רשימת הסלבריטאים העשירים ביותר בעולם שפרסם בשבוע החולף מגזין פורבס כוללת לא מעט ידוענים ממגוון רחב של תחומים. אך בין שחקני הקולנוע, הדוגמניות, כוכבי הטלוויזיה, הסופרים, הספורטאים ואפילו הקוסם (דיוויד קופרפילד) המופיעים ברשימה, בולט בנוכחותו גם השף הבריטי גורדון רמזי, שנהנה לא רק מתואר "השף המכניס ביותר בעולם" בשנה החולפת - אלא יכול גם להציג עצמו בתור השף הרווחי ביותר אי פעם.



רמזי בן ה-48 הוא שף בעל שם עולמי, אך כישוריו הקולינריים שימשו בעיקר כמקפצה בדרך לתפקידו ככוכב טלוויזיה - ולכסף הגדול באמת. במהלך השנה החולפת הוא הרוויח, על פי התחקיר, לא פחות מ-60 מיליון דולר - כאמור, יותר מכל שף אחר בהיסטוריה. הסכום המרשים לא רק הכניס אותו לרשימת הסלבריטאים המכניסים ביותר בעולם, אלא אף מיקם אותו במקום גבוה במיוחד, כשדורג במקום ה-21.
עיקר הכנסותיו מגיע, כאמור, מהיותו כוכב טלוויזיה בקנה מידה אדיר בארה"ב ובבריטניה, כשלאחרונה הוגדר כ"אחד הכישרונות הבולטים בתעשייה בתחום הריאליטי". בסך הכל הוא מככב כיום בלא פחות מ-4 תוכניות, אשר רצות במקביל בארה"ב: "מטבחי הגיהנום", "מלון גיהנום", מאסטר-שף ולאחרונה גם בגירסה מיוחדת של מאסטר שף לילדים ובני נוער. כל אלו הפכו אותו לאחד הטאלנטים המשתכרים ביותר ברשת הענק פוקס, ולכוכב הגדול ביותר של תוכניות הריאליטי של הרשת.

המוטיב החוזר בשמות התכניות בכיכובו, כפי שבטח שמתם לב, היא "גיהנום" - ולא בכדי. רמזי הצליח להפוך לאחת הדמויות המוכרות והעסוקות ביותר בתחום תכניות הריאליטי בארה"ב לא רק בזכות כישוריו כטבח - עליהם אין עוררין - אלא גם (וכנראה העיקר) עקב דמותו הצבעונית והמוחצנת כל כך. רמזי מתחזק היטב לאורך השנים דמות של שף שלוח רסן, אשר לא חושש להגיד לאף אחד מהמשתתפים בתכנית את דעתו - אכזרית וכואבת ככל שתהיה. במרבית הפרקים בתכניות בכיכובו דמויות המשתתפים ממררות בבכי לא פעם, והקהל, כך נדמה, רק רוצה עוד. יוצא דופן בהקשר זה הם תכניות הילדים, בהן הוא מציג דמות אבהית ומחבקת - גם אם קשוחה למדי.
והקהל, כאמור, רק רוצה עוד מרמזי. בעוד רבים מהמבקרים טוענים כי האהדה לרמזי נובעת בעצם מחיבתו של הקהל הרחב לצפות במתמודדים השונים מושפלים על ידו, רמזי לא מתכוון לשנות את דרכיו וממשיך להשפיל את המתמודדים בלשונו המחודדת ובהתנהגות חסרת מעצורים.
