למרות שכמעט כל הפרק היה צפוי, פרק 6 בעונה השביעית של משחקי הכס עומד בציפיות של "הפרק הלפני-אחרון בעונה" (מקביל לפרק 9 בכל העונות הקודמות מכיוון שיש רק 7 פרקים העונה) ומספק דרמה בכמויות היסטריות לצד דיאלוגים היסטוריים. עם זאת, ישנה תחושה שהתסריטאים קצת מזלזלים בצופים ומעיפים קדימה את העלילה, תוך השארת חורים עצומים שלא מביישים בולענים בים המלח (כאלה שהעלימו מכוניות וכו', כן?). אני באופן אישי די מאוכזב מאי-הדיוקים ומהחלקים החסרים שכנראה לא יקבלו מענה כמו ההופעה המגוחכת של בנג'ן, "הטביעה" של ג'ון וזמני ההגעה ממקום למקום שמתקצרים לכדי זמנים לא הגיוניים (מישהו אמר גנדרי=פלאש ולא קיבל?). בכל מקרה ולמרות הכל, חצי מהפרק הלב שלי היה על 200 קמ"ש ולכן אני סולח, שוב.

לפני הדרמה הגדולה והאירועים המכוננים, חשוב להתעכב על פתיחת הפרק. הפרק מתחיל עם 'שוט' של מצלמה מרחפת מעל "שולחן המלחמה" של דאינריז במשך כעשר שניות. לכאורה סצנה ריקה מתוכן וכזו שהרבה צופים פשוט התעלמו ממנה ושכחו אותה בתוך שלל האירועים הדרמטיים של הפרק. אך למעשה היא זו שממרכזת עבורנו את עיקר ההתרחשות מעתה והלאה, או לפחות להמשך הפרק- הצפון. 



במפה ניתן לראות שאין כלל כוחות המצויים בדרום בעוד שהמצלמה נעה צפונה- וכך גם הפרק, כמעט כולו מתרחש בצפון, אם זה מעבר לחומה או בווינטרפל. עוד משמעות ששוט הפתיחה מעיד עליה, היא העובדה שדאני כבר מוכנה לסייע לג'ון בלחימה בצפון למרות שזה לא כרע ברך. ג'ון אף מציין באזניי טורמונד מנהיג הפראיים כי מלכת הדרקונים תילחם לצידם רק אם יכרע ברך, אך חדי ההבחנה, כבר בעשר השניות הראשונות של הפרק, יכלו להבין כי דאני תתייצב לצידו של ג'ון גם ללא כריעת הברך שהיא כל-כך חפצה בה.

ילד טוב ווסטרוז

שבעת המופלאים/יחידת המתאבדים הצפוניים סיפקו עם תחילת הפרק המון דיאלוגים שנונים, בעלי הומור ומשמעויות קטנות אך מעניינות. החל מהשיח בין ג'ון לטורמונד בנוגע לצפון ודרום, דרך ההסתלבטות של חברי האחווה על גנדרי וההתבכיינות שלו ועד "כיבוד האבות" ההדדי בין ג'ון לג'ורה. בין ג'ון לג'ורה יש הרבה כבוד וברור שג'ון רוחש לו כבוד מעצם היותו "הבן של" וכן יועצה הוותיק והמוערך של דאינריז, ובתוך כך הוא מציע לו בחזרה את החרב של אביו "ארך-טפר". אחרי כמה משחקי פינג-פונג ביניהם, החרב נשארת אצל ג'ון, אבל לא לפני שג'ורה מאחל לו שמי ייתן והיא תשרת אותו ואת ילדיו אחריו.

משחקי הכס . באדיבות YES
משחקי הכס . באדיבות YES

המשפט הזה לא מגיע סתם. העיסוק בילדים של ג'ון ומהצד השני בילדים של דאינריז הוא משמעותי. פעמיים במהלך הפרק מוזכרים הילדים של דאני- פעם אחת בסצנה שלמה בינה לבין טיריון שמבקש ממנה למנות לה יורש במידה ולא תשרוד את הלחימה ופעם נוספת במפגש שלה עם ג'ון לאחר הקרב. בשני המקרים מוזכר כי דאני אינה יכולה עוד ללדת ילדים. העיסוק הזה והאזכור הבולט מגיעים בעקבות העתיד לבוא - אם במשחקי הכס אומרים שמשהו לא יכול לקרות באופן וודאי, כנראה שהוא יקרה.

