בכניסה לבית המיוחד הזה, השוכן בין חנויות אופנה, מוצב שלט גדול: "מותר לסובב וגם לחייך". כשאני נכנסת לממלכת הסביבונים, ההוראה הראשונה שאני מקבלת היא לסובב את "סביבון הברכות", כדי לראות באיזו נקודה הוא ייעצר, ולגלות האם יזדמנו לי היום הצלחה, עושר, בריאות או אולי אהבה. אגב, גם בכניסה לחנות מוצבת מזוזה מיוחדת עם סביבון בתוכה. בקיצור, הסביבונים השתלטו לגמרי על המקום.



גרבלר הוא איש מלא הומור, ותכונה זו באה לידי ביטוי גם ביצירותיו. "יום אחד נכנסה אלי מישהי לחנות וביקשה שאכין לה סביבון תירוצים של 'למה לא הגעתי לעבודה?'", הוא מספר בחיוך. "היא חשבה בעצמה על כל מיני תירוצים, כמו 'צבעתי את השיער והוא הפך פתאום לכתום ולא יכולתי לצאת מהבית', או 'רבתי עם חמותי'. פשוט התפרצתי מצחוק כששמעתי את המשפטים שלה, וכך בעצם נולד לו עוד סביבון, הכולל את כל התירוצים האלה. אצלי ישנה גם מעין מסורת, שמי שמציע רעיון לסביבון, שאני בסופו של דבר גם מייצר, הרי שהוא מקבל את הסביבון הראשון בסדרה במתנה".



גרבלר (58), אמן יודאיקה המתגורר בפרדס חנה, נמשך לתחום האמנות כבר מילדותו. "אבא שלי, שהיה אמן חובב, היה חבר טוב של האמן רודי להמן. אני הייתי בן בית אצל להמן ואשתו, הדוויג גרוסמן", הוא מספר, ומוסיף: "בתיכון למדתי אמנות, ואחרי הצבא קניתי לעצמי תנור קרמיקה ואובניים, והחלטתי להיות אמן. אני זוכר שבזמנו ההורים שלי לקחו אותי להיפגש עם אמנים שיסבירו לי שאמנות היא דבר יפה, אבל לא מתפרנסים ממנה".



סביבונים. צלם : אריאל בשור
סביבונים. צלם : אריאל בשור



אני מבינה שלא השתכנעת לוותר על המקצוע הזה.
"המשכתי ליצור, והיצירות הראשונות שלי היו כל מיני קערות וכדים שהתלהבתי מהם ברמות מטורפות. את הגלריה הראשונה שלי פתחתי כבחור צעיר ביפו העתיקה, והיה בה אוסף של כל מיני דברים. יום אחד בא אלי איזה סוחר אמריקאי שראה סט שלי מקרמיקה של כלי מלח, פלפל וסוכרזית. הוא מאוד התרשם מאיך שזה נראה ואמר שהוא רוצה להזמין את אותו הדבר כסט הבדלה. מובן שנורא התלהבתי, הלכתי לכל מיני חברים דתיים, התחלתי להבין איך זה בדיוק צריך להיראות, מה הגודל, מה צריך להיות רשום. הסוחר מאוד העריך את העובדה שעשיתי עבודה מאוד מדויקת מבחינת ההלכה, וזו בעצם הייתה תחילת הדרך שלי ביודאיקה. אחרי ההצלחה האדירה של הסטים להבדלה, הגיעו גם הזמנות לחנוכיות וצלחות לפסח. עשיתי גם כמה סביבונים מקרמיקה שהיו להיט היסטרי, ואז בעצם החלטתי להתמקצע בעיקר בסביבונים. בהתחלה מכרתי אותם לשוק האמריקאי, ואפילו לרשת חנויות הכלבו 'מייסיס'. כיום אני מוכר סביבונים גם בגלריות שונות ברחבי העולם".



למה דווקא סביבונים?
"ראיתי שאנשים מאוד מתלהבים מהשילוב של טכניקה, מכניקה והיופי של הקרמיקה. כלומר, לקחת קרמיקה עדינה, שכל אחד מפחד לגעת בה, ולהעמיד אותה על מיסב כדורי, וכמובן שתהיה גם אפשרות לסובב את המוצר. זה נתן לי פוש לעצב עוד ועוד סביבונים".



