כמדי שנה, גם הפעם ריתק פסטיבל קומיק־קון את חובבי הפנטזיה, הקומיקס והמדע הבדיוני, שמילאו את מרכז הכנסים של סן דייגו בסוף השבוע שעבר. הם זכו לצפות בטריילרים חדשים ובהצצות ראשונות לסרטים ולסדרות שצפויים להגיע למסכים בחודשים הקרובים. בין השאר, הוצגו שם "ת'ור: רגנרוק", "ליגת הצדק" עם גיבורי־העל המפורסמים של מארוול כמו וונדר־וומן וסופרמן, הסדרה "דיפנדרס" מבית היוצר של מארוול, הסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי", שממשיכה את השושלת כבר יותר מחמישה עשורים, וסרט ההמשך של "קינגסמן", מותחן הריגול הקומי שזכה להצלחה גדולה לפני כשנתיים. 
 
הצופים קיבלו גם מנה של מפגשים מלהיבים עם לא מעט כוכבים, שבדרך כלל הם רואים על מסכי הקולנוע. גל גדות, שהשתתפה באירוע גם בשנה שעברה, הייתה הפעם אחת הבולטות לנוכח ההצלחה המדהימה של "וונדר־וומן" והבשורה שיהיה גם סרט המשך.

היו גם לא מעט רגעים קומיים. האלי ברי הדהימה כשגמעה כוס וויסקי שלמה על הבמה, הריסון פורד הצהיר שהוא רוצה לעשות גרסאות מחודשות לכל הסרטים שבהם שיחק לאורך הקריירה הארוכה שלו וכמובן וויל סמית, שתיאר עד כמה האפקטים בסרט הראשון של "מלחמת הכוכבים" השפיעו עליו: "בכל חיי לא היה משהו שהשתווה לאקסטזה הזאת. עשיתי סקס כמה שנים לאחר מכן. זה היה קרוב, אבל זה לא 'מלחמת הכוכבים'".

אדוני־העל

אבל את תשומת הלב בכנס ריתקה סדרת הטלוויזיה הוותיקה "ד"ר הו", סדרת מדע בדיוני מבית הבי־בי־סי על אודות "הדוקטור" - חייזר מגזע אדוני־העל, שהגיע מכוכב גאליפריי ונע ברחבי היקום במכונת זמן בשם טארדיס, שנראית כמו תא משטרה בריטי, כשלצדו בדרך כלל מלווה אנושית. יחד הם נלחמים בחייזרים, פותרים תעלומות ומנסים להציל את כדור הארץ והגלקסיות השונות. 
 
"ד"ר הו" עלתה לאקרנים בשנת 1963 ונמשכה 26 עונות, עד 1989. היא חודשה בשנת 2005 ובתחילת החודש הסתיימה העונה העשירית במתכונתה המחודשת. מאחר שלדוקטור יש יכולת התחדשות בכל פעם שהוא מזדקן, נפצע או נבצר ממנו להמשיך במשימותיו, התחלפו מדי פעם השחקנים שגילמו את הדוקטור, ובסך הכל מילאו את התפקיד היוקרתי 12 שחקנים, האחרון שבהם הוא פיטר קפלדי, שמילא את התפקיד בשלוש העונות האחרונות. 
 
בספר השיאים של גינס ל"ד"ר הו" יש ייצוג מכובד. בין השיאים: סדרת המדע הבדיוני הארוכה בתולדות הטלוויזיה, הסדרה המצליחה ביותר במכירות, הסדרה הנצפית ביותר ברשת והפרק שבו צפה הקהל הגדול בעולם. ביובל ה־50 לסדרה, בנובמבר 2013, הוקרן הפרק ב־94 מדינות (את השיא שברה במרץ 2015 הסדרה "CSI", וכיום מחזיקה בו "משחקי הכס"). במרץ האחרון נכנסה לילי קונורס בת ה־13 מוויילס לספר השיאים בזכות אוסף המזכרות הגדול בעולם של "ד"ר הו".
 
