עפים על עצמם


אחרי שהתאמנו והבהילו את תושבי תל אביב, ימריאו טייסי חיל האוויר למטס שייערך בשמי הארץ. אתם מוזמנים לצפות בו מהנקודה הכי שווה במרכז: מהמצוק של גן לאומי אפולוניה, שם המטס צפוי לחלוף בערך בשעה 12:00. לפניו ולאחריו ייערך סיור שבו יסופר על ההעפלה, על העלייה הבלתי לגאלית ועל אוניית המעפילים "ברל כצנלסון" שעגנה באזור.



החל מ־10:00, 22 שקלים למבוגר; 9 שקלים לילד, חינם למנויי רשות הטבע והגנים



אנשים צופים במטס.  יונתן זינדל, פלאש 90
אנשים צופים במטס. יונתן זינדל, פלאש 90



הסטארט־אפ הקדום ביותר


מה הקשר בין סטארט־אפים הייטקיסטיים מקוריים לחידושים מהעולם הקדום? תתפלאו לשמוע שהחדשנות והיזמות מהעבר עונות על אותם צרכים שעולים בהווה. כדי להבין יותר, כדאי להגיע למוזיאון ארצות המקרא, שמשיק ביום העצמאות את התוכנית "סטארט אפ בייבל ניישנס", ובה יוצגו הפיתוחים וההמצאות מלפני אלפי שנים ומהתקופה הנוכחית.



10:00־14:00, הפעילויות יתקיימו בכל חצי שעה עגולה ללא תשלום



מוזיאון ארצות המקרא. עודד אנטמן
מוזיאון ארצות המקרא. עודד אנטמן



אמא, הנה עפיפונים


פארק דרך העץ במושב שדמות דבורה חוגג עצמאות בהפנינג עפיפונים, שכולל סדנה לבנייתם ותחרות העפיפון המקורי. עוד בפארק: מבוך עץ, קרטינג, סדנת תיפוף, סדנה לבנייה בעץ, מיני גולף, באולינג וגם נסיעה חווייתית ברכבת התבור.



10:00־17:00, 59 שקלים לילד; 25 שקלים למבוגר, לפרטים: 072-3950380



עפיפונים בפארק דרך העץ. יח"צ
עפיפונים בפארק דרך העץ. יח"צ



לפיכך נתכנסנו


יום העצמאות הוא יומו הגדול של דוד בן־גוריון, ראש הממשלה הראשון. חגיגות לכבודו ייערכו גם בביתו בתל אביב וגם במדבר. בצריפו בשדה בוקר תתקיים ההצגה "דוד ובן־גוריון", שמתארת את השעות המתוחות לפני הכרזת המדינה בה' באייר תש"ח. המבקרים יוזמנו לחתום את שמם על מגילת העצמאות ולהצטרף לריקודי העם שייערכו בחצר.



10:00־16:00, שדרות בן גוריון 17, תל אביב ובקיבוץ שדה בוקר, ללא תשלום



יום העצמאות בצריף של בן גוריון. חנן אפשטיין
יום העצמאות בצריף של בן גוריון. חנן אפשטיין



מלכות החרמון


על הר החרמון, שזכה בתואר "העיניים של המדינה", ייערכו במהלך סוף השבוע של יום העצמאות (שישי־שבת) סיורי מורשת מודרכים, שמתחילים מפסגת ההר ומשלבים גם טבע וגם היסטוריה. עוד מוזמנים המבקרים לנסוע ברכבל ולדהור על מזחלות האקסטרים.



11:00; 13:00, 70 שקלים לאדם; 109 שקלים לאדם כולל שיט בקייקי כפר בלום



אתר החרמון. עדי פרץ
אתר החרמון. עדי פרץ



מכון ויצמן


הוא לא היה רק הנשיא הראשון של מדינת ישראל - ד"ר חיים ויצמן (1874־1952) היה גם מדען בעל שם בינלאומי, ועל שמו רשומים יותר מ־100 פטנטים. ביום העצמאות יהיה מעונו ברחובות פתוח לציבור, והאורחים יוזמנו לסייר בבית, להשתתף בסדנאות מדעיות בהדרכת צוות ממכון דוידסון ולהתעמק בתערוכת "בוחרות במדע" - מחווה ל־13 מדעניות פורצות דרך בקנה מידה בינלאומי.