סביבונים. צלם : אריאל בשור
סביבונים. צלם : אריאל בשור



לתעות בין סביבונים

כיום מוצגים בחנות של גרבלר יותר מ־800 דגמי סביבונים המשלבים הומור וחוכמת חיים, ורובם הגדול דווקא לא קשור ישירות לחג החנוכה. נכנסים אליה גם ישראלים וגם תיירים שמתפלאים מהעובדה שמלבד הסביבונים הסטנדרטיים של "נס גדול היה פה", רובם של הסביבונים דווקא מייצגים משהו אחר ושונה לגמרי. "לכל סביבון על צורותיו השונות יש מטרה, והוא מיועד לכל השנה", מסביר גרבלר ומספר שהוא עדיין זוכר את הסביבון הראשון שעיצב, שהיה בצבע לבן עם הטבעה של מטבעות עתיקים עליו.



הסביבונים כולם הם עבודת ידיו של גרבלר, והוא עמל עליהם בסטודיו שלו בפרדס חנה. את הרעיון של "בית הסביבון" הגה גרבלר לפני 15 שנים והקים אותו תחילה בקיסריה העתיקה.



"בהתחלה אנשים הסתכלו עלי כעל בן אדם הזוי", הוא משחזר, "אבל העיקר שאשתי והמשפחה שלי תמכו בי לאורך כל הדרך. עד היום, כשאני יוצר סביבון חדש, כל המשפחה מקבלת בוואטסאפ את התמונה שלו, ותוך כדי עשייה אני גם משנה הרבה דברים בהתאם לתגובות שלהם".



לפני ארבע שנים העביר גרבלר את משכנו של "בית הסביבון" למתחם שרונה בתל אביב, כי מבחינתו שם זה מרכז העולם. המבנה הטמפלרי שבו ממוקמת החנות שימש בתקופה שבה הצבא החזיק בו חדר סודי במטה חיל האוויר, שם פענחו תצלומי אוויר.



מי שנכנס ל"בית הסביבון" יכול בהחלט ללכת לאיבוד מרוב סוגי הסביבונים: סביבון ברכות (סובבו ותראו איזו ברכה תקבלו); סביבון לגבר עם משפטים שאישה אוהבת לשמוע ("אני אוהב אותך", "אני פה בשבילך", "התגעגעתי אלייך המון", "התקשרתי רק לשמוע את קולך"); סביבון מטלות הבית לילדים ("להוריד את הזבל", "לשטוף רצפה", ויש גם אפשרות של: "זכית, לך לראות טלוויזיה"); סביבון למשתחרר מצה"ל ("לעשות את שביל ישראל", "לנסוע לדרום אמריקה", "ללמוד לפסיכומטרי", "לעשות קורס ברמנים");



סביבון מצחיק לפולניות ("רק לא הלילה" ו"יש לי מיגרנה"), ואפילו סביבון מודרני של מה לראות בטלוויזיה, ובו ציון הערוצים החדשים 11, 12, 13 ו־14. בין הסביבונים המיוחדים אפשר למצוא גם כאלה שיוצרו כמתנה לימי הולדת, עם ציון גילו של החוגג. "נכנסה אלי מישהי וביקשה מתנה לאבא שלה לגיל 100", מספר גרבלר איך הגיע לרעיון הזה. "עשיתי סביבון דומה לעוגת יום הולדת, למעלה עומדות הספרות 100, וזה נראה כמו מדליה. כשהכנתי את הסביבון הזה הכנתי עוד כמה דומים, ובתוך חצי שנה מכרתי שבע יחידות כאלה".



גרבלר מודה שהוא מכור לתנועת הסיבוב ולא מפסיק לסובב את הסביבונים. "המון אנשים נותנים לי רעיונות לסביבונים, וכמעט בכל שבוע אני מייצר סביבון חדש בסדרות של 10־15 יחידות", הוא מספר.



סביבונים. צילום: אריאל בשור
סביבונים. צילום: אריאל בשור



רווח משולש


אבל לא רק בסדרות; גרבלר מייצר גם סביבונים בודדים בהזמנה מיוחדת, גם בשביל הנשמה שלו. "מסעדה מסוימת ביקשה ממני סביבון עם תפריט של מנות אחרונות", הוא נותן דוגמה. "הם רצו שלקוח שיש לו יום הולדת יסובב את הסביבון ויראה איזו מנה אחרונה הוא יקבל במתנה. הייתה לי גם חברה בגרמניה שביקשה סביבון בגרמנית לטיפול בזוגיות. כלומר, מסובבים את הסביבון אצל יועץ הזוגיות והמשפטים הכתובים בו גורמים לאנשים לשאול שאלה אחד את השני ולתקשר דרך הסביבון".