וכך מכינים עבורנו את התשתית להריון מלכותי של דאינריז שתישא בבטנה את ילדו של לא אחר מג'ון סנואו. כנראה ששמירה על טוהר הגזע (טרגריין עם טרגריין) תצליח להפרות את דאני ולהוליד יורש עצר חוקי שימשיך את השושלת. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מההתאהבות המשוגעת שפורחת בין דאני לג'ון, אחיזת הידיים האינטימית והקרבה המטורפת שנוצרה בתא ההתאוששות של ג'ון כשהוא ללא חולצה (עם קוביות מטורפות בבטן) ומוכיח לדאני את ההקרבה שהוא מוכן לעשות עבור אנשיו.

גנדרי וטורמונד, משחקי הכס, באדיבות YES
גנדרי וטורמונד, משחקי הכס, באדיבות YES


המדהים באמת הוא שהרומן בין ג'יימי לסרסיי מגעיל את כולם מהפרק הראשון בעונה הראשונה ועד עכשיו, אך לעומת זאת הרומן המתפתח בין ג'ון לדאני עובד בדיוק ההפך. הסדרה מצליחה ליצור את הציפייה ולהכשיר את הקרקע מבחינה רגשית לרומן המתפתח כך שאני כבר רוצה שהם יהיו יחד, למרות הקרבה המשפחתית ביניהם, וזה לא פחות ממדהים בעייני.

אחות לאחות זאב

אך בעוד ג'ון נלחם במהלכים לבנים, דובים מתים ומלך הלילה, בווינטרפל מתרחשת דרמה לא פחות גדולה בין האחיות שלו. סנסה ואריה לגמרי מאבדות את זה, ונראה שאריה מנסה ללמד את סנסה לקח, שהיא לא ממש צריכה ללמוד אחרי כל מה שעברה. מבחינתי הדבר המדהים הוא שאריה ניחנה במעין כח-על שמאפשר לה לראות מבעד לאנשים, מתי הם משקרים ומתי הם דוברי אמת, אך כשזה מגיע לסנסה היא לא מצליחה להבחין ולא מאמינה לה.
עם זאת, ולמרות כל הדרמה ביניהן, החלק שמבטיח שהן יתפייסו ויקשיבו אחת לשניה בסופו של דבר, מגיע כאשר סנסה שולחת את בריאן לדרום. הרי ליטלפינגר מציע לסנסה שבריאן תגן עליה מפני אריה, אך סנסה לא מקשיבה לו ושולחת אותה הרחק ממנה. בכך, היא מצהירה שתי הצהרות ללא מילים- האחת שאיננה באמת מפחדת מאריה ושהעניינים ביניהן יסתדרו והשניה, שהיא לא באמת מקשיבה לליטלפינגר באופן שהוא חושב.

אריה וסנסה, באדיבות YES
אריה וסנסה, באדיבות YES


שתי ההצהרות הללו מעידות כי האחיות לבית סטארק יתעשתו לבסוף ויאחדו כוחות נגד ליטלפינגר בעודו מנסה לתפוס את המלכות בצפון, כי כפי שכבר גילינו "זאב בודד מת, אבל הלהקה שורדת".

דרקונים ומבוכים

בחזרה אל מעבר לחומה, סצנות הלחימה בין שבעת המופלאים והמהלכים הלבנים אינטנסיביות וחזקות, אבל גם מעידות על לא מעט פרטים חשובים. קודם כל, המהלכים הלבנים לא טיפשים - הם מקיפים את שבעת המופלאים ומחכים שהקרח יקפא. המעגלים הללו, מעבר לחיבור עם הציורים של ילדי היער, מעידים על טקטיקת לחימה שלא ציפיתי מכמה עצמות ושרידי עור.