יש לא מעט הסברים לפופולריות של הסדרה שהקדימה את "מסע בין כוכבים", אבל תמיד עמדה בצלם של קפטן קירק, ד"ר ספוק ויורשיהם. דמותו המסתורית של הדוקטור, שעדיין מחזיק בסודות רבים על עברו ויכול להשתנות בכל פעם מחדש, מאפשרת לעלילה לנוע ממדע בדיוני ועד מערבונים, מחזמר וקומדיה.

תוסיפו לזה את המתח המיני בין הדוקטור לבת הלוויה שלו, את שילובן של דמויות היסטוריות, שלעתים מתגלות כחייזרים מכוכב אחר, את הטארדיס שמוכיחה שאסור להסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, את האויבים הוותיקים של הדוקטור, שמרביתם מככבים מאז שנות ה־60 ובמיוחד הדאלקים דמויי התמנון, את הפסקול הסוחף ואת הסגנון הבריטי - כל המרכיבים שהופכים את הסדרה לאלמותית.  
 
"אני חושב שהסדרה נמשכת זמן רב כל כך, כי היא מהווה ביטוי חדש לז'אנר של אגדות, משהו שאנשים מדמיינים שהם יכולים להיות חלק ממנו", מסביר ניל מקניל, בעל בלוג לסדרות של גיקים, שמודה שהוא גיק בעצמו. "הסדרה בוחנת את הקיום האנושי ומביאה את הצופים למקומות פנטסטיים ומרוחקים, שהם לעולם לא היו יכולים לדמיין". 
 
ד"ר הו. צילום: גטי אימג'ז
ד"ר הו. צילום: גטי אימג'ז

הרשת סוערת

ימים ספורים לפני פתיחתו של כנס הקומיק־קון הגיעה הבשורה שחיכו לה מעריצי "ד"ר הו". בטריילר התברר למעריצים כי לראשונה בתולדות הסדרה, יקבל הדוקטור דמות של אישה. אחרי 12 גברים (לבנים, יש לומר), התברר כי השחקנית ג'ודי וויטאקר (35) נבחרה לתפקיד ותיכנס לנעלי הדוקטור בספיישל המסורתי של חג המולד הקרוב. "זו הרגשה מדהימה", אמרה וויטאקר, המוכרת מסדרת הפשע "ברודצ'רץ'", שם היא משחקת לצדו של דיוויד טננט, שהיה הד"ר העשירי. "כפמיניסטית, אישה ושחקנית, שרוצה לאתגר את עצמה ולא להיות סגורה בתוך קופסה בגלל שאומרים לך מה את יכולה לעשות ומה לא, זו הרגשה מדהימה". 
 
בבי־בי־סי החליטו לשבור את השגרה ולהציב אישה בתפקיד המוביל. שמות שונים נזרקו לחלל האוויר, בהם גם שמה של וויטאקר. כעשרה ימים לפני ההכרזה, אף היו הערכות שתיבחר השחקנית פיבי וולר־ברידג', שגם היא הופיעה ב"ברודצ'רץ'". מיד עם היוודע הבחירה באישה לתפקיד הראשי, הרשתות החברתיות התמלאו בתגובות. לא מעט בירכו על השינוי ההיסטורי. "אני אב לחמש נשים צעירות וסב לשלוש בנות. עם 'ד"ר הו' מספר 13, לבנות יהיו גיבורות נהדרות לקבל מהן השראה, לא רק בנות לוויה", צייץ אחד הגולשים. גולשת אחרת העלתה סרטון של בתה הקטנה, שמתלהבת מהבשורה.
 
אבל היו גם תגובות אחרות, שוביניסטיות, שלא בחלו בהתבטאויות נבזיות כדי לבטא את הביקורת על כך שאישה תחזיק בהגאי הטארדיס. "ד"ר הו: 2017־1963. נרצח על ידי חטיבת הפי־סי (פוליטיקלי קורקט)", נכתב באחד הציוצים. "אני ו'ד"ר הו' סיימנו. אני נגעל. אני מצטער, אבל ד"ר הו הוא לא ליידי. מה הלאה, ג'יימי בונד? העולם השתגע עם הפי־סי", צייץ גולש אחר. "לא צופה יותר ב'ד"ר הו'. למה לכל הרוחות? למה אישה? עולם פי־סי מטופש, שבו אנחנו חיים", הוסיף עוד גולש.
 
