"חנוך לוין הוא שייקספיר שלנו", קובע ערן מור, שבפסטיבל התיאטרון הבינלאומי בקאמרי ישחק את איתמר יעקובי, בגרסה חדשה של "יעקובי וליידנטל", קלאסיקה של המחזאי הנערץ. למור (37), המשחק במקביל את תכתיך בהצגת "קרום", זוהי ההתמודדות השלישית עם מחזה חנוך לויני, אחרי שלפני שנים הצטרף כמחליף להצגה "הרטיטי את לבי".



"אני וכנרת לימוני ודוד שאול שמשחקים איתי בהצגה, מתייחסים לטקסט של חנוך בקדושה", מעיד מור. "אין כאן פשרות. צריך לשנס מותניים כדי להגיע לעומקי הטקסט ולדקויות שבו".



מור נכנס לנעליו של יעקובי המקורי, אותו גילם יעקב כהן ב־72' לצד יוסף כרמון וזהרירה חריפאי. "כל הרעיון של העלאתו המחודשת של המחזה זה למצוא בו דברים חדשים, ולהוסיף להם את התבלין שלי", אומר מור. "אין ספק שאני מחויב לסטנדרט גבוה, כשאני מתחיל לשחק תפקיד בעקבות קודמיי, אלברט כהן ורמי ברוך. אני צופה ביוטיוב בביצועים של אלברט, ומשתדל לקחת ממנו מה שאפשר ולהוסיף משלי".



ערן מור. צלם : ז'ראר אלון
ערן מור. צלם : ז'ראר אלון


כהן מצדו, אומר ומייעץ: "את יעקובי צריך לשחק בתור שוויצר, שהוא בסך הכל 'גורנישט מיט גורנישט' (כלומניק - יב"א). בהצגה הזו גיליתי את הבמאי הטוב ביותר בכל החיים התיאטרליים שלי. וחנוך הרי נקלע לבימוי במקרה. אחרי שהבמאי הקבוע של המחזות שלו עד אז, אחיו, דוד לוין, קבע שהמחזה לא שווה פרוטה, הזעיקו ברגע האחרון את חנוך לבימוי".



"בגרסה שלנו אנחנו לא מחפשים את הקומדיה, גם אם המחזה נכתב ככה", חושף מור. "אנחנו נביא את הסיטואציה, והקהל מספיק אינטליגנטי כדי להבין מתי זה מצחיק. המשפטים של חנוך כל כך נפלאים וחכמים, שלא צריך להוסיף".



אחרי שב"קרום" הפתיע הבמאי אילן רונן בגישתו החדשנית, איך אצלכם?
"הבמאי שלנו, יונתן אסתרקין, שכבר ביים את ההצגה בתיאטרון 'הספרייה', לא בא להמציא כאן משהו. הבימוי שלו הוא עם הרבה הומור, ואין בו ניסיון להפוך את המחזה על פיו כדי שיהיה מודרני. אני משחק את תכתיך, שגם אם חושבים שהוא לוזר, הניזון כביכול מפירורים, למעשה כשמזדמנת לו הזדמנות, הוא לוקח אותה בשתי ידיים".





מור, שהתנסה בתפקידים שייקספיריים, מתמרן במקביל לשתי ההצגות מבית היוצר של חנוך לוין, גם בין ההצגות "כטוב בעיניכם" (לבו), "אויב הציבור" (ראש העיר פיטר שטוקמן) ו"הכיתה שלנו" (מנחם). הוא חיפאי, בנם של מורה לביולוגיה ואיש חיל הים, שהיה בצוללות זמן רב לפני תיק 3000. "תמיד הייתי הליצן של הכיתה", שם מור את האצבע על הנקודה שבה הכל התחיל. לקריירה זינק מצוותי הבידור באילת, שאליהם הגיע משירות צבאי כמדריך בסטי"לים בחיל הים. מור הוא בוגר מצטיין של בית צבי, "אחרי שהמנהל המיתולוגי שלו, גרי בילו, ראה אותי בהופעה באילת והתרשם", לדבריו.



לעומת בוגרי בתי ספר למשחק שמחפשים את דרכם, שפר גורלו של מור וזה עשור הוא משחק ברציפות בקאמרי. "זה הניצחון שלי, כשנשלפתי מהצגה בבית צבי ונשארתי בקאמרי", מציין מור, שגולת הכותרת בין תפקידיו הייתה יוהנס פיינברג, האיש הקטן בהצגה "איש קטן מה עכשיו?", שאותה נשא על כתפיו החסונות.



את מה שמור לא משחק על הבמה הוא משלים כמדבב. מור ורעייתו מונה הם בין השחקנים הפעילים ביותר בזירת הדיבוב, אליה הוא מביא את מלוא כישרונו המגוון, או כעדותו - "זה מאפשר לי לממש את הפוטנציאל הקולי והמשחקי שלי". לדבריו, "יש משהו מאוד נחמד בלגלם גיבורי ילדות שלי, כמו רובוטריקים וחושחש הבלש". והכי כיף? - "לדבב בסרטים של דיסני, כמו 'מואנה'".