עשה קלוז'ר 
 
“קרוב לשלמות”, כך תיארו לא מעט מבקרים את פרק הסיום שחתם את סדרת המופת פורצת הדרך “מד מן”, בתום שבע עונות עתירות רייטינג ושבחים. רבים חששו מסיום הסדרה, כי איך בעצם חותמים מאסטר פיס בלי להשאיר את הצופים מאוכזבים במידה כזו או אחרת? אבל מתיו ויינר, יוצר הסדרה המהולל, מצא את הדרך המושלמת לעשות את זה והצליח לסגור את כל הקצוות עבור כל הדמויות, ובראשן דון דרייפר. האיש הנופל, השבוי התמידי בעולם של דימויים, שהבין סוף כל סוף שהוא לא זקוק לסדנאות ויפאסנה בשביל להשלים עם הזהות שלו, אלא רק כדי לקבל השראה. נתוני הרייטינג דיברו בעד עצמם במקרה הזה והגיעו ל־3.3 מיליון צופים – הרבה מאוד במונחים של רשת כבלים. גם ג’ואן ופגי, שתי הנשים המרכזיות בסדרה, מוצאות את הקלוז’ר שלהן, כל אחת בעולמה. הפרק נחתם בפרסומת אגדית של קוקה קולה, שדרייפר יצר בהשראת הוויפסאנה, וכך הכל מתחיל מחדש.

“קרוב לשלמות”, מד מן. צילום: יח"צ
“קרוב לשלמות”, מד מן. צילום: יח"צ


ג'ון סנואו – הסוף?

 
“אתה לא יודע כלום, ג’ון סנואו” הפך להיות אחד המשפטים המרכזיים ב”משחקי הכס”, אבל בסוף העונה החמישית גילינו שאנחנו אלה שלא יודעים כלום על ג’ון סנואו. פרקי סיום העונה היו קשים לעיכול – מהאונס של סאנסה סטארק ועד התעוורותה של אריה סטארק והשיטוטים חסרי הפשר של חאליסי באזור לא נודע, אבל אין ספק שהסצנה החותמת של פרק הסיום, שבה חברי משמר הלילה דוקרים בזה אחר זה את סנואו, שאמור להיות המנהיג שלהם, ומותירים אותו להתבוסס בדמו על השלג, הותירה רבים מצופי הסדרה המומים ומבולבלים. תוסיפו לזה גם את הרמזים המתעתעים מהפקת הסדרה לקראת העונה השישית לחזרתו האפשרית של סנואו, כך שייתכן שהוא כלל לא מת. אפשר כבר עכשיו להמר על כך שגם בסוף 2016, “משחקי הכס” תהיה חלק מהרשימה הזאת. 

“אתה לא יודע כלום, ג’ון סנואו”. צילום: יח"צ
“אתה לא יודע כלום, ג’ון סנואו”. צילום: יח"צ

להתראות, קלינדה

קצת קשה להאמין שעברה בסך הכל חצי שנה מאז שעונתה השישית של “האישה הטובה” הגיעה לסיומה והותירה אותנו עם חור בלב (טוב, לא ממש). העונה השביעית כבר עלתה לשידור בספטמבר האחרון, וכעת מעריצי הסדרה עסוקים בביקורת נוקבת כלפי עונה לא מאוד מוצלחת, אבל אי שם בקיץ, כשהעונה השישית הסתיימה, נפרדנו מאחת הדמויות המרכזיות בסדרה שליוותה אותנו מתחילת הדרך – החוקרת קלינדה, שנטשה אותנו לטובת מחוזות טובים יותר. מאחורי הקלעים השתוללו שמועות על ריב פסיכי בין ארצ’י פינצ’אבי, שמגלמת את קלינדה, לבין כוכבת הסדרה, ג’וליאנה מרגוליס, והשתיים רמזו על כך לא ממש בעדינות בהזדמנויות שונות. השורה התחתונה היא שקלינדה כבר לא שם, ועל אף העומס הניכר בדמויות חדשות, אין לה באמת תחליף. 

