חמש עשרה שנים חלפו מאז שייסדה את אנסמבל תיאטרון "אספמיה", אבל מבחינתה של השחקנית והבמאית דליה שימקו, הביטחון בעתידו של האנסמבל הוא בגדר חלום באספמיה, אך גם מקור לגאווה על חלום שהתגשם בהצלחה. "האנסמבל קם מתוך צורך", היא מספרת. "לאחר דחיות של התיאטראות הרפרטואריים ובעקבות הצלחת ההצגה הראשונה, 'קשר דם', יצרתי סביבי גרעין של אנשים ויחד הצלחנו להעלות עוד ועוד הפקות בבימוי, כמעט ללא אגורה".
14 הפקות תיאטרון העלה האנסמבל ב־15 שנותיו, ובהן "חיי נישואים", "הגברת הראשונה של הרייך השלישי", "יונה וולך: המופע", "מבוך המראות", "מעשה בטבעת", "חלום ליל קיץ" ועד ההפקה ה־14 שהיא, "שייקספיר מתהפך בקברו" - 17 שחקנים מאלתרים 14 סצינות שנלקחו ממחזותיו של וויליאם שייקספיר ("המלט", "עמל אהבה לשווא", "אנטוניוס וקליאופטרה", "אותלו" ו"אילוף המרשעת") בתרגומו של דורי פרנס.
"השחקנים מקבלים את הסצינות, ואחרי ניתוח קצר ומקדים עם הבמאי, הם 'נזרקים' לבמה. זהו אירוע תיאטרלי המפגיש בין קלאסיקה לאימפרוביזציה", אומרת שימקו. "בתקופתו של שייקספיר, הטקסט ואופן התמודדות השחקנים איתו מול הקהל היה הדבר המרכזי. אני רוצה להפשיט את הטקסט מכל מה שיודעים עליו, בטרם רבים מדי פירשו, נגעו והפכו אותו למרוחק ואליטיסטי. אני באה להזכיר את כוחו של הטקסט. זה תיאטרון נטו".
במקביל, האנסמבל מעלה הצגה נוספת של שייקספיר, "חלום ליל קיץ", שהיא, לדברי שימקו "ההפך הגמור מבחינת ההפקה הגרנדיוזית - שכללה שמונה חודשי עבודה, 12 שחקנים, תלבושות מרהיבות, תאורה וכוריאוגרפיה – המביאה לבמה אמירה חברתית ותרבותית מורכבת".
פרינג' פירושו קצה
בימים אלה שימקו עובדת עם המחזאית יוספה אבן שושן על מחזה חדש, "המהפכניות", ובמקביל לאנסמבל "אספמיה", היא משמשת גם כבמאית הבית של הלהקה הייצוגית ב"ביכורי העתים" בתל אביב.