אף פעם לא הצלחתי לצפות בסרט פורנו יותר משלוש דקות רצופות. לא מכיוון שזה נוגד את עקרונות המוסר שלי, אלא משום שזה פשוט משעמם. סקס, אם אתה לא משתתף בו - ולפעמים גם כשכן - הוא עניין מונוטוני מאוד. קשה למצוא נרטיב מתפתח בסרט פורנו מהשורה, מלבד אולי שזה שהיה למעלה עכשיו למטה, ולהפך.



גם הטקסטים - בדרך כלל חמש–שש מילים - לרוב אינם מעשירים באופן משמעותי את העלילה. יה בייבי, אוה בייבי, חזק יותר בייבי, וגמרנו. לא בדיוק ביאליק בגרסה מודרנית שיחזיק אותך מרותק למסך.



אני מציין את העובדות הללו כדי להסביר את הרתיעה שקיימת - והתעוררה אצלי פעם נוספת - כשהוצע לי לצפות בסרט "איך להיות כוכבת פורנו". לא משום שחששתי שהוא משתייך לז'אנר הנמוך ביותר - שחקניות פורנו מפלבלות בעיניהן במבוכה כשהן מספרות על העדפותיהן המיניות, ושלוש דקות מאוחר יותר, כשהן בלבוש חוה, מפלבלות באבריהן המוצנעים באופן שגם לצ'יצ'ולינה היה גורם להסמיק. חששתי שמדובר בעוד מתפשטת חמושה בטקסט שגרתי תמים לכאורה בסגנון "זה הגוף שלי ואני גאה בו, ואני רואה בפורנו עבודה מכובדת שלא צריך להתבייש בה".





יה, רייט. יושבת המשפחה לארוחת ערב וכל אחד מספר על היום שלו. ג'ון מספר על העבודה במפעל הכפתורים, לביל מנהל החשבונות סיפור משעשע על כך שמצא טעות במאזן, ובטסי מספרת איך הייתה היום עם ארבעה גברים. ואבא אז אומר לה, בטסי דרלינג, את יכולה להעביר את המלח, בבקשה?



סרטי דוקו על פורנו מעוררים בי חשד לא פחות מסרטי פורנו עצמם, וככה באתי אל הסרט "איך להיות כוכבת פורנו". אבל מיד תפסתי את גודל הטעות. "איך להיות כוכבת פורנו" הוא סרט טוב. אפילו מצוין. תנוח דעתה של האם הפולנייה: צפייה בסרט לא תעודד את בתה היושבת על הגדר ומתלבטת אם לקפוץ למים הקרים של סרטי הפורנו. מנגד, זה אינו סרט שישפיע עליה להימנע מכניסה לענף.



פורנו
פורנו



"איך להיות כוכבת פורנו" הוא סרט עדין. הוא עוקב במשך כמה חודשים אחר ג'ייד, צעירה בריטית בוגרת תואר בלימודי אופנה, שבמהלך לימודיה באוניברסיטה החלה להשתתף בסרטי פורנו. מלבד פעמים בודדות וקצרצרות של "יס בייבי", "חזק יותר בייבי", וקלוז־אפים של ציצים, הסרט אינו עוסק במעשה עצמו. ברוב חוכמה, הבמאית רייצ'ל טרייסי מחפשת וחושפת, ללא שיפוט, מה מוביל צעירה משכילה, שאינה באה מתוך מצוקה, לבחור דווקא בתעשיית הפורנו.



סבלנותה של טרייסי משתלמת ואט–אט ג'ייד מתקלפת. הקליפה הנוקשה נושרת ממנה לעתים ותחתיה מציצה צעירה פגועה, שמילדות הייתה בעלת דימוי עצמי נמוך, שהוביל אותה להתמסר בחופשיות לגברים שפגעו בה נפשית ופיזית. שמעשיה ובחירותיה היום הם ניסיון, מוצלח בעיניה, לשוב ולתפוס שליטה על חייה מחדש. אלה הרגעים שבהם הסרט מגיע לשיאו ומדביק את הצופה למסך. מרתק. עצוב. מומלץ.



"איך להיות כוכבת פורנו", יס דוקו, יום ג', 18.7