גם כלי התקשורת לא התעלמו מההכרזה. "הגיע הזמן...", כתב ה"טיימס", שציין כי "דוקטור הו הגיע סוף־סוף לעידן המודרני והופיע מחדש בתור אישה". ב"גרדיאן" נאמר שזו "הזדמנות לאפשרויות חדשות ומלהיבות". אבל הצהובונים, ה"סאן" וה"דיילי מירור", בחרו לפרסם דווקא תמונות עירום של וויטאקר מסרט שבו שיחקה בשנת 2006. "ג'ודי וויטאקר לא בדיוק תהווה השראה לבנות צעירות להיות נוסעות בזמן א־מיניות, לא כן?", תהו ב"סאן".
 
באופן טבעי, הבשורה הכתה גלים כבר מהיום הראשון של כנס הקומיק־קון. השחקן ג'ון בארומן, שגילם את דמותו של קפטן ג'ק הרקנס ב"ד"ר הו" ולאחר מכן גם בסדרת הבת "טורצ'ווד", שיבח את הבחירה בוויטאקר. "אם אנחנו נכנסים לעולם של ד"ר הו, יש לנו מחויבות רגשית לזה ואנחנו הולכים לאן שהטארדיס לוקחת אותנו. זה לא חייב להיות הוא כל הזמן.

אנחנו לא יודעים לאיזו דמות הוא יתחדש, ולכן זה יכול להתרחש בצורה מתקבלת על הדעת". כדי להדגיש עד כמה הוא מרוצה, הופיע בארומן על הבמה כשהוא לבוש בשמלה במראה הטארדיס, כשהוא מכנה את עצמו "טארדיס טרנסג'נדר", ופצח בריקוד לצלילי השיר "קופקבאנה" של בארי מנילו.  
 
אבל השיא היה בעימות ישיר בין שניים מכוכבי העבר של הסדרה, שהגיעו לכנס בסן דייגו. פיטר דוויסון, שהיה הד"ר החמישי ושיחק בסדרה בתחילת שנות ה־80, אומנם שיבח את יכולות המשחק של וויטאקר, אבל לא הסתיר את דעתו. הוא היה רוצה שגבר ימשיך לגלם את התפקיד. "אם יש לי ספקות כלשהם, הם נוגעים לאובדן של מודל לחיקוי עבור הבנים. אני חושב שד"ר הו חשוב להם מאוד", אמר דוויסון, שבתו נשואה לדיוויד טננט ואף גילמה את בתו של הד"ר באחד הפרקים בשנת 2008. "אני חש מעט צער על כך, אבל אני מבין את הטיעון שצריך להיפתח. כצופה, אני אוהב את הרעיון שהד"ר הוא בן, אבל אולי אני דינוזאור מיושן, מי יודע?". 
 
יורשו של דוויסון בתפקיד הד"ר, קולין בייקר, מיהר להגיב. "היו להם 50 שנה של מודל לחיקוי. אני מצטער, פיטר, אתה מדבר שטויות", אמר בייקר, אב לארבע בנות. "אתה לא צריך להיות במגדר כלשהו כדי להוות מודל לחיקוי". הוא אף ציין כי היה רוצה לראות ד"ר בעל גון עור שאינו לבן. 
 
ביומו האחרון של הכנס, ממש לפני הסיום, התקיים פאנל מיוחד לכבוד "ד"ר הו", שבמרכזו פרידה מרגשת מקפלדי, שזכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל שעמד על רגליו. הייתה גם הצצה ראשונה למפגש בין הד"ר, בגילומו של קפלדי, לבין הד"ר הראשון, בגילומו של דיוויד בראדלי, המוכר כוולדר פריי מ"משחקי הכס". קפלדי עצמו הביע שביעות רצון מזהותה של היורשת שלו. "אני חושב שג'ודי תהיה מדהימה", אמר.

