים של קהל הצופים בבית. זה גם מעניין לראות את האנשים המאופקים שאנחנו מכירים מהתקשורת, כמו גדי סוקניק או אפילו אייל גולן, בסיטואציה יומיומית בבית שלהם, כשמישהו אחר משטה בהם וגורם להם להגיב בצורה שלא ניתן לראות בדרך כלל".



נרגעת עם מופעי האימים והאקסטרים?
"אפשר להגיד שנרגעתי קצת, למרות שבכל מפגש ברחוב, השאלה הראשונה ששואלים אותי היא 'אז מה הדבר המטורף הבא?' התשובה הרשמית שלי היא: 'אני נמצא בזוגיות וכרגע זה לא כל כך מתאים'".



איך הזוגיות קשורה למקצוע?
"זאת הפעם הראשונה שאני נמצא במסגרת של זוגיות רצינית. זה גרם לי לשנות את החשיבה המקצועית, גם לגבי האקסטרים וגם לגבי חו"ל. אגב, התחלתי איתה כשניגשתי לעשות לה קסם בבר, ואני מקווה שזה הקסם האחרון במסגרת הזאת. נמאס לי להתחיל עם בחורות ולעשות להן קסמים. כבר שנה אני נמצא בזוגיות עם בחורה מדהימה, שגרמה לי לקבל פרופורציות בקשר לאמנות שלי, ולהבין שאפשר להיות פחות טוטאלי וקיצוני כלפי המקצוע. זאת הסיבה שהיום אני חושב פעמיים לפני שאני מבצע קסם אקסטרים קיצוני".



גם בתחום הבינלאומי דין מחמם מנועים, אף שלטענתו הוא ממש לא רוצה ולא מכוון לשם כרגע, והדברים קורים מעצמם "מכוח האינרציה": סדרה שהוביל בחודשים האחרונים ב-BBC באנגליה, תוכניות וספיישלים שצילם בקנדה וספרד, וערוץ הטלוויזיה היפני המרכזי, שדירג אותו לפני מספר שבועות בעשירייה הראשונה מתוך 50 הקוסמים המודרניים הטובים היום בעולם.