משחקי הכס. צילום: YES
משחקי הכס. צילום: YES


האם העובדה שיש למתים טקטיקת לחימה מעידה על כך שהם חושבים, או רק מעידה על כך שמלך הלילה חושב ומסדר אותם בהתאם, ובכן, התשובה היא שמלך הלילה חושב עבורם. הרי הגילוי שברגע שהורגים את מלך הלילה, כל הצבא שהוא הקים ימות גם כן, מעיד על כך. הגילוי הזה, כנראה ישנה את חוקי המשחק מבחינת ג'ון והצבא שהוא יוביל למלחמה במתים, וכל המאמצים יופנו להריגת מלך הלילה, דבר שיכול להקל על ג'ון ולעורר בו אופטימיות לאור כך שהוא לא צריך להרוג מיליון מהלכים לבנים כדי לסיים את המלחמה ולהציל את המין האנושי.

ולגולת הכותרת שלנו- דרקון לבן (באנגלית זה נשמע טוב יותר- white dragon). למרות שצפיתי שזה יגיע וכך גם מיליוני צופים ברחבי העולם, זה עדיין היה מחזה מרהיב ומשוגע לראות. ויסריון מתרסק ישירות אל מי הקרח הקפואים, תוך מבטיהם ההמומים של דאני וג'ון, והקלוז-אפ על עינו הירוקה נעצמת תוך צלילה אל מתחת למים. וואו, פשוט וואו.

דרקון לבן, משחקי הכס. צילום: YES
דרקון לבן, משחקי הכס. צילום: YES


הפגיעה של מלך הלילה בויסריון עם חנית הקרח בקלות כל-כך גדולה וההרג הקל (פתאום פגיעה אחת של חץ כן הורגת דרקון?) מעידה על כוחו העצום של מלך הלילה ואם הרעיון להרוג "רק" את מלך הלילה נשמע קל יחסית, הרי שהוא מוכיח לנו שזה יהיה הכל חוץ מקל. מעבר לכח, הפיכתו של ויסריון ל'דרקון לבן' הופכת את המשמעות של "שיר של אש וקרח" לכפולה - לא רק היחסים בין דאני לג'ון כי אם גם קרב עתידי בין דרקון יורק אש לדרקון כחול עיניים היורק קרח. ההימור שלי הוא שכבר בפרק הבא נראה את דרקון הקרח בפעולה, כאשר הוא מפיל את החומה ומסייע להתקרבות המהלכים הלבנים לעבר הציוויליזציה ו-ווינטרפל כפינאלה של העונה.

כמה קטנות:

ציטוט המחץ: טורמונד מלמד את גנדרי איך מתחממים בסגנון פראי "הסוד הוא להיות כל הזמן בתנועה. ללכת זה טוב, להילחם זה עדיף, לזיין זה הכי טוב".

שבע בום: בריק דונדריון מת שש פעמים (ולא מתבכיין על זה). אך עכשיו, אחרי שטורוס - הכהן האדום, מת אחרי מפגש פנים מול פנים עם 'דב לבן', לא נשארו לבריק עוד נשמות. בפעם השביעית שבריק ימות, לא יהיה מי שיחזיר אותו לחיים והוא יחזיר את נשמתו לאדון האש.

איך היא אוהבת: בריאן יורדת לדרום לייצג את ליידי סנסה ובית סטארק, אך המשימה מזמנת לה עוד מפגש עם ג'יימי. המפגש ביניהם עלול להזכיר לג'יימי כמה הוא אנושי ורחום ובתוך כך לסגת מתמיכתו העיוורת באחותו ואולי אפילו לבצע מהלך עם בריאן להפלתה של סרסיי.

היא שולטת בכולם: העובדה שדאני מגיעה עם שלושת הדרקונים שלה אל מעבר לחומה, די מסכמת את התיאוריה על שלושת רוכבי הדרקונים. אין צורך ברוכב לכל דרקון כדי שהוא ילחם ודאני מצליחה לתפעל את כולם ע"י רכיבה על דרוגון בלבד. כמו כן, במידה וג'ון היה אחד מרוכבי הדרקונים, הייתי מצפה שהוא יחזור רכוב על דרקון של דודתו ולא על הסוס של דודו.

שלוש לוויות וחתונה
: שלושה מתים היו בפרק, ודווקא מותו של זה שאינו אנושי הכי כאב. המתים הם כאמור טורוס ממיר, בנג'ן סטארק (דודו של ג'ון שמקריב עצמו להצלת אחיינו) ו-ויסריון הדרקון. לגבי חתונה, על-פי מה שנראה עכשיו ג'ון ודאני לגמרי בדרך הנכונה לחופה וקידושין טרגריינים טהורים.