ארצ’י פינצ’אבי, המגלמת את קלינדה. צילום: רויטרס
ארצ’י פינצ’אבי, המגלמת את קלינדה. צילום: רויטרס

גאונות של שומר 

זו הייתה ללא ספק השנה של איימי שומר, אבל לא נתייחס כאן לצעדים הענקיים שהיא עשתה השנה בקריירה שלה, אלא נתמקד בפרק אחד ספציפי בסדרה שלה, “בתוך איימי שומר” של קומדי סנטרל (משודרת בישראל בהוט). הפרק השלישי של העונה השלישית, ששודר אי שם במאי 2015, היה פרודיה לסרט הפילם נואר “12 המושבעים” מ־1957, שבו המושבעים דנים בגורלה של אישה העומדת למשפט. בגרסה השומרית, המושבעים, וביניהם גם שחקני־על כמו פול ג’יאמטי וג’ף גולדבלום, דנים בסוגיה החשובה – האם איימי שומר נראית מספיק טוב בשביל להופיע בטלוויזיה? התוצאה הייתה כל כך מבריקה, שהפרק הזה זכה במועמדויות שונות לאמי ובעיקר במיליוני צפיות ברשת ובביקורות מהללות. אם כבר לציין הישג בולט במיוחד של שומר השנה (אתם יודעים, חוץ מהספיישל ב־HBO והסרט “אסון מהלך”) – זה לגמרי זה. 

האם איימי שומר נראית מספיק טוב בשביל להופיע בטלוויזיה? צילום אינסטרגם
האם איימי שומר נראית מספיק טוב בשביל להופיע בטלוויזיה? צילום אינסטרגם

ההפתעות של אמזון 

נטפליקס ידעו שעומדת בפניהם תחרות רצינית כשאמזון התחילו לייצר סדרות, אבל הם כנראה לא חשבו שהתוצאה תהיה עד כדי כך מוצלחת. זה התחיל עם “טרנספרנט” המצוינת שבה ג’פרי טמבור מגלם טרנסג’נדר – העונה השנייה עלתה לאמזון ממש לפני מספר שבועות וכבר התקבלה באהדה גדולה. “טרנספרנט” נחשבת לאחת הסדרות המוצלחות ביותר של התקופה האחרונה, ובצדק (וגם ההתכתבות שלה עם אירועים אמיתיים, כמו הפיכתו של ברוס ג’נר לקייטלין ג’נר, רק עשתה לה טוב). זה המשיך עם להיט מפתיע נוסף – “מיסטר רובוט” – סדרת האקרים מתעתעת ומסתורית בת עשרה פרקים בכיכובו של רמי מאלק. פרק הפיילוט היה לא פחות ממבריק, אבל הפרקים שהגיעו אחריו היו מוצלחים פחות. ובכל זאת הצופים שכן התעקשו עליה טוענים שמדובר בפיסת טלוויזיה מצוינת, ויש שאפילו יגדירו אותה כהפתעת השנה. 

הפיכתו של ברוס ג’נר לקייטלין ג’נר, רק עשתה לה טוב. צילום: רויטרס
הפיכתו של ברוס ג’נר לקייטלין ג’נר, רק עשתה לה טוב. צילום: רויטרס

אפופת מסתורין 

לעתים רחוקות מצליחה סדרה דוקומנטרית לייצר באזז באופן כזה שהצופים שעוד לא התמסרו אליה מרגישים שהם מחמיצים משהו. “הג’ינקס” היא לגמרי יצירה של פעם ב... – סדרת הדוקו של HBO מנסה לפענח את המסתורין סביב רוברט דורסט ולהבין האם הוא באמת רוצח סדרתי אכזר או פשוט תימהוני שנקלע לסיטואציה מורכבת. הסדרה בת ששת הפרקים נבנתה בצורה כזו שהיא נתפסה כסדרת מתח לכל דבר, ומבקרי הטלוויזיה שבו והפצירו בצופים שלא להתפתות לגגל את שמו של דורסט כדי לא להרוס לעצמם את ההפתעה. במאי הדוקו המוערך אנדרו ג'רקי יצר סדרה מצמררת ומסקרנת, שהייתה לאחד הנושאים המדוברים ביותר השנה בקרב צופי הטלוויזיה. התזמון שלה לצד הצלחת סדרות בלשיות כמו "הגשר" ו"בלש אמיתי" רק ניפח את העניין שבה עוד יותר, ולא מצאנו צופה אחד שהתאכזב ממנה. 

