הייתה תקופה שבה הכנסייה הסיינטולוגית, על כל הטום קרוזים והג׳ון טרוולטים שבה, הייתה אחד הנושאים המדוברים בהוליווד. הנושא הספיק לדעוך מעט בשנים האחרונות, לטובת כנסיית הפייסבוק והטוויטר, אבל עכשיו הדיון עליה צף מחדש בזכות דוקומנטרי שהפיקה רשת hbo ושיעלה לשידור ב־16 במרץ (הסרט כבר הוצג השבוע בפסטיבל סאנדנס). הדוקומנטרי הזה, שמציג כמה צדדים אפלים במיוחד של הכנסייה, צפוי לעורר לא מעט רעש בעקבות כמה גילויים מרעישים שנחשפו בו.



אחד המשתתפים בסרט הוא מארק ״מרטי״ רת׳בון, ששימש פעם כיד ימינו של ראש הכנסייה הסיינטולוגית. רת'בון מספק מידע עסיסי מאחורי הקלעים, כמו למשל העובדה שראש הכנסייה, דיוויד מיסקביג' בז לאשתו דאז של טום קרוז, ניקול קידמן, שאביה הוא פסיכולוג באוסטרליה, משום שהסיינטולוגיה מתנגדת לפסיכיאטריה ולפסיכולוגיה. לטענת רת'בון, מיסקביג' חתר לפרידתם של קידמן וקרוז והכנסייה אפילו דאגה לשטוף את מוחם של הילדים המאומצים של הזוג, קונור ואיזבלה, כדי שיתעבו את ניקול. בשלב מסוים, טוען רת'בון, הכנסייה מימנה האזנה לטלפון של קידמן.



הדוקומנטרי רומז שהכנסייה נוטה להתעלל, פיזית ונפשית, בחבריה ששוקלים לעזוב ושג'ון טרבולטה, עור חבר־סלב של הכנסייה, נשאר בכנסייה משום שיש להם ״הרים של טינופת עליו״, בעקבות שנים של תהליך רוחני וטיפולי שעבר שם.



לפי הנתונים שעולים בסרט, הכנסייה צנחה מ־100 אלף חברים בשנות ה־90, ל־50 אלף חברים כיום, והיא אוחזת בנכסים בשווי שלושה מיליארד דולר. גם יוצר הקולנוע פול האגיס, חברה הכנסייה הסיינטולוגית לשעבר, יוצא נגדה ואומר בסרט: ״הייתי מאוד טיפש. הייתי חלק מזה במשך 30 שנה לפני שדיברתי על זה בפומבי. התביישתי מאוד״. 



כמה יוסי



הקהילה היהודית־אמריקאית דואגת לתחזק מוסדות תרבות משלה, וזה כולל גם גופי תקשורת באוריינטציה יהודית, מלאת מניירות טיפוסיות (אם כי לא בהכרח דתיות) שגם אנחנו כאן בישראל יכולים להזדהות איתן היטב. עכשיו יש להם שם גם סדרת אינטרנט.



במגזין היהודי־אמריקאי ״heeb״ השיקו השבוע את סדרת הרשת הראשונה בהפקתם, שזכתה לשם שאינו משתמע לשתי פנים - Jew York City. בסדרה, שיצר וביים היוצר העצמאי ג׳וש פריד, מככב בחור בשם יוסי רוזנברג, שלא ברור אם הוא אמיתי או בסך הכל דמות פיקטיבית. מדובר בבחור יהודי אמריקאי, שמנמן וממורמר, ניו יורקר טיפוסי, שמנסה להשכיר את הספות בביתו דרך Airbnb כדי לממן את עלות המחיה היקרה בעיר, ומצטרף למאבק על הזכות להשתמש ב-Airbnb באופן חוקי (במדינת ניו יורק החוק אינו מאפשר להשכיר דירות פרטיות למטרות נופש).



מסתבר שיוסי כבר כיכב בסרטון אחר שקודם במגזין באגרסיביות - לפני כשנה עלה לרשת הדוקו הקצרצר The Apartment, שבו יוסי מספר על תהליך מציאת הדירה שלו במנהטן ויחסיו עם השותפה הפוטנציאלית שלו, כפי שהוא מגולל את ההתרחשויות בפני זרים מוחלטים ברחבי העיר. שום דבר שלארי דיוויד לא עשה קודם, אבל בכל זאת ניסיון מושקע ולא רע בכלל. 




צילום מסך מתוך הסדרה



סקס אחר



לאורך השנים, הטלוויזיה הביאה לחיינו כמויות נכבדות של טראש, אבל תמיד אפשר למתוח את הגבולות עוד קצת. הבשורה החדשה מגיעה הפעם מבית היוצר של רשת הכבלים האמריקאית Investigation Discovery (אחת מרשתות הבת של דיסקברי), וזכתה לשם המבטיח Sex Sent Me to the Slammer.



הקונספט: סיפורים אמיתיים של זוגות שנשלחו לכלא אחרי שנתפסו מבצעים מעשים מיניים, או משהו באווירה, בציבור. למשל: זוג שהחליט לביים סצנת חטיפה לכבוד ולנטיינ׳ס והקפיץ את כל השוטרים למקום וגם בחור צעיר ובתול שהתחיל עם אישה בבר והואשם בשידול לזנות. המופת הזה יעלה למסך בארה״ב ב־6 בפברואר. 




צילום מסך מתוך הסדרה