"הקהל שלנו מגיע בהליכוניו", צוחק המוזיקאי הוותיק עוזי אסנר, כששאלתי אותו מי קהל היעד שמגיע למופעים שהוא מפיק עם אחיו, חיים, במסגרת סדרות הזמר העברי שהם מריצים כבר 20 שנה. "וברצינות, רוב הקהל הוא בני 60 פלוס, למרות שלפעמים אנחנו רואים צעירים בני 30 שמגיעים לשיר עם סבא וסבתא. זה קסום. זה לא פשוט בכלל לשמור על רלוונטיות בתחום הזה. אנחנו עובדים קשה מאוד ותמיד חושבים איך להמציא את עצמנו בכל פעם מחדש".



בימים אלו יצאו האחים המזמרים במופע חדש בשיתוף תיאטרון יידישפיל: "א יידישע חפלה", בכיכובם של מירי אלוני, דורית ראובני, יעקב בודו ושימי תבורי. כתיבה: קובי לוריא. בימוי: ששי קשת.



"לפני כשנה, בתיווך ששי קשת, שיתפנו לראשונה פעולה עם תיאטרון יידישפיל במופע 'משפוחה כן בוחרים' עם נתן דטנר ושלומית אהרון, בסימן שירים מבית אבא", מספר אסנר. "המופע שילב בחציו יידיש ובחציו עברית. זה היה מאוד מוצלח".



"השנה, יידישפיל רצו משהו אחר. בהתחלה חשבנו לשלב את דודו אלהרר, אבל זה נפל, ואז החלטנו להרים מופע בסימן '70 שנה למדינה'. לקחנו את מירי אלוני ודורית ראובני, שהופענו איתן בעבר במופע משירי להקות צבאיות, וגם את יעקב בודו, שהוא כוכב ביידיש. אבל אז היה חסר לנו שפיץ נוסף. אני חשבתי על שימי תבורי. כולם אמרו לי ששימי עכשיו לא בראש של זה, אבל נפגשתי איתו ודיברתי איתו, והוא ישר עלה על המרכבה והצטרף".





כמה מהמשתתפים באמת דוברי יידיש?
"רק יעקב בודו ואני".



לדבריו של אסנר, המופע משלב שירי להקות צבאיות, לצד שירים שכל זמר או זמרת מזוהים איתם - שירי חזנות, שירי ילדות, שירי פסטיבל, אירוויזיון ועוד. "אחד הקטעים הקורעים במופע הוא שיענקל'ה בודו נבחר לייצג את ישראל באירוויזיון עם שיר הומוריסטי, ובגלל בעיות תקציב של רשות השידור, הוא גם המנחה. הוא מנסה להנחות בעברית ובאנגלית ולא הולך לו, ואז הוא עובר ליידיש, וזה הופך לקומדיה מטורפת. יש דואטים מיוחדים של מירי אלוני ודורית ראובני, שימי תבורי שר שירים ביידיש ובעברית, וחיים ואני מנחים את הערב כולו. המופע כולל 40% יידיש ו־60% עברית, מתוך מטרה לדבר לקהל רחב יותר".



כמי שמלווה את האמנים הוותיקים, לדעתך הם מקבלים את הכבוד הראוי להם?
"בכלל לא. זה מצב איום ונורא. בחו"ל אמנים מקבלים כבוד אדיר, כבוד מלכים. בארץ המון אמנים לא זוכים להערכה ונמצאים במאבק קיומי יומיומי. בהופעות שלנו אנחנו מנסים לשבץ כמה שיותר אמנים ותיקים ולתת להם את הכבוד הראוי, אבל עדיין יש המון עבודה בנושא הזה".


שימי תבורי. צלם : אריאל בשור
שימי תבורי. צלם : אריאל בשור


מה סוד הקסם של המופעים שלכם?
"אנחנו לא חוששים לעשות שילובים מוזיקליים שונים. מצד אחד, אנחנו יכולים לעבוד עם פיטר רוט וסיון טלמור, ומצד שני לעבוד עם לוליק לוי, ששי קשת, ליאור ייני ועוזי פוקס. אנחנו משלבים בין כולם, וזה יוצר מופע הרמוני ונפלא חוצה דורות".

יש פרויקטים נוספים על הפרק?
"יש הרבה. בין השאר, אנחנו עובדים על מופע מחווה לגברי בנאי מהגשש החיוור, לרגל יום הולדתו ה־80, מופע ענק לאמנים ותיקים עם יענקל'ה מנדל מאמ"י ועוד". 

"א יידישע חפלה", 20 באוגוסט, 20:00, היכל התרבות בפתח תקווה