"דיברתי איתה והיא מלאת התלהבות ותשוקה לגבי הסדרה. היא באמת אוהבת אותה והיא שחקנית מבריקה. מלהיב לדעת שהסדרה בידיים של מישהי שדואגת לה מאוד. היא בחירה נהדרת". 
 
סטיבן מופאט, שפורש כעת מתפקיד הכותב הראשי של הסדרה אחרי 12 שנה, מתוכן שבע שנים כמפיק הראשי, ניסה להמעיט מחשיבות הסערה והטיל את האחריות על כלי התקשורת. "לא הייתה כלל תרעומת. מעריצים שמרנים של 'ד"ר הו' אימצו את השינוי לחלוטין - 80% תמיכה ברשתות החברתיות, ועדיין הרבה אנשים רצו להעמיד פנים שיש בעיה. אין כזו", אמר. "מעריצי 'ד"ר הו' נלהבים יותר מהעובדה שתהיה שחקנית מבריקה שתגלם את התפקיד, מהעובדה שמדובר באישה. זה מתקדם ונאור וזה מה שקורה".


אפליה מתקנת

בבי־בי־סי הגנו בתוקף על השינוי. "מאז שהד"ר הראשון התחדש בשנת 1966, התפיסה שלו כיצור מתחדש עמדה במרכז הסדרה", נאמר בהודעה הרשמית. "השילוב המתמשך של רעיונות טריים וקולות חדשים בצוות השחקנים ובצוותי הכתיבה וההפקה, היה המפתח לאורך חיי הסדרה. הד"ר הוא חייזר מכוכב הלכת גאליפריי, והסדרה כבר הראתה שאדוני זמן יכולים לשנות מגדר". בתאגיד הוסיפו כי וויטאקר הוכיחה כבר באודישן שלה כי היא "שחקנית מוכשרת בעלת חזון ברור ומבריק בתור הד"ר וכי היא מביאה כוח נשי עוצמתי לתפקיד וצפויה להיות אייקונית לחלוטין". 
 
במקרה או שלא במקרה, בבי־בי־סי טוענים שזה צירוף מקרים מוחלט. יומיים לאחר ההכרזה על וויטאקר, פרסם תאגיד השידור את רשימת 96 הטאלנטים שמשכורותיהם הן הגבוהות ביותר - לפחות 150 אלף ליש"ט בשנה האחרונה. אז התברר עד כמה הנשים מופלות לרעה. הנשים היוו רק שליש מהרשימה, והאישה שמקבלת את השכר הגבוה ביותר היא קלאודיה ווינקלמן מהתוכנית "רוקדים עם כוכבים", שקיבלה 450־500 אלף ליש"ט, חמישית משכרו של מגיש הרדיו, כריס אוונס, שעמד בראש הרשימה,  ומשתכר כשניים ורבע מיליון ליש"ט. בעקבות זאת, פנו עשרות מגישות ועיתונאיות מובילות של הבי־בי־סי למנכ"ל טוני הול ודרשו שוויון מיידי בשכר. 
 
הול אומנם הביע את הסכמתו לפעול לשוויון בשכר בין המינים, אולם הבהיר כי הדבר ייעשה רק לקראת שנת 2020. אבל הסערה הציבורית והחשש מפני מערבולת שתפגע בתפקוד התאגיד הוותיק, גרמה לו להכריז כי וויטאקר תקבל בדיוק אותו שכר כמו קפלדי - 200־250 אלף ליש"ט. "כן, יש שוויון עבור אותה כמות עבודה", אמר, "ואני חושב שהגיע הזמן שאדון הזמן ה־13 יהיה אישה. ראיתי את 'ד"ר הו' הראשון שלי בשנות ה־60, מסתתר מאחורי ספה. כמעריץ מושבע של הו, אני נלהב ביותר".