10:00־14:00, הרצל 234, רחובות, ללא תשלום



בית חיים ויצמן. איתי בלסון, יח"צ
בית חיים ויצמן. איתי בלסון, יח"צ



בית ראש הממשלה


עוד ראש ממשלה משכמו ומעלה שמת בדמי ימיו הוא לוי אשכול. בביתו בירושלים מחכה למבקרים חוויה אינטראקטיבית, המספרת על חייו ופועלו של אחת הדמויות הבולטות ביותר שעיצבו את דמותה ואת אופייה של המדינה.



09:00־18:00, שדרות בן מימון 42־44, ירושלים, ללא תשלום ובתיאום מראש בטלפון: 02-6313091



בית לוי אשכול. צלם : יח"צ
בית לוי אשכול. צלם : יח"צ



עתה בני חורין


עצמאות פירושה חופש, אבל אסירי המחתרות שהיו כלואים בירושלים רק יכלו לחלום על חירות. המוזיאון, שמוקדש להם, מציג באמצעות סיפורם את מאבק היישוב להקמת המדינה. ביום חמישי יתקיימו במקום סיורים מודרכים שבמהלכם יפגשו המבקרים את מנהל הכלא ויבקרו בחדר הבריחה ובבית הכנסת. במקום יתקיימו גם סדנאות יצירה ומשחקי משימות משפחתיים.



רחוב משעול הגבורה 1, ירושלים, 09:00־17:00, הכניסה והסיורים ללא תשלום; הסדנאות והמשחקים בתשלום, לפרטים: 02-6233166



מוזיאון אסירי המחתרות. יח"ץ
מוזיאון אסירי המחתרות. יח"ץ



סיפורים מהסליק


שלמה גור, הוגה יישובי חומה ומגדל, החביא נשק בסליק, נעל את דלתו ופיזר רמזים שיעזרו בפתיחתו. נשמע כמו חדר בריחה? זה בדיוק מה שיקרה ביום העצמאות בפארק המעיינות, בכתב חידה לכל המשפחה ברחבי הפארק. במקביל ייערך במקום מופע של 70 שירי אהבה לישראל.



פארק המעיינות, כביש 669, בכניסה לגן השלושה, החל מ־10:00 בבוקר, לפרטים: 04-6488060



עמק המעיינות. יח"צ
עמק המעיינות. יח"צ



שיעור מולדת


מה יותר ישראלי מריבוי דעות? ביום העצמאות תוכלו לראות את הפרשנות של כ־50 אמנים בולטים למפת המדינה, בתערוכה "לקרוא בין הקווים" במוזיאון ארץ ישראל, ולבחון את נקודת המבט האישית של צלמים מובילים על מראות ונופי הארץ בתערוכה "שיעור מולדת". עוד במוזיאון: תערוכת "טבע עולמי, טבע מקומי" וחגיגת "ישראליאנה בזכוכית" (בתמונה).



10:00־16:00, סיורים מודרכים ייערכו ב־11:00, 12:00 ו־13:00, מבוגרים: 10 שקלים, ילדים חינם



ישראליאנה בזכוכית במוזא. הדר סייפן
ישראליאנה בזכוכית במוזא. הדר סייפן



ארץ אוכלת סרטים


מסרטי הבורקס ועד לדרמות המרגשות של השנים האחרונות: הקולנוע הישראלי הפיק כמה פנינים בלתי נשכחות מאז קום המדינה. סינמטק תל אביב יציג במוצאי יום העצמאות ולאורך סוף השבוע את הסרטים הגדולים של כל הזמנים, לצד סרטי ילדים, סרטים תיעודיים וגם סרטי טרום־בכורה, מפגשים מיוחדים והרצאות. גולת הכותרת: הקרנת הסרט "הלהקה" (בתמונה) במלאת לו 40 שנה, בהשתתפות כל כוכבי הסרט.



19־21 באפריל, לפרטים ולהרשמה: www.cinema.co.il



סינמטק תל אביב - הלהקה. צלם : יוני המנחם
סינמטק תל אביב - הלהקה. צלם : יוני המנחם