ספק אם יצאה אי פעם הגדה לפסח כמו "הגדה בהפרעה" (הוצאת ידיעות ספרים), מאת התסריטאי והקומיקאי מתן צור והמאייר והקריקטוריסט אלחנן בן אורי. ראשית, כשומרי מצוות, הם דאגו שההגדה תובא במלואה וכהלכתה. זה הבסיס המעוטר - כפי שהם כותבים על העטיפה - ב"איורים מטופשים להחריד, מצחיקים, ועם יד על הלב - גם קצת מופרעים". לו הסתפקו רק באיורים אלה, דיינו, אבל הם דאגו לצ'פר את הקוראים בהגדתם גם בקומיקס כשר לפסח - והשמחה רבה.



"זאת הגדה הומוריסטית עם נונסנס שמובא מהצד ובקטנה, בלי שום כוונה לבוא על חשבון הנוסח המסורתי, כשברור שבתור דתיים לא חשבנו לפגוע בו", מציין צור, איש המלל מבין השניים. "כלומר, להיות נאמנים למקור, ועם זאת גם להביא משהו משלנו".



"רצינו ליצור משהו קליל", מצהיר בן אורי. "אחרי שניסינו כיוונים שונים, החלטנו ללכת על ההומור הכי פשוט, בלי לפגוע בהגדה עצמה. לכן, נמנענו מלהוסיף טקסטים פרשניים. ואם להוסיף, אז דרך מה שאיירתי תוך התכתבות כל הזמן עם הטקסט המקורי, לרבות ההערות שיש בכל הגדה, ואצלנו הן מאוד ברורות".



"אנחנו מכירים כבר כמה שנים", מספר צור על הקשר בין השניים. "עשינו קומיקסים בכל מיני מגזינים, שבהם אני כתבתי ואלחנן אייר. מתוך רצון לעשות משהו יותר גדול, מאוד קרץ לנו לטפל בהגדה של פסח, בהנחה שהיא מצויה בכל בית".



איך יוצרים יחד הגדה כזו?
"ברוח הזמן. עם האמצעים של היום, אפשר ליצור יחד בתקשורת במיילים או באמצעות וואטסאפ".



צור (29), מרחובות במקור, הוא תושב לוד, נשוי ואב לשלושה, והאמצעי מביניהם, איתמר (4.5), קשקש על ההגדה. צור הוא בוגר ישיבת ההסדר בקריית שמונה, שממנה יצא עם חבריו משם בהרכב "אנדרדוס", המופיע בכל רחבי הארץ והעלה גם שני מחזות זמר לילדים. "ראש הישיבה שלנו, הרב צפניה דרורי, בא לראות מה הבוגרים שלו עושים, ונראה לי שהוא נהנה מאיתנו", מעיד צור.



מחוץ להרכב, צור הוא תסריטאי שמתחזק פינה בערוץ 10 בתוכנית "היום שהיה" עם גיא זוהר. המוטו שלו הוא: "אנחנו מקפידים לא לשחוט פרות קדושות, אלא רק לבעוט בהן קצת". איך אומרים? - הכל נעשה ברוח טובה. "לדעתי, אפשר להכניס הומור ביהדות בלי לפגוע בה", הוא אומר. "זה מה שיש בהגדה שלנו, בתקווה שיהיו שיתחברו אליה דרך ההומור".



"'הגדה בהפרעה' היא ספר ראשון שלי, ועד עכשיו רק איירתי ספרים של מחברים אחרים", מעיד בן אורי (30), חיפאי במקור, בוגר ישיבת הסדר בחיפה וחי כיום ביישוב טלמון, מעבר לקו הירוק; ולצד האיורים והקומיקסים, גם מאייר כתובות ובנוסף לכל מתפקד כסופר סת"ם.



מה היעד הבא שישמש "קורבן" להומור שלכם?
צור: "אנחנו מקווים ליצור 'מגילה בהפרעה' עד חג פורים הבא".



בן אורי: לא ברור על מה נלך, אבל דבר אחד בטוח: זה יהיה גם כן בהפרעה".



כרגע, מהן הציפיות שיש לכם מההגדה שלכם?
בן אורי: "אנחנו מאוד מקווים שההגדה, עם התוכן המחויך שבה, תגרום לאנשים לצחוק בליל הסדר ולעשות שמח".



עשרת העמודים האחרונים בספר הם בלי איורים וקומיקסים מבית היוצר שלך.
בן אורי: "ולא במקרה; לאחר שההגדה שלנו מסתיימת ב'חד גדיא' כמו בכל הגדה אחרת, הבאנו את ספר 'שיר השירים' במלואו, כמקובל אצל רבים מבני עדות המזרח ששרים אותו בסיום הסדר. זה מדבר בעד עצמו, וחשבנו שכאן אין צורך בתוספות איוריות"