מה אתם יודעים באמת על מצבה הכלכלי־חברתי של המדינה? מי באמת שולט בכסף שלנו? מהי ריכוזיות? מה פירוש המילה רגולציה? מי מנהל את הפנסיה שלנו? מה קרה עם הפריון של העובד והשכר החציוני? למה אנשים צועקים הון־שלטון? 



רק רגע, אל תברחו. נכון, רק לקרוא את כל הנ"ל מכניס את חלקנו לוורטיגו ואולי אף גורם לנו לדפדף מהר למדור הרכילות. אבל אולי כדאי לעצור שנייה ולנסות להבין לעומק את הכלכלה הישראלית. בשורה התחתונה: זה הכיס שלנו, גם אם נטמון את הראש בחול. 
 
כדי לעזור לפענח את המושגים המוכרים, אך הלא ברורים, מגיעה עכשיו "מגש הכסף": מיני סדרה חדשה שיצרו דורון צברי ואמיר בן דוד, המתריעה מפני חורבן כלכלי וחברתי מתקרב. הסדרה - שלושה פרקים שישודרו השבוע בערוץ 8 - תנסה למפות את המדרון הכלכלי החלקלק המוביל לכאוס לאומי תהומי. 

בשלושת חלקיה עוסקת הסדרה בפגמים ובתחלואי הכלכלה והחברה בישראל, ומציעה תרופות ופתרונות רדיקליים. גיבורי הסדרה - גיא רולניק, פרופ' ירון זליכה ופרופ' דני גוטווין – מובילים מסע למבוכי המשק הישראלי: הפוליטיקה של הכסף, בורות השומן הסמויים מהעין, הפינות האפלות שבעלי העניין מנסים להסתיר, השקרים והמניפולציות בתקשורת, והמקומות שאפשר וחייבים לתקן.
 
את הפרק הראשון מוביל גיא רולניק, עורכו לשעבר של "דה מרקר", שמקדיש את רוב מרצו למאבק בריכוזיות במשק הישראלי. את הפרק השני מוביל פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי, מי שאחראי על תקציב המדינה, שומר הקופה, וכיום דיקן הפקולטה למנהל עסקים בקריית אונו ואחד המבקרים היותר נוקבים של השיטה הכלכלית־חברתית נוסח ישראל. פרופ' זליכה יעסוק בתופעת הרגולציה במשק. את הפרק השלישי מוביל פרופ' דני גוטווין, פרופ' להיסטוריה המתמחה בהפרטה ובמעורבות בתהליכים חברתיים. 
 
"למזלנו ערוץ 8 היה אמיץ מאוד, נתן לנו חופש אמנותי מוחלט, ולחלוטין לא צנזר אותנו", מעידה המפיקה דנה כהן. "אני לא יודעת אם חומרים כאלו היו יכולים לעבור בערוץ אחר, בין 'הישרדות' ל'אח הגדול'. זאת לא תוכנית לכל המשפחה, ולא מסוג התכנים שערוץ מסחרי מאמץ לעצמו. גם כשהערוצים המסחריים כבר עושים דוקו, זה אף פעם לא הארד־קור".
 
לא קל לפצח מושגים מעולם הכלכלה ולתרגם אותם למדיום טלוויזיוני.
"דורון צברי ואמיר בן דוד היו יכולים להוציא דוקטורט בכלכלה, בהתחשב בכמויות החומר והנתונים שעברו להם מתחת לידיים ובכמות ההשקעה והירידה לפרטים שנעשתה כאן. רצינו לפשט את הדברים המורכבים ולהסביר את המונחים, את הכלכלה ואת ההיסטוריה שלה, ברמת המקרו, כך שגם הצופה ההדיוט יוכל להבין". 
 

את באמת חושבת שהצופה ההדיוט יוכל לקלוט, אחרי שיצפה ב"מגש הכסף", מי באמת אחראי למצב הכלכלי היום? 
"הסדרה לא תוקפת אף אחד אישית, ולא תוקפת מחנה. אנחנו גם לא מאשימים את הטייקונים, כמו שאולי יש מי שיטעה לחשוב. האצבע המאשימה מכוונת כלפי השיטה שמאפשרת להם את זה. עינו של אף אחד לא צרה בכסף של מישהו אחר, אם הוא עשה אותו ביושר. הבעיה היא אם אתה עושה אותו על חשבונם של אחרים, והבעיה היא במי שמאפשר להם את זה. משהו דפוק בשיטה".
 
אתם צופים שאנשים יצאו לרחובות אחרי שיסיימו להזדעזע מהתכנים המאתגרים? 
"אני מאוד מקווה שמה שיקרה הוא מה שרולניק אומר בסוף הסדרה: 'זה תלוי רק בנו'. צריך לשבור את הבועה של 'אין כסף', זה עניין של סדר עדיפויות. מגיע לאנשים לחיות פה בצורה שפויה. אם זה יקרה, אז עשינו עוד משהו, מעבר לעשייה הקולנועית".
 
"מגש הכסף", 01.26־28.10, שני־רביעי, 21:00; ש"נ 30.10, שישי, 21:00; 31.10, שבת, 22:00