כל אלו, כאמור, מקנים לשף הבריטי פופולריות עצומה בארה"ב גם מחוץ לעולם הטלוויזיה. בשנים האחרונות הביקוש למסעדותיו של רמזי צמח ללא הרף, וכיום הוא מחזיק בלא פחות מ-26 מסעדות ברחבי העולם, לרבות בארה"ב, אסי, אירופה ואפילו במזרח התיכון. למרות שהלו"ז הצפוף שלו הופך את הסיכוי לכך שהוא אכן יהיה נוכח במסעדה בערב מסוים לקלוש, ההמונים ממשיכים לנהור - וההכנסות מוסיפות לגדול מדי יום. חלק מהמבקרים טוענים כי דמותו הקשוחה מבהירה כי גם בהיעדרותו, הם יכולים להיות בטוחים כי רמת המקצועיות במסעדה תהיה "הכי גבוה שניתן". אחרים, כך נראה, פשוט רוצים לאכול אצל "השף הכועס מהטלוויזיה". כך או אחרת, הדבר היחיד שמשתנה הוא גובה ההכנסות של רמזי - אשר כאמור מטפס ללא הרף ושבר השנה כל שיא אפשרי. ככה זה כשמנה של רביולי לובסטר במסעדה בעלותך עולה 230 דולר - והקהל רב מבקש עוד.
הכל בזכות הקללות?
את דרכו המקצועית הוא החל כבר בשנות ה-20 המוקדמות שלו, ועבר כמתמחה אצל כמה מהשפים הגדולים ביותר של יבשת אירופה. בגיל 26 כבר המתנה לשף הראשי במסעדה לונדונית חדשה. כבר אז הוא חשב באופן עסקי ומחושב, והעדיף לוותר על חלק ניכר מבשכרו עבור נתח של 25% מהרווחים. אלו לא איחרו להגיע, לאחר שהמסעדה בהנהגת השף הצעיר זכתה במהרה ל-2 כוכבי מישלן.
אך רמזי הצעיר לא הסתפק בכך. למעשה, מעידים הקולגות, הוא אף פעם לא באמת מסופק מהישגיו - גם לא כיום, עם הכנסות העתק וההכרה הבינ"ל הנרחבת. בשנת 1998 הוא שתף פעולה עם חמו, אשר היה איש עסקים מוכר בלונדון, ופתח מסעדה חדשה, בה הוא ניהל את הפעילות על פי ראייתו וללא התערבות גורמים חיצוניים. ההימור התברר כהצלחה גדולה, כשבתוך זמן קצר המסעדה החדשה זכתה בלא פחות מ-3 כוכבי מישלן - הדירוג הגבוה ביורת שיכולה מסעדה לקבל בדירוג היוקרתי. בהמשך הוא פתח סניפים נוספים בגלזגו, טוקיו, ניו יורק - ואפילו דובאי. איפה שעשיר העולם חיים - גורדון רמזי החליט לפתוח סניף, ולנסות ולהאכיל אותם.
בינתיים, גם רשת הטלוויזיה הבריטית, ב-BBC, החלה להתייחס לתופעה. בסדרה תיעודית מיוחדת התלווה צוות מטעם הערוץ להקמת אחת המסעדות החדשות של השף האלמוני, כדי לתעד את יכולותיו המקצועיות - ואת התנהגותו כלפי עובדיו. רמזי לא טרח להסתיר את התנהגותו, קשוחה ואלימה ככל שתהיה. באין ספור סצינות תועד רמזי כשהוא צועק על עובדיו ללא הכרה, משליך לפח מנות שעמלו עליהן רק כי לא היו לטעמו, מעליב אותם ללא הרף ואף נוהג באלימות מילולית קשה. הצופים, כאמור, רק רצו עוד.
מאז, כאמור, רמי מתפעל את אחת הדמויות המוכרות ביותר בועלם הריאליטי הבוער - ולא מפסיק לתדלק את מכונת יחסי הציבור למסעדות שלו ברחבי העולם. עם שכר של 400,000 דולר לפרק, והכנסות בגובה 150 מיליון דולר מהמסעדות שלו במהלך השנה, רמזי יכול להיות רגוע. מבט מעמיק יותר לנתונים מלמד גם שהוא יכול להיות מאוד אופטימי, שכן הכנסותיו נסקו ב-270% במהלך 5 השנים האחרונות, וגם מספר המסעדות גדל בהתמדה (כאמור, 26 מסעדות כיום לעומת 20 בשנת 2010). אך האם כל אלו הפכו אותו לאדם רגוע ושליו? הצחקתם את רמזי. אם אתם לא מאמינים, פשוט תפתחו טלוויזיה בפעם הבאה שאחת מתכניות הריאליטי בכיכובו משודרות - ותבינו בעצמכם.