כ-14 שנה אחרי שידור הפרק האחרון בסדרת הקונספירציות, החייזרים והתופעות העל–טבעיות, “תיקים באפלה" ("The X–Files") חוזרת לטלוויזיה, הפעם למיני–סדרה בת שישה פרקים. עבור כל מי שהייתה לו טלוויזיה בניינטיז זהו אירוע טלוויזיוני סופר מרגש, שבמסגרתו שבים דיוויד דוכובני (כבר בן 55) וג'יליאן אנדרסון (כבר בת 47) בתפקידיהם האיקוניים כסוכני ה–FBI פוקס מאלדר ודיינה סקאלי. יוצר הסדרה והמפיק הראשי שלה, כריס קרטר, חוזר לכתוב ולהפיק, והי - אפילו "האיש המעשן" עדיין לא חטף סרטן ריאות וגם הוא חוזר!



שני עשורים אחרי שהסדרה הייתה בשיאה, נעימת הפתיחה של “תיקים באפלה", עם השריקות המסונתזות הקריפיות עדיין שולחת לנו צמרמורת במורד הגב. או כמו שטוקבקיסט אחד כתב ביו־טיוב מתחת לקובץ של נעימת הפתיחה: “כמו כשאתה שומע פלוץ באמצע הלילה והכלב שלך מת לפני שש שנים". מי שהבדיחה הזאת מצחיקה אותו ישמח לדעת ש"תיקים באפלה: התחייה" תשודר - במקביל לארצות הברית - החל מ–25.1 ב־YES ACTION וחינם ב־YES VOD.



דוכובני סיפר שהוא תכנן את זה וחיכה לזה המון זמן, והוא שמח ונרגש שזה סוף־סוף קורה. "קיבלתי את התסריט הראשון הבוקר", הוא אמר בראיון לפני כמה חודשים. "קראתי אותו לפני כשעה ובזמן שקראתי את העמוד הראשון התחלתי לבכות. זה פשוט היה כל כך מוזר לראות את השמות מודפסים על הדף. לא היה לזה שום קשר לתסריט עצמו". ועל התסריט עצמו הוא אמר: "אני לא יכול להגיד לך שום דבר עליו - והוא נפלא".



היוצר, כריס קרטר, מאשר שהרצון של דוכובני ואנדרסון היה אחד הגורמים לתחיית הסדרה. "פוקס פנו אלי", הוא העיד, "זה מה שהתחיל את זה. והשחקנים רצו להמשיך את הסיפור, כך שהתחושה הייתה שזה הזמן הנכון". בינתיים צולמו ששת פרקי המיני–סדרה בוונקובר, קנדה, כמו חמש העונות הראשונות של הסדרה המקורית, ובקרוב מאוד העולם יקבל סיבוב נוסף על סדרת הניינטיז האהובה.



בשם הקונספירציה


"תיקים באפלה" שודרה בין השנים 1993 ל–2002 והנפיקה גם שני סרטי קולנוע (שהצליחו אף הם, וגרפו סכום מצטבר של 258 מיליון דולר ברחבי העולם). היא התחילה כסדרת קאלט לחובבי מד"ב ותיאוריות קונספירציה, והפכה לסדרת מיינסטרים מצליחה, לא מעט בגלל חוסר האמון ההולך וגובר של הציבור בממשלות, כמו גם בשל הפופולריות ההולכת וגדלה של האינטרנט וטכנולוגיות חדשות שמההתחלה זכו לייצוג של כבוד בסדרה שנבנתה על אהבת האוכלוסייה הגיקית.



אבל גם קהל שלא נמשך בדרך כלל למדע בדיוני נכנס לקטע והחל לצפות בסדרה באדיקות, ולו רק כדי לזכות לחזות בנשיקה בין מאלדר לסקאלי, שהמתח המיני ביניהם היווה עוד נדבך חשוב של הסדרה. דוכובני ואנדרסון הפכו במהרה לסמלי סקס פופולריים, בעוד שהסלוגנים של הסדרה - "האמת נמצאת אי־שם", "אל תסמוך על אף אחד" ו"אני רוצה להאמין" - הפכו לאמרות כנף ולחלק מלקסיקון הניינטיז השלם. אחרי הכל "תיקים באפלה" הייתה תופעת תרבות ניינטיזית בלתי מעורערת, מסדר הגודל של "סיינפלד", "טיטניק" והספייס גירלס.



"תיקים באפלה", שהוזכרה בשלל סדרות (כמו "המפץ הגדול", "סאות'פארק" ו"הסימפסונס" בין היתר), והיוותה השראה ללא מעט שירי פופ (של שריל קרואו, קטטוניה והראפר אקזיביט, למשל), הפכה לסדרת המד"ב הארוכה ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית. בשיאה צפו בסדרה 20 מיליון צופים מדי שבוע, כך שלא פלא שבפוקס נרגשים מהפקת המיני–סדרה החדשה. ההצלחה של המיני–סדרה של "24", ששודרה ב–2014 - ארבע שנים אחרי ששידור הסדרה המקורית הסתיים - היוותה מבחינתם הוכחה לכך שמיני–סדרות הממשיכות סדרות פולחן שנים אחרי שנגמרו, הן בוננזה שהמעריצים המקוריים מחכים לה בכיליון עיניים.



דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון. צילום: רויטרס
דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון. צילום: רויטרס



עלילת המיני–סדרה החדשה טרם פורסמה, אך ידוע שהיא פוגשת את מאלדר וסקאלי בימינו אנו. "אנחנו נאמנים לחלוף הזמן", אמר קרטר. "אנחנו לא רוצים שהם יגלמו את דמויותיהם הצעירות יותר. אלה מאלדר וסקאלי מבוגרים וחכמים יותר". ולא רק הגיל של מאלדר וסקאלי משקף את התקופה, אלא גם העלילה עצמה. "אנחנו חיים בעולם של 'אזרח מספר ארבע'", אמר קרטר, כשהוא מתייחס לסרט התיעודי על אדוארד סנודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית שהתפרסם בהדלפת מידע סודי על תוכניות המעקב של הסוכנות, שביצעה מעקבים אחרי חשבונות האינטרנט של מיליוני אזרחים אמריקאים וזרים, "ואני חושב שזה משתקף בסיפור".



בסדרה החדשה חוקרים מאלדר וסקאלי את היעלמותה הפתאומית של אישה שנחטפה בעבר על ידי חוצנים בגילומה של אנט מהינדרו (נינה סרגייבינה מ"האמריקנים"). כוכבים אורחים נוספים במהלך העונה יהיו ג'ואל מקהייל ("קומיוניטי", "מרק הוליוודי") כאושיית אינטרנט התומכת במאלדר, לורן אמברוז ("עמוק באדמה"), כוכב "עמק הסיליקון" קומייל ניינג'יאני, רובי אמל ("נקמה") וריס דרבי ("טיסת הקונקורד"). יחד עם דוכובני ואנדרסון ישובו גם מיטש פילגי בתפקיד וולטר סקינר, וכן וויליאם בי. דיוויס בתפקיד "האיש המעשן". וחוזרים להתארח: אנבת' גיש שגילמה את הסוכנת מוניקה רייס (והצטרפה לסדרה עם עזיבתו של דוכובני בעונה השמינית), שילה לארקן כמרגרט סקאלי (אמא של דיינה) ושלישיית "האקדוחנים הבודדים" ברוס הארווד, טום בריידווד ודין האגלונד.



המפלצת השבועית


האמת - כידוע - נמצאת אי–שם. מאלדר מאמין שאחותו נחטפה על ידי חייזרים כשהם היו ילדים ושיש קונספירציה ממשלתית להעלמת "האמת", ולפיה החייזרים כבר כאן, או היו כאן, ומסתירים את זה מהאנשים הפשוטים. ובעוד מאלדר תמיד האמין, סקאלי - בהיפוך סטריאוטיפים ג'נדריים מרשים - הייתה הסקפטית.



במשך תשע עונות חקרו השניים תופעות על–טבעיות, ופרקי הסדרה מתחלקים לשני סוגים: פרקי המיתולוגיה (כלומר הסיפור המתמשך) ופרקי "מפלצת השבוע" (פרקים שעומדים בפני עצמם, שהם הרוב). בהתחלה הפרקים הקשורים למיתולוגיה ול"אמת" היו הפופולריים ביותר, אבל חלק ממעריצי הסדרה המקוריים מאמינים שככל שהסדרה התקדמה, העלילה התקשקשה, ותיאוריית הקונספירציה נהייתה מופרכת יותר ויותר, איבד הסיפור המיתולוגי מהאפיל שלו. גם כך, פרקי המיתולוגיה הם לבה של הסדרה, והם אפילו יצאו במארז די־וי־די מיוחד, שכולל אך ורק פרקי מיתולוגיה (מי שאוהב גם את פרקי "מפלצת השבוע" ימצא כמובן מארז די־וי־די שמכיל את הסדרה בשלמותה, מחולקת לפי עונות, וכדאי לציין ש"תיקים באפלה" הייתה אחת הסדרות הראשונות שהפיצה עונות שלמות בדי־וי־די ועוד לפני כן ב–VHS). גם המיני–סדרה החדשה, אגב, כוללת פרקי מיתולוגיה לצד פרקי "מפלצת השבוע".



ואז ב־19 במאי 2002 - לאחר 9 עונות, 200 פרקים, 16 פרסי אמי וחמישה פרסי גלובוס הזהב - שודר פרק הסיום הכפול של הסדרה (פרק 201 ו–202), שנקרא "האמת". שתי העונות האחרונות, שנחשבות ללא טובות, כבר לא ממש עניינו אף אחד, אבל צופים רבים שכבר פרשו מזמן חזרו לצפות בפרק האחרון. וגם דוכובני עצמו, שפרש מהסדרה בתום העונה השמינית, חזר לפרק הסיום, כשהסתבר שמאלדר, שכולם חשבו שהוא נעלם, למעשה מוחזק בכלא על רצח שהוא לא ביצע. הפרק מתחיל בפריצתו של מאלדר למתקן צבאי סודי, שם הוא מביט בקובץ שנקרא "END GAME". סופר–חייל בשם נוול רוהרר (אדם בולדווין) מגלה את מאלדר ומתחיל לרדוף אחריו. במהלך המרדף מוביל מאלדר את רוהרר מעבר לשביל צר והסופר–חייל נופל על חוטי חשמל, לכאורה אל מותו. מאלדר מואשם ברצח ועומד בפני בית משפט צבאי, אלא שמה שמוזר בסיפור זה שסופר–חיילים אינם מתים. אהה! קונספירציה!



במהלך משפטו של מאלדר מופיעה שורת עדים ארוכה, שביניהם סקאלי כמובן, אך בסופו של דבר מאלדר מורשע. חבריו של הסוכן מחליטים לעזור לו לברוח מהכלא, אז מאלדר וסקאלי נוסעים למדבר בניו מקסיקו, שם הם מחפשים את האדם שנודע כ"שומר האמת", המתגורר בכפר אינדיאני קטן. כשהם מוצאים את "האיש המעשן", שנחשב למת, הוא מגלה להם שמתקפת החייזרים הסופית על כדור הארץ תתחיל ב–22 בדצמבר 2012. צמד הסוכנים מצליח להתחמק מהתקפה נוספת של הסופר–חייל רוהרר, והסדרה מסתיימת עם שני הסוכנים בחדר בית מלון ברוזוול. המשפט האחרון בסדרה, שיוצא מפיו של מאלדר, הוא: "אולי יש תקווה".



למרות האופטימיות הנוגעת ללב של מאלדר, פרק הסיום של הסדרה נכלל במרבית רשימות "הסדרות עם פרקי הסיום הגרועים ביותר" שמתפרסמות ברשת. רבים כעסו על כך שהפרק לא פתר את כל התעלומות. מאלדר אומנם חשף את ההסכם הצפוי בין ממשלות העולם לבין החייזרים להעברת העולם לשליטתם ביום הדין, אך פרק הסיום פתח גם לא מעט שאלות חדשות. ובעוד מעריצי הסדרה התאכזבו מזה שהפרק לא באמת אמר משהו בעל משמעות ולא ממש האיר את התמונה הגדולה באור חדש, הוא סיפק את הרומנטיים שאהבו לראות את מאלדר וסקאלי מתאחדים. מה גם שברור שאילו דוכובני לא היה חוזר לפרק האחרון, אף אחד לא היה טורח לצפות בו.



השאלות החדשות שהפרק האחרון העלה כמובן לא נפתחו במקרה, אלא כדי להשאיר פתח להפקת סרטי המשך. ואכן, ב–2008 יצא סרט הקולנוע השני של "תיקים באפלה", "רוצים להאמין" (הסרט הראשון יצא ב–98', בזמן שהסדרה עוד שודרה בטלוויזיה). בתחילת הסרט פגשנו את דיינה סקאלי שפרשה מה–FBI והפכה לרופאה בבית חולים קתולי, אלא שהיא נשאבת בחזרה לעולם החייזרים כשהיא מתבקשת על ידי ה–FBI לחפש את מאלדר, שבשש השנים שעברו מאז סיום הסדרה עדיין נמלט מהחוק ולמעשה יושב בבית מדוכא ועדיין חושב על אחותו. ה–FBI מבקש מהם לחקור תופעה על–טבעית על מספר אנשים שנחטפו, כולל סוכנת FBI אחת, ובתמורה יסגרו את התיק של מאלדר.





כוכבת הניינטיז


אין ספק ש"תיקים באפלה" הייתה סדרה חלוצית. היה משהו רענן ומאוד מתאים לזמנו בשילוב הדי–משונה שהסדרה עשתה בין מיסטיקה ושנינות. ההשפעה של "תיקים באפלה" על הטלוויזיה כמובן אדירה. היום סדרות מד"ב הן אומנם פופולריות, אבל בניינטיז - עידן הסיטקום - הז'אנר נחשב להימור גדול עבור רשת פוקס. ההצלחה של הסדרה הוכיחה שקהל צופי הטלוויזיה בשל לסדרות אפלות, סינמטיות ואווירתיות, בעלות עלילות פתלתלות ומורכבות - חמישה אלמנטים שמגדירים כמעט כל אחת מהסדרות הפופולריות והנחשבות של השנים האחרונות.



כמה מיוצרי הטלוויזיה המשמעותיים ביותר של השנים האחרונות צמחו מהצוות שיצר את "תיקים באפלה". וינס גיליגן, יוצר "שובר שורות", היה בין תסריטאי ומפיקי הסדרה והוא אפילו ביים כמה מהפרקים שלה. "זאת הייתה חוויה לימודית אדירה", אמר גיליגן על ימיו ב"תיקים באפלה". "אני תמיד משווה את זה לבית ספר לקולנוע, רק שזה היה בית ספר לקולנוע ששילם לי בשביל להיות בו". את בראיין קרנסטון, המגלם את וולטר וייט, אגב, גיליגן ראה לראשונה בפרק של "תיקים באפלה". וגם האוורד גורדון ("24") ואלכס גאנסה, שיצרו ביחד את "הומלנד", התחילו את דרכם בצוות תסריטאי "תיקים באפלה", כשעלילת "הומלנד" מבוססת על כמה פרקים של "תיקים באפלה".



עם תופעות אזוטריות, עלילות מתמשכות, סוכנת FBI קשוחה ומתח מיני בין כוכבי הסדרה, "פרינג'" - סדרת המד"ב של ג'יי ג'יי אברהמס - ממש נוצרה בצלמה ובדמותה של "תיקים באפלה". וג'וס ווידון, יוצר "באפי ציידת הערפדים", גם הוא הושפע ממנה קשות, ויצר את "באפי" כשילוב בין "תיקים באפלה" לסדרת נעורים. סדרות כמו "באפי" או "אבודים", למשל, נבנו על הקונספט של מיתולוגיה פנימית מתמשכת, בדומה ל"תיקים באפלה". ואפילו נעימת הפתיחה של "אחוזת דאונטון" גנובה מ"תיקים באפלה"!



"תיקים באפלה" הייתה אחת הסדרות הראשונות שהולידה קהילות מעריצים אינטרנטיות אובססיביות - תופעה שכמובן הלכה וגדלה מאז. יוצרי הסדרה עודדו את התופעה על ידי כך שפה ושם קראו לדמויות על שם מעריצים פעילים. האינצידנט המוכר ביותר הוא הופעת דמות בשם ליילה הריסון, שנקראה על שם מעריצה וכותבת fan–fiction שמתה מסרטן. אך ההשפעה של הסדרה חרגה מעבר למחוזות הטלוויזיה והאינטרנט. דמותה של דיינה סקאלי, המדענית הרציונלית והנחושה, למשל, תרמה את המושג "אפקט סקאלי" לעולם המדע, שמציין את הדרך שבה דמותה הטלוויזיונית תרמה לעלייה בהתעניינות נשים במקצועות המדע.



14 שנים הן לא מעט זמן, אבל האינטרנט דאג לכך ש"תיקים באפלה" לא תישכח ותישאר בתודעה. כריס קרטר אמר שהרגיש שזה הזמן הנכון להמשיך את העלילה. אנחנו רוצים להאמין.