"הדרקון והזאב" - זהו, זה שוב נגמר, והפעם ניאלץ לחכות הרבה מאוד זמן עד שנקבל את הסיום לסדרה המטורפת הזאת. לפחות נפרדנו מהעונה הזאת עם פרק מדהים, שהמתיק מאוד את הטעם הרע שהשאיר לי פרק 6. עם זאת, הפרק האחרון של העונה לא השאיר הרבה תעלומות פתוחות או סיפורים קטנים בתוך הסיפורים הגדולים והברורים, אך סגר המון קצוות פתוחים בעלילה של העונה ואף של הסדרה כולה.



למרות מפגן הכח הבלתי מעורער של דאינריז שפתח את הפרק, השיחה הקצרה בין ברון לג'יימי, היא זו שמצליחה בכמה משפטים בודדים להעביר את מהות משחקי הכס - "אולי בסופו של דבר הכל סובב סביב הזין". ומה יותר טוב מדיאלוג מתחכם על ההתחלה כדי להתוות עבורנו את המסלול בו הפרק ילך- סיכומים וקלוז'רים, כמצופה מסיום עונה.






בור, דרקונים ושלדים

אז אמנם הכניסה של דאני עם הדרקונים היתה מרשימה (כמו תמיד) ושלל ההתרחשויות במעלה המלך סביב הביקור המלכותי של ג'ון ודאינריז גם כן היו מרתקות (הנאום של טיריון, "הבריחה" של יורון, והביס שסרסיי כמעט מקבלת משלד קשור בשלשלאות), אבל מה שאותי עניין זה דווקא השיחות בין לבין.



נתחיל עם "כלב הציד" הלא הוא סנדור קלגיין במונולוג עם אחיו "ההר" גרגור קלגיין. סנדור מבטיח לנקום באחיו הגדול ש"העניק" לו את הצלקת היפה שמעטרת חצי מפניו, בעוד הם היו ילדים, רק כי שיחק בצעצועים שלו ללא רשותו. המשמעות כמובן היא לא רק קרב ענקים מרהיב בין שתי דמויות שמלוות את הסדרה מהצד לאורך שבע עונותיה, אלא הבנה יותר