המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, בשיתוף עם עיריית תל־אביב-יפו, תקיים בפעם השביעית את אירועי "אהבה בעיר הגדולה" לרגל ט"ו באב, במסגרתם יתקיימו במוזיאונים ואתרי המורשת בעיר הצגות, הקרנות, הרצאות, סיורים, אירועי שירה ומופעים מוזיקליים אשר יתנו הצצה לסיפורי האהבה הגדולים השזורים במורשת הארץ-ישראלית. האירועים יתקיימו החל מחמישי ויימשכו אל תוך חגיגות ט"ו באב עצמו. אחד מהאירועים הבולטים שייערכו הוא ערב שירי ארץ ישראל, המחתרות וזאב ז'בוטינסקי. שייערך במכון ז'בוטינסקי ביום חמישי (3.8) בשעה 19:30.



את הערב יפתח הזמר רמי פיינשטיין במחרוזת משיריו המקוריים ובליווי קטעי קריאה מכתבי ז'בוטינסקי על ידי השחקן עמי סמולרצ'יק. לאחר מכן ינחה אלי שוכמן אירוע שירה בציבור משירי ארץ ישראל. פיינשטיין הוא זמר-יוצר אשר מאחוריו כבר שלושה אלבומי סולו והוא משמש כזמר הבית בתוכנית הבוקר של סלוצקי ודומינגז בערוץ הספורט. אלבומו השלישי "231", יצא ב-2015 לאחר סיום פרויקט מימון המונים מוצלח בהפקה משותפת עם יוסי פיין.





"כנער הייתי חניך בתנועת בית"ר, קראתי המון מכתבי ז'בוטינסקי ואני מוצא שאני מושפע ממנו עד היום", הוא מתוודה. "כשאנשי מכון ז'בוטינסקי פנו אליי לקראת האירוע הנוכחי, מאחר והכירו את הרקע שלי, כל מה שנותר לי הוא לצלול לתוך השירים שלי ורק לשים את האצבע על אותן השפעות. מצאנו יחד בטקסטים שכתבתי, לפעמים על דרך ההשלמה והניגוד, דברים שמתכתבים עם שירתו, להבדיל כמובן".



איזה דברים גילית על השירים שלך כהכנה לערב הזה?
"ידעתי עד כמה ז'בוטינסקי השפיע עלי ועל החשיבה שלי בתור רמי האדם, אבל שאלתי את עצמי איך הוא השפיע על רמי היוצר. גיליתי שלמשל השיר 'רק אנחנו' שכתבתי לאלבום האחרון שלי ומספר על הצעת נישואין כפי שאני רואה את עניין החתונה, קורא לאנשים לקחת את הטקס המאוד אישי ולקיים אותו על פי השקפת עולמם - ומאחר ומדובר במשהו מאוד אישי. זה החזיר אותי לתפיסה הז'בוטינסקאית ש'כל יחיד הוא מלך', כלומר שהפרט הוא במקום הראשון לפני החברה".



רמי פיינשטיין. צילום: ניצנה בן לחסין
רמי פיינשטיין. צילום: ניצנה בן לחסין



מה לגבי שירי אהבה? ז'בוטינסקי נודע בעיקר עקב כתיבתו הלאומית, איך הוא התייחס לעניין הזה?
"הוא היה הוגה דעות לכל דבר ועניין והכתיבה שלו לא התייחסה רק לדברים הלאומיים, אלא לכל תחומי החיים. ממה שאני יודע, הוא כתב מעט על יחסים. הוא כן כתב רומנים שבהם יש תיאור של יחסים בינו לבינה, אבל אף פעם הוא לא פרש את משנתו על כך, כמו שהוא עשה ביחס לליברליזם או על ארץ ישראל- ובמובן הזה מאוד שונים. יחד עם זה, באותה התקופה לא היה ממש נהוג להתייחס לזה מעבר לעניין הרומנטי ולחקור את העניין הזה מבחינת המורכבות כמו היום. חוץ מזה אפשר לומר גם שההתייחסות שלו לנשים, בזמן שהשוויון המגדרי מאוד לא היה מובן מאליו, הייתה מאוד מתקדמת".



מה הכוונה במורכבות?
"למשל נתקלנו במהלך החיפושים בטקסט מעניין בו ז'בוטינסקי מספר על מפגש שלו עם דודו במסגרתו עלתה הדילמה האם לעסוק בפוליטיקה או להיות אמן וזה משהו שכל האמנים מתמודדים איתם עד היום. בשיר שלי שנקרא 'האם גם אז?', שיצא לפני שנתיים, מתואר מסע בחיים ובמהלכו הדובר נעצר בכל מיני תחנות בחיים ושואל את זוגתו האם היא תאמין בו ותאהב אותו גם אם לא יצליח כאמן. כלומר כשצעירים וכותבים שירים, אז בתחילת הדרך זה מושך וסקסי, אבל כשיש ילדים וחשבונות לשלם ולא תמיד קהל מגיע להופעות- מה אז? איזה מין חיים זה לבחור לעצמך? זו לא שאלה קלה לענות עליה כשהמון דברים עומדים מנגד".