גם רזומה מפואר, הכולל מעל 70 תפקידים בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון, כולל הזכייה הצעירה ביותר באוסקר לשחקן המשנה על תפקידו הקולנועי הראשון ב״אנשים פשוטים״, ניתן לומר שהמכנה המשותף בקריירה המרשימה של טימותי האטון הוא הדגש על איכות.



האטון מודה שזו למעשה הייתה הסיבה העיקרית מדוע השיב בחיוב להצעה לככב ב״פשע אמריקאי״, דרמת פשע אטית אבל מרתקת שביים, כתב והפיק ג'ון רידלי, התסריטאי שאחראי ל״שלושה מלכים״, ועלה לגדולה בשנה שעברה בזכות ״12 שנים של עבדות״, שעליו גרף את פרס האוסקר לתסריט הטוב ביותר, ובכך היה לאדם השחור השני אי פעם לזכות בפרס היוקרתי. ״קראתי תסריטים של הרבה פיילוטים בשנה שעברה ואז קראתי את התסריט של 'פשע אמריקאי' שעבורי היה בליגה אחרת לגמרי. זהו סיפור יוצא מהכלל, דיוקן עמוק של דמויות מנותקות החיות באותה קהילה ומה שמלכד אותן זו הטרגדיה הנוראה שחוו״, אמר האטון ל״בוסטון גלוב״.



התקיפה האכזרית של מאט וגוון סקוקי בביתם, שבעקבותיה נהרג מאט ורעייתו גוון נותרת מחוסרת הכרה, פותחת תיבת פנדורה ומוציאה את השד העדתי בעיר השלווה מודסטו שבמרכז קליפורניה. ראס סקוקי (האטון) וברב הנלון (פליסטי הופמן, ״עקרות בית נואשות״), הוריו של מאט, עוקבים בעניין רב אחר נפתלות חייו המסתוריות של בנם, כולל חשדות חמורים על סחר כבד בסמים קשים. גם חייהם של טום ואיב קרלין (וו. ארל בראון ופנלופה אן מילר), הוריה של גוון, הופכים גיהינום עלי אדמות. הם נצמדים למיטת בתם בבית החולים בתקווה לנס, בעוד המשטרה עוצרת ארבעה חשודים בני מיעוטים, דבר שרק מעלה את מפלס המתח והשנאה - המתוח ממילא עד הקצה - בקהילה ספוגת מקסיקאים, המתקשים להתחמצן בטרפנטין האמריקאי החומצתי.



״מה שהכי שבה את לבי הוא שלא מדובר בתוכנית סטנדרטית. היא מתמודדת עם החקירה במידה מסוימת, אבל עיקר העלילה הוא סביב המשפחות, וכיצד הן מתמודדות זו עם זו בשעת משבר, ובאופן שבו מתמודדת הקהילה עם הנושא הטעון״, מסביר האטון.



באחד הפרקים הראשונים יורים שוטרים ברגלו של חשוד היספני, אבל האטון לא רואה את הקשר בין המקרים של ירי שוטרים שעולים לכותרות בארצות הברית ובין הסדרה, ומציין שהוא לא חושב שג׳ון (רידלי, א״א) ״עשה בהכרח קישור בין הכותרות לעלילה. האירועים הללו התרחשו, למרבה הצער, מחוץ לסיפור, אבל המהות של הסיפור היא לשקף את הדברים אמיתיים שקורים: מה קורה למשפחה, על מה מדברים אנשיה בחדרים, במטבחים ובחדרי השינה שלהם. וזאת בניגוד למה שאנשים אומרים בטלוויזיה על החדשות. הייחוד של התוכנית הוא בכניסה למרחב הפרטי של גיבוריה כדי להבין מה עובר עליהם״.



התפקיד הנוכחי הוא נקודת מפנה משמעותית עבור השחקן בן ה-55, שבמשך חמש עונות כיכב כנייט פורד, המוח שעומד מאחורי צוות הגנבים המתוחכם בדרמה הקומית ״העוקץ״. ״זוהי עלילה שונה לגמרי, טון שונה לגמרי, ודמות שונה לחלוטין מזו ששיחקתי ב׳העוקץ'. אני מאוד שמח על כך. 'פשע אמריקאי' זאת באמת סדרה יוצאת מהכלל״, הוא אומר. 



"פשע אמריקאי", ימי חמישי, 21:15, הוט פלוס והוט VOD