בשקט בשקט, מתחת לרדאר של הוליווד, הפכו מדינות סקנדינביה בשנים האחרונות לספקיות בלתי נלאות של סדרות טלוויזיה איכותיות, שלא רק קצרו הצלחה מדהימה בכל כנפות תבל, חלקן אף זכה לגרסה אמריקאית.



השינוי בגישה כלפי הטלוויזיה הנורדית הורגש היטב במהלך יריד מיפ האחרון, כשקניינים מכל העולם צבאו על ביתניהם של חברות ההפקה משוודיה, נורווגיה, דנמרק, פינלנד ואיסלנד, בניסיון נואש לשים את ידיהן על ה״ממון״, ״ליליהאמר״, ״בורגן״ ו״הגשר״ הבאות.



אחת הסדרות שעוררה באזז כבד בפסטיבל החשוב ביותר של התעשייה היא "זכאי": דרמה פסיכולוגיסטית־חברתית נורווגית, המשלבת בתחכום ובתזמון מושלמים בין יסודות מסורתיים של ה״נורדיק נואר״ (הוורסיה הסקנדינבית ל״פילם נואר״), והמוטיבים הקלאסיים של הדרמה הסקנדינבית המשובחת, נצר ליוצרים נוסח אינגמר ברגמן והנריק איבסן.



20 שנה אחרי שזוכה מרצח אהובת נעוריו, שבמהלכן טיפס אל צמרת עולם התאגידים באסיה, אקסל בורגן (ניקולאי קליב ברוץ), מחליט לחזור לעיירת הולדתו בנורווגיה. בורגן מנסה להציל את החברה המובילה בעיירה מפשיטת רגל, משימה לא פשוטה שבעתיים, כי חלק גדול מתושבי העיירה נוטרים לו טינה ואינם מאמינים בחפותו. לצדו של ברוץ מככבת לנדה אנדרה המדהימה (״נערה עם קעקוע דרקון״).



״רציתי שזאת תהיה דרמת אופי ולא רק דרמת פשע״, אמר זוכה האוסקר הנורווגי סיו רג׳נדרם (יוצר הגרסה המקורית של Those Who Kill) שיצר את ״זכאי״ עם הסופרת והשחקנית אן באצ׳וויג (״ממון״) ל״הוליווד ריפורטר״.



״לא הרצח ריתק אותי, אלא מי ביצע אותו, והמאבק לזיכוי ולקבלה בחזרה לזרועות החברה. אן ואני אפילו לא תכננו מה קרה באמת בזירת הרצח, ולא הבנו מי עומד מאחוריו במשך שנתיים מרגע שהשלמנו את שלב הפיתוח״.



הסדרה - שקצרה שבחים מקיר אל קיר ושברה את כל שיאי הצפייה במולדתה - עם 660 אלף צופים ורייטינג של 38.8% - עוררה מחדש את הדיון בסוגיה מה יש בנופים ובפסיפס האנושי המרכיבים את סקנדינביה שגורם לצופים מכל רחבי הגלובוס להתמכר בשקיקה לסדרות הנורדיות. הפתרון לחידה המסקרנת עדיין נמצא בשלב התהייה והניסוי, אך רג׳נדרם מאמין שמגמת הנורדיק נואר שואבת את הצלחתה מכך ש״חשיבה מקומית מצליחה הרבה יותר מחשיבה גלובלית. אתה חייב ללכת עם האמת שלך, ולתת לקהל סיפור טוב שיסקרן אותו ויגרום לו להזדהות. זה לא יכול היה לקרות לפני עשר שנים.



זה התחיל עם סדרות פשע כמו ׳וולנדר׳ בשוודיה ו׳דה קילינג׳ בדנמרק, שהבהירו לעולם שהקהל אינו צמא לסדרות שבהן הפשע הוא העיקר, אלא הדמויות. היום הפשע הוא רק תירוץ לספר את הסיפור של הדמויות, כפי שניתן לראות ב׳זכאי׳. מה גם שההצלחה של ׳ליליהאמר׳ פתחה את הדלת, במידה רבה, למתרחש בסקנדינביה, ולכך שהקהל פתוח לקבל גם מוצרים שאינם בהכרח מיוצרים על פי אמות המידה המקובלות של הוליווד״. 



"זכאי", כל הפרקים חינם ב-Xtra VOD של הוט