האופרה צרפתית "כרמן" שנחשבת לאופרה המפורסמת בעולם, מאת המלחין ז'ורז' ביזה, זכתה לשלל עיבודים בחו"ל ובארץ, שאחד הזכורים בהם עלה לפני שש שנים בהפקה גרנדיוזית למרגלות המצדה. כעת, הבלט הישראלי יוצא בשיתוף פעולה ראשון עם הרקדנית והכוריאוגרפית הבינלאומית, שרון אייל להעלאת מופע חדש בהשראת האופרה. המפגש המרתק בין רקדני הבלט הישראלי לבין אייל, הוליד יצירה עכשווית, מקורית ונועזת. "תמיד אהבתי את הבלט הקלאסי. זה מזכיר לי את הילדות שלי", אומרת אייל. "אני אוהבת לקחת זכרון, רגש או צורה ולצקת בתוכם משהו חדש. חיבורים זה הקסם והחיבור עם רקדני הבלט הישראלי חזק ומעורר השראה. הבסיס, הטכניקה והמשמעת מאפשרים חופש יצירתי", כך לדבריה.



לדברי לאה לביא מנכ"לית להקת הבלט הישראלי: "מול המוטל על כתפי הבלט הישראלי, כלהקה האמונה על שימור רפרטואר יצירות הבלט הקלאסי בארץ והנחלתו לדור העתיד, מצויה גם חובתנו לעודד חדשנות יצירתית בתוך סוגת מחול זו. שרון אייל, כוריאוגרפית בעלת שם עולמי, יצרה את 'Nova כרמן' במיוחד עבור הבלט הישראלי. זוהי יצירה המזמנת לנו ולקהל הצופים חוויה יוצאת דופן של מפגש מעשיר בין עולמות וסגנונות. החיבור הפורה והייחודי שנוצר, מעניק פרשנות חדשה ומרתקת לאופרה האהובה של ביזה, שמסעירה מזה כ-150 שנה, את דמיונם של קהלים ויוצרים בכל העולם".



להקת הבלט הישראלי במופע חדש NOVA כרמן. צלם : אושר פארטובי
להקת הבלט הישראלי במופע חדש NOVA כרמן. צלם : אושר פארטובי



לדברי קלייר בייליס-נגר, המנהלת האמנותית של הבלט הישראלי, החיבור בין 'כרמן' לשרון אייל נראה מלכתחילה כבחירה הטבעית. "עבודותיה של שרון אייל אינטנסיביות ומלאות תשוקה, הן מהפנטות בעוצמה וביצריות שבהן. השפה הייחודית שלה, הסגנון והעולם הפנטסנטי שהיא יוצרת, הולכים יד ביד עם האווירה של 'כרמן', יצירה שבבסיסה סוערת ודרמטית. כשעל מפתן דלתנו נמצאת אחת מהכוריאוגרפיות הישראליות המצליחות והמוכשרות בעולם, יהיה פספוס לא לחבר כוחות".



"התשוקה של שרון אייל למחול בלתי מתפשרת והמפגש בין רקדני הבלט לשפת התנועה שלה מעורר ומאתגר", מוסיפה. "בעוד שאצל אייל כל קשת הרגשות והיצרים מתפרצים על הבמה בעוצמה אדירה, הבלט הקלאסי מעודן ומאופק. זה חיבור מרתק. שיתוף הפעולה, כפי שבא לידי ביטוי גם בתהליך העבודה, נתן מרחב לרקדנים ומבליט את האיכויות המובהקות של הטכניקה הקלאסית והכוח הפיזי שטמון בגוף".



ביצירה החדשה והמאתגרת של היוצרת, שהפכה בעשור האחרון לאחד הקולות הבולטים בסצנת המחול העולמי, מתקיים מפגש מאתגר, יצרי ופורץ גבולות בין העולם הקלאסי למחול העכשווי. רקדני הבלט הישראלי מותחים את גבולות הגוף וקוראים תיגר על הפרשנויות הקונבנציונאליות המקובלות ליצירה הפופולארית במפגן עצמתי מעורר השתאות של התחדשות.