מה הסביבון הכי מיוחד שיצרת?


"עשיתי סט שחמט שלם מ־32 סביבונים, שממש משחקים איתו. עיצבתי גם סביבון יוצא דופן בגודלו, שהוא בעצם הסביבון הכי גדול בעולם, שמוצב בתחנת הרכבת בקיסריה וכתוב עליו 'נס גדול היה פה'. זהו סביבון בגובה 5.5 מטרים ובמשקל 500 קילוגרמים, ועיצבתי אותו בהזמנה של החברה לפיתוח קיסריה. אני תכננתי אותו, ונתתי אותו לייצור במסגריה שבנתה אותו לפי ההוראות שלי. אגב, הגודל אצלי לא כל כך משחק, אלא העיצוב. יש לי למשל סביבונים שנראים כמו פסל סביבתי. נסעתי פעם עם אשתי באוטובוס בניו יורק, ופתאום נתקלתי בפסל סביבתי שאני ראיתי בו סביבון, ואכן יצרתי בסופו של דבר סביבון כזה. עד שלא אגיד לך שזה סביבון, בכלל לא תדעי".



כל הסביבונים של גרבלר עשויים מקרמיקה עם שילוב של מתכות, וכאמור את כולם אפשר לסובב. מרגע הרעיון ועד לשלב המוצר המוגמר לוקח בערך חודש. לדבריו, הבסט־סלר שלו הוא הסביבון למשתחררים מצה"ל, כי גם המקוריות שלו וגם הקרבה לקריה כנראה משפיעים על הפופולריות.



סביבונים. צלם: איראל בשור
סביבונים. צלם: איראל בשור



יש גם סביבונים שנוחלים פחות הצלחה?
"בטח. הרי כמעט בכל שבוע אני מכין סביבון, ויש כאלה שאני גם בכלל לא מציג. למשל, היה מישהו שנתן לי רעיון ל'סביבון מעשים טובים', שרשומים בו כל מיני דברים כמו לתרום דם או לעזור לאנשים מבוגרים. זה סביבון שלא הלך. אנשים אמרו: 'אוקיי, בסדר', אבל לא התחברו".



מאין אתה מקבל השראות?
"כאמור, מרעיונות של אנשים, וגם מכל מקום ומכל סיטואציה שאני נמצא בהם. למשל, לפני כמה חודשים הלכתי בעשר בלילה מהגלריה לכיוון הרכבת, ולפניי הלך זוג. שמעתי את הבחור מטיח בבת זוגו האשמות כגון: 'את לא מקשיבה לי', 'היית צריכה לשמוע בקולי'. איך שהגעתי לרכבת, התקשרתי לאשתי ואמרתי לה: 'כמה טעויות בן אדם יכול לעשות? איך הוא יכול להרוס ככה מערכת יחסים?', ואז אשתי אמרה: 'תעשה סביבון של משפטים שאסור להגיד לאישה'. ואכן, עיצבתי סביבון כזה עם כל מיני משפטים שהם בעצם אור אדום".



מהו הסיפוק שלך מיצירת הסביבונים?
"אמן מרוויח שלוש פעמים מהיצירה שלו: פעם אחת כשהוא מכין את היצירה, בונה אותה, חושב עליה, מתכנן אותה; פעם שניה כשהיצירה מוכנה והוא מציג חושף אותה לקהל ורואה את התגובות; הפעם השלישית כשהוא מוכר אותה".



מחירי הסביבונים נעים בין 50־390 שקלים, וגרבלר מחייך כשאני שואלת אותו לגבי קהל היעד שלו. "יום אחד באו אלי ארבעה דורות: נכד, אבא, סבא וסבא רבא שהיה בן 82. הם נעמדו בשורה, וכל אחד היה בטוח שהסביבונים הם לגיל שלו", הוא מספר, "בסופו של דבר, זה היה נורא מצחיק, כי הסבא קנה חנוכיית רכבת שבה הקטר הוא סביבון, דבר שהיה נראה הכי ילדותי מכל הבחירות האחרות. זו הייתה בעצם ההוכחה לכך שהסביבונים שלי הם לכל גיל".