מה יש לנו: תשכחו מג'יימס בונד. סוכן חשאי הוא בדרך כלל טיפוס מאוכזב ומתוסכל. המפעילים מאומנים לאתר ולנצל את הצרות של הסוכנים. סדרה חדשה שמלמדת בעצם את כל מה שג'ון לה קארה כותב כבר שנים.



עד שהתחלתי לחרוש את דיוויד קורנוול, הוא ג'ון לה קארה, חשבתי שריגול זה ג'יימס בונד, ומעקב זה איש במעיל ארוך וכובע מתחבא בין צללים וצועד בשקט אחרי ערבי. לה קארה, שקשה לי להבין איך נוהגים בכלל לערוך השוואות בינו לבין גרהאם גרין - לה קארה לטעמי משייט באוויר הדליל ברקיעי הספרות האדירים והדלילים, גבוה כמה וכמה קילומטרים מגרין האנושי - העביר אותי קורס מזורז בתורת הריגול, בהבנת המבצע, המחקר, המלכודות ומעל הכל, הסוכן.



ובעצם, נפש הסוכן. לא ג'ונתן או מחמוד או פטימה כשם מבדיל בין אדם לאדם, תוחם מקשה אנושית אחת, אלא אדם כמרחב אנושי סדוק, פצוע, מסווה דלתות נסתרות, שניתן ברוב סבלנות וניסיון ורגישות וחוכמת אדם לחדור דרכן אל הנפש, להציע לה בעורמה יד ידידותית ולהניע אותה בסוף תהליך לבגוד בארצה.



יש לי מכר בעסקי השושו שמוציא אותי מדעתי בכל פעם מחדש כשאינו מוכן להסגיר אפילו פרט על מבצעים אצלו בעבודה. אני משתגע מרוב תאווה לדעת - לה קארה הפך אותי למורעב - והשושואיסט המנוול, שמתיימר להיות חבר, מוכן רק לומר שהמבצעים האמיתיים משאירים מאחור ברמת המעוף והביצוע אפילו את לה קארה עצמו.



יודעים במה מדובר. המוסד: סיפור כיסוי, באדיבות הוט
יודעים במה מדובר. המוסד: סיפור כיסוי, באדיבות הוט



המנצחים אף פעם לא מנצחים



לא צריך מדליפים בשושו כדי לדעת שהם קוראים שם את לה קארה. למשל הספר "סוכן המוסד בשטח האויב" שיצא בהוצאת מטר, שנכתב בידי איש מוסד לשעבר שהעניק לעצמו את השם ג'רי (ג'רלד) וסטרבי. ג'רי וסטרבי הוא סוכן שירות הריגול הבריטי בלפחות שני ספרים של לה קארה, בעל תפקיד מרכזי בספר המשובח "התלמיד המכובד", שם גם, למרבה הצער, לפחות שלי, נורה למוות ויורד סופית מהבמה.



וזאת אגב לדעת אצל לה קארה: המנצחים אף פעם לא מנצחים. הניצחון מהול במידת הפסד, שהופכת את הניצחון לכמעט חסר טעם. האמריקאים יגיעו בשנייה האחרונה עם כספם וגסותם לגנוב את השלל מהשירות הבריטי העני והטוב והפיקח. וסטרבי המאוהב ימות. לעתים נדירות הגיבור יקבל פס ויורשה להתגורר עם אהובתו באיזו חווה בקצה טיז אל־נבי, אבל על פי רוב לה קארה קמצן במחוות כאלה.



אבל אני סוטה מהעיקר - והעיקר הוא הסוכן. חשבו על רוג'ר מור, ואחר שכחו אותו. כך לא נראו, ובוודאי אינם נראים כך עכשיו, אנשי המוסד לשעבר שהופיעו בפרק הראשון של הסדרה החדשה "המוסד: סיפור כיסוי".



רחוק מרוג'ר המלאך, ללא הילת הכוכב, אנושיים עד כאב, אפרפרים וחסרי כריזמה, חרושי קמטים משנים רבות, ועם כל זאת אתה יודע - הם לא נראים כמו האנשים שבסרטים, אבל אלה האנשים שהיו שם, בסרט הריגול האמיתי של מדינת ישראל. והם גם אינם מספרים הרבה, כי ככה זה בשושו. אתה יכול להשתגע, ואלה כמו קיר - לא תוציא מהם מילה.



לה קארה, עם כל גדולתו, עושה לך משהו שלא בטוח שמועיל. אחרי שקראת אותו, אין לך סבלנות לספרי וסרטי ריגול חנטריש. הסדרה "המוסד: סיפור כיסוי" (במאי: דוקי דרור, תסריטאי: יוסי מלמן, עורך תוכן: חן שלח, מפיקה: ליאת קמאי–אשד) היא הדבר האמיתי. לא אומרים לך כמעט כלום, ואתה לא יכול להתיק את המבט מהמסך. 



"המוסד: סיפור כיסוי", ימי ראשון, 21:00, החל מ־4.6, הוט 8, הוט VOD