שיא חדש במכירות פומביות של יצירות אומנות. יצירתו של לאונרדו דה וינצ'י, "סלבטור מונדי" (מושיע העולם), נמכרה הלילה (חמישי) בניו יורק במכירה פומבית תמורת סכום עתק של 450 מיליון דולר, יותר מכפול מהיצירה הכי יקרה עד היום. הציור, שנתגלה רק לאחרונה, הוא האחרון של לאונרדו שנותר בבעלות פרטית. סכום המכירה שלו הוא יותר מפי ארבעה מההערכה המוקדמת, שעמדה על 100 מיליון דולר. הציור הכי יקר עד היום היה "נשות אלג'יר", של פאבלו פיקסו, שנמכר לפני שנתיים וחצי תמורת כ-180 מיליון דולר.

"סלבטור מונדי" נרכש על ידי קונה אנונימי שהציע את הסכום דרך הטלפון לאחר מכירה פומבית שארכה 20 דקות בלבד. שישה רוכשים פוטנציאליים ניסו לרכוש את היצירה, שקפיצות המחיר בכל פעם היתה של 15 מיליון דולר. בסיום המכירה נשמעו קריאות שמחה בחדר המכירות.
"זה היה רגע שבו כל הכוכבים התיישרו, ואני חושב שלאונרדו היה מאוד מרוצה" אמר יוסי פילקאנן, נשיא בית המכירות כריסטיס, שניהל את המכירה. לדבריו, "זאת היצירה הכי גדולה שטיפלתי בה. אני יכול לפרוש".

"סלבטור מונדי". צילום: רויטרס
"סלבטור מונדי". צילום: רויטרס

הציור עצמו, דיוקן של ישו שככל הנראה נוצר בשנת 1500, הוא אחד מפחות מ-20 ציורים של האמן הדגול מתקופת הרנסנס שעדיין קיימים. התיעוד הראשון לקיומו היה באוסף של המלך צ'ארלס הראשון. הוא נמכר לראשונה במכירה פומבית ב-1763, אולם אז נעלם עד 1900, אז גילו כי מישהו צייר על פניו ושיערו של ישו.
ב-1958 הוא נמכר במכירה פומבית תמורת 45 ליש"ט בלבד וב-2005 הוא נמכר שוב כהעתק מצויר על היצירה. הרוכש החל במלאכת השיחזור, ולאחר שש שנים אושר שהציור הוא יצירה אותנטית של לאונדרו דה וינצ'י. 
בית המכירות זיהה את המוכר כאספן אירופי בלי לחשוף את שמו, אבל התקשורת טוענת כי מדובר בדימיטרי ריבולובלב, שרכש את הציור ב-2013 במכירה פרטית תמורת 127.5 מיליון דולר.