HBO מנסה לפענח את המסתורין סביב רוברט דורסט. צילום: יח"צ
HBO מנסה לפענח את המסתורין סביב רוברט דורסט. צילום: יח"צ


כולנו ילדים של שונדה

שונדה ריימס, האישה שהביאה לחיינו את “האנטומיה של גריי”, “סקנדל” וגם את “המדריך לרוצח”, שולטת ביד רמה במתרחש על המסך הקטן כבר כמה שנים. אבל השנה נעשתה דריסת הרגל שלה משמעותית אפילו עוד יותר, כשהפכה ליוצרת הטלוויזיה הראשונה ששלוש הסדרות שלה משודרות במקביל, ויש אפילו אחת נוספת בדרך, שתעלה מתישהו בשנה הבאה. כולנו גם צריכים להודות לה על כך שהציגה בפנינו את ויולה דיוויס הנהדרת, הכוכבת הראשית של “המדריך לרוצח”, שכבר קטפה את פרס האמי בזכות המשחק המשובח שלה. סוף העונה הראשונה של הסדרה, שבה הדמות הראשית נורית (אבל לא למוות, מסתבר), נחשב לאחד הקליפהנגרים המרכזיים של השנה. בקיצור, ברוכים הבאים לשונדה לנד, תיהנו. 

עלייתה של אימפריה 

שנה שלמה עברה מרגע ש”אימפריה” פסעה לחיינו בצעדי ענק והשתקעה שם עד להודעה חדשה. איש לא ציפה שהדרמה המוזיקלית של רשת פוקס תחולל כזה בלגן ברצועת השידורים, אבל האמת הפשוטה היא ש”אימפריה” כבשה את המסך, שלא לומר שברה אותו, עם ממוצע צופים פסיכי של 17.3 מיליון לפרק – שזה המון, גם במונחים של רשת טלוויזיה מסחרית אמריקאית. כוכבי הסדרה, כמו טרנס הווארד וטרג’י פי האנסון (הלוא היא קוקי האלמותית), הפכו לשמות הלוהטים של התעשייה, ורשימת השחקנים האורחים כללה את מרי ג’יי בלייג’, סנופ דוג, ריטה אורה ורבים אחרים. בספטמבר האחרון כבר עלתה העונה השנייה של הסדרה, והטירוף סביבה נמשך, וכנראה גם לא יירגע בקרוב.

”אימפריה” כבשה את המסך, שלא לומר שברה אותו. צילום: באדיבות יס
”אימפריה” כבשה את המסך, שלא לומר שברה אותו. צילום: באדיבות יס


רואים עולם: עוד שלוש סדרות שמחכות שתגלו אותן

“ברוד סיטי” – הסדרה הקומית המבריקה של שתי הקומיקאיות היהודיות, אילנה גלייזר ואבי ג’קובסון, המשודרת זו העונה השנייה ברשת קומדי סטנרל (ובישראל בהוט) היא ככל הנראה היצירה שהכי מייצגת את דור ה–Y (או בקיצור, את ההיפסטרים), והיא עושה את זה בחינניות של קרנף בחנות חרסינה. השתיים מצחיקות עד דמעות, ומאחורי הסיטואציות המופרכות שהן נקלעות אליהן, יש גם אמירה נוקבת. השנה אמריקה גילתה אותן, אולי בשנה הבאה גם ישראל תגיד את אותו הדבר.

“ג’יין הבתולה” - כן, זה קיטש עם הרבה מאוד רפרנסים לטיניים, לא בהכרח משהו שמתחבר למנטליות הישראלית, אבל מדובר בסדרה כל כך מתוקה, משעשעת ומוערכת (כולל מועמדויות לפרסי המבקרים וטקסים חשובים אחרים, ופרס גלובוס הזהב לג’ינה רודריגז, הכוכבת הראשית), שאפשר כמעט לשכוח שמדובר בסדרה על בתולה שנכנסה להריון.

“הנותרים” - ככל הנראה אחת הסדרות המוערכות של השנה (בישראל ב–yes), שעלתה ב–2015 למעמד של סדרת מופת, בלי לגרוף נתוני רייטינג יוצאי דופן וגם כמעט בלי פרסים.