"מבט שני", ערוץ 1


ברחובות קריית ביאליק מסתובב אדם ששמו יוסף כרמל. הוא בלתי מזיק למראה, בעברית שלו מתנגנות שאריות מבטא דרום אמריקאי. עד לאחרונה הוא היה חביב על שכניו ובעל קשרים חברתיים טובים. אלא שלהעמדת הפנים הזו - וזו העמדת פנים ועוד איך - הגיע סוף בימים אלה.

נדיר שתחקיר עיתונאי תופס אדם על חם באופן כזה, ותחקיר "מבט שני" תופס אותו כאן ועוד איך. יוסף כרמל אינו שמו המקורי של האיש, שבתעודת הזהות שלו - בימים שעדיין חי במולדתו ארגנטינה נרשם שמו המקורי - אניבאל תיאודורו גאוטו. על שם גאוטו זה קיים צו מעצר מטעם האינטרפול, ומטעם שלטונות ארגנטינה בחשד לביצוע פשעים נגד האנושות בתקופה השחורה של שלטון החונטה הצבאית בשנות ה־70 וה־80 של המאה הקודמת.

אניבאל מילא תפקיד כלשהו בארגון הארגנטיני השטני שחטף, עינה, רצח והעלים עשרות אלפים מאזרחי ארגנטינה. באחד משיאי התחקיר מתקיימת שיחת טלפון עם אניבאל הטוען כי שימש כפקיד בלבד. באופן מצמרר הוא אינו מתכחש לחלקו. הוא אינו מכחיש שזייף את שמו כדי להימלט מצו מעצר אחר שהוצא נגדו בארגנטינה.
לישראל, אגב, הגיע בשנת 2002 בגל עלייה מארגנטינה, זכה בסל קליטה, בהקלות ממסים לכמה שנים ובמקלט. כדי להימלט מארגנטינה זייף את שמו והפך ליהודי טוב בשם יוסף כרמל. אין הסכם הסגרה בין ישראל לארגנטינה, ובשל מכשול ביורוקרטי חוקי יוסף כרמל אניבאל גאוטו ממשיך לחיות בינינו בבטחה. הוא מודע למכשול הביורוקרטי ואומר שכל עוד זה קיים, ימשיך לחסות בצלו הבטוח.
מדינת ישראל הרשמית אינה מזדרזת להפוך עולמות כדי לשלוח את יוסף כרמל בחזרה למקום שבו הוא אניבאל גאוטו וצריך לספק לא מעט הסברים. מאתמול, מאז שידור "מבט שני", יהיה קצת קשה יותר למשרדים הנוגעים בדבר - הקליטה, הפנים, המשפטים ועוד - להתעלם מהמתרחש ברחובות קריית ביאליק. אולי גם החללים במסננת העולים למדינת ישראל, שלעתים נדמה שקולטת כל אחד - ולא משנה איזו קופת שרצים הוא נושא על גבו - יהפכו לקטנים ולקפדניים יותר.