הוא מציב פסלים עצומי ממדים במקומות בולטים בעולם, ומרבה להשתמש במראות גדולות שהצופה בהן מביט בסביבה במהופך; עכשיו האומן המוערך אניש קאפור ישנה שוב את העולם. אתמול הודיע הפסל שהוא מעניק את כספי פרס בראשית בסך מיליון דולר לתמיכה בארגוני סיוע לפליטים ברחבי העולם. 
 
"כמו רבים בעם היהודי, אין צורך במסע ארוך מדי בהיסטוריה המשפחתית שלי לאיתור אנשים שהיו פליטים", אמר קאפור. "הקדשת כספי פרס בראשית למטרה זו היא דרך לסייע לאנשים אשר, כמו אבותי, נאלצים לברוח מפני רדיפה". את כספי זכייתו הוא בחר לחלק בין חמישה ארגונים בינלאומיים שמסייעים לאנשים שגורלם לא שפר עליהם. בין היתר יאפשרו המענקים להכין חבילות סיוע לכ־5,000 פליטים מסוריה, בשיתוף פעולה עם סטודנטים יהודיים מארה"ב באמצעות ארגון Hillel International; לערוך מסע הסברה להגנה על פליטים בארה"ב באמצעות ארגון Hebrew Immigrant Aid Society. משלוח של עשרות מכולות ציוד וסיוע לפליטים סוריים ייצא לדרך הודות לתרומתו של קאפור לארגון Multifaith Alliance for Syrian Refugees. 
 
הפליטים מרואנדה וממיאנמר יקבלו סיוע הומניטרי דרך ארגון International Rescue Committee. הארגון מפתח אפליקציה שנועדה לחבר בין הפליטים לבין בני משפחותיהם שהתמקמו באירופה. נוסף על כך יגיעו כספי הסיוע אל הפליטים במחנות ביוון ויאפשרו לצייד אותם במזון ובציוד שיעזור להם לעבור את חודשי החורף בשלום, באמצעות ארגון Help Refugees. "בחודשים האחרונים חלה ירידה חדה במודעות למצוקות של עשרות מיליוני פליטים ברחבי העולם, בעוד משבר הפליטים נמשך ללא הפסקה", הסביר קאפור את החלטתו. "אני מאמין בעולם של חמלה, ונפלה בחלקי הזכות לעבוד עם פרס בראשית והארגונים הנהדרים הללו שיקבלו את המענקים על מנת להביא עוד חמלה אל העולם". 
 

הסיוע הזה הוא המשך לתרומה שהעניק קאפור ביוזמתו למרכז הרפואי זיו שבצפת, שנועד למימון טיפול באובדן שמיעה בקרב ילדים סורים שהובאו מאזורי עימות לישראל, ובשיתופו של הפילנתרופ ואיש העסקים מוריס קאהן."משמעות פעילות זו מסמלת לאלפי פליטים סוריים אקט קולקטיבי של עזרה הדדית ואנושיות בתקופה של משבר וייאוש", אומר אריק פינגרהוט, נשיא ומנכ"ל ארגון הלל העולמי. "אנו אסירי תודה לפרס בראשית ולאמן אניש קאפור, על ההזדמנות להביא צדק ואור לזקוקים לכך". 

פליטים סורים. צילום: רויטרס
פליטים סורים. צילום: רויטרס
 
 
מדי שנה מוענק פרס בראשית, שזכה לכינוי "הנובל היהודי", לאישים מצטיינים ובעלי מוניטין עולמי בתחומם, ואשר פעולותיהם מגלמות את ההומניות ואת עולם הערכים היהודי. הזוכים בוחרים רעיון פילנתרופי בעל משמעות אישית שחשובה להם, ומעבירים בהתאמה מענקים לארגונים הפועלים בתחום. 
לראשונה הוענק הפרס ב־2014 למייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר. בלומברג סלל את הדרך לזוכים הבאים אחריו לתרום את כספי זכייתם למטרות הומניטריות. החתן השני של הפרס היה שחקן הקולנוע והפעיל החברתי מייקל דאגלס. ב־ 2016 נבחר הכנר הישראלי־אמריקאי יצחק פרלמן, וזוכת הפרס לשנת 2018 היא השחקנית, הבמאית והפעילה חברתית נטלי פורטמן.
 
"כולי הערצה למחויבותו של אניש קאפור להעלאת המודעות לנושא הפליטים", אמר הפילנתרופ מייקל פרידמן, ממייסדי פרס בראשית. "זוהי זכות גדולה לקרן שלנו לשתף פעולה עמו בעבודה חשובה זו. אניש בחר את אחד האתגרים ההומניטריים החשובים ביותר בחברה היום, טרגדיה שמשפיעה על עשרות מיליוני אנשים בכל העולם. אני מאמין שזוהי חובתו המוסרית של כל יהודי או יהודייה לעשות ככל האפשר על מנת לסייע לפליטים, לאנשים שנעקרו מביתם ולמבקשי מקלט. לפני זמן לא רב הפנה העולם את גבו לפליטים יהודיים, והתוצאות היו הרות אסון. אל לנו כיהודים להרשות להיסטוריה לחזור על עצמה כאשר היא נוגעת למיעוטים הנרדפים כיום. אחרת לא למדנו דבר". 
 
חתן פרס בראשית נולד בהודו לאם יהודייה מבגדד ולאב הודי. בגיל 16 עלה לישראל והתגורר במשך תקופה קצרה בקיבוץ גן שמואל, ומאמצע שנות ה־70 הוא חי ופועל בבריטניה, שם הוענק לו תואר אביר הממלכה הבריטית. קאפור נחשב אחד האומנים החדשניים והמשפיעים בדורו, ועבודותיו מוצגות במוזיאון ישראל, בפארק המילניום בשיקגו ובפארק האולימפי בלונדון. 
 
במשך שנים הוא משמיע את קולו למען זכויות האדם של הפליטים אשר נאלצו לעזוב את ארצם בגלל רדיפה או מלחמה. "אני אומן, לא פוליטיקאי, ואני מרגיש שאני חייב לצאת נגד אדישות לסבלם של אחרים", אמר עם זכייתו בפרס. "לא משנה מהי הגיאוגרפיה של העקירה, משבר הפליטים הוא ממש כאן על סף דלתנו".