לילי ג'יימס מתחברת בקלות לדרמות ולסרטים תקופתיים. זוהי כנראה הסיבה שבגילה הצעיר הרזומה שלה תופח בתפקידים ראשיים בסרטים כמו "סינדרלה" ו"גאווה ודעה קדומה וזומבים", ועוד לא דיברנו על "אחוזת דאונטון" ו"מלחמה ושלום".



"אני לא מאמינה ששיחקתי את כל הגיבורות הספרותיות הללו. זה מאוד מוזר וכמעט בלתי נתפס שכבר שיחקתי את ליז בנט ונטשה רוסטוב, ובקרוב אשחק את יוליה ב'רומיאו ויוליה'. מפחיד מאוד לחשוב על זה", כך ג'יימס, המשחקת תפקיד נשי ראשי בעיבוד הטלוויזיוני החדש לרומן האפי של לב טולסטוי "מלחמה ושלום", ל"בוסטון גלוב".
 
כל תפקיד טומן בחובו אתגר חדש עבור השחקנית בת ה־26, אבל לדבריה, התפקיד ב"מלחמה ושלום" היה הכי מורכב ותובעני שעשתה אי פעם: "'אחוזת דאונטון' הייתה התפקיד הראשון הגדול שעשיתי, וזה היה מפחיד. ב'סינדרלה' הייתי מבועתת, כי פחדתי שאאכזב מישהו. בכל זאת, מדובר בדמות שכל העולם מכיר ואוהב. אבל התפקיד של נטשה היה מאוד מפחיד והכי מאתגר, כי העלילה מתחילה כשהיא צעירה, פתוחה, מלאת חיים, תכונות שכבר שיחקתי בדמויות אחרות, אבל ככל שהזמן עובר והיא מתבגרת, היא משתנה לחלוטין. זה היה מאוד מפחיד עבורי לעשות סצנות כל כך אינטנסיביות".
 

המיני סדרה, בת שמונה פרקים, מבית היוצר של ה־BBC, מתרחשת על רקע ניסיונות הכיבוש של נפוליאון את רוסיה הצארית בראשית המאה ה־19. במרכז הסדרה - שלושה בני אצולה צעירים ושאפתנים המנסים למצוא משמעות לחייהם - על רקע המציאות שנכפתה עליהם: פייר בזוחוב (פול דאנו, "12 שנים של עבדות"), הנסיך אנדריי בולקונסקי (ג'יימס נורטון, "עמק האושר") ונטשה רוסטוב.
 
העלילה, הנפרשת על פני 15 שנה, נפתחת כשנטשה בת 13, נערה טיפוסית, רומנטית, נאיבית ואימפולסיבית, ומסתיימת כשהיא אישה בשלה, מפוקחת, מרירה ולמודת סבל: "הרבה יותר נהניתי לשחק את החלק השני במסע ההתבגרות של נטשה, שהופכת בהדרגה לגיבורה טרגית. היא הולכת ושוקעת במעמקי הייאוש והדיכאון. היא מענישה את עצמה על הבחירות שהיא עושה בצורה קיצונית, וכיוון שמעולם לא התמודדתי עם חומרים מהסוג הזה, זה היה עבורי אתגר אמיתי. הרגשתי כאילו נתתי את כל כולי לנטשה ועברתי איתה מסע מאוד מפרך, ששלובים בו לא מעט נקודות של אושר ויגון".
 
ג'יימס מודה ומתוודה שמעולם לא קראה את יצירת המופת של טולסטוי לפני שקיבלה את התפקיד, אך לדבריה, ברגע שהחלה לקרוא לא יכלה להפסיק: "זה הפך להיות התנ"ך שלי ולקחתי אותו איתי לכל מקום. כתבתי לעצמי המון הערות שוליים בנוגע לדברים שאהבתי אצל נטשה. בכל פעם שהיא הופיעה מחדש בספר, הלב שלי התחיל לפעום בחוזקה".
 
במקביל לעליית "מלחמה ושלום", עלתה לאחרונה לאקרנים קומדיית האימה בכיכובה, "גאווה ודעה קדומה וזומבים", המבוסס על רומן אימה מאת סת' גרהם־סמית' וספרה הקלאסי של ג'יין אוסטין: "השילוב של זומבים וג'יין אוסטין נראה לי בהתחלה לא הגיוני, אבל מהר מאוד התחברתי לזה והבנתי שמדובר במשהו ייחודי: הסיפור הקלאסי־מקורי מתרחש בעולם האפוקליפטי של הזומבים. חסר למי שילך ולא ייהנה מהסרט".
 
"מלחמה ושלום", ימי ראשון, 22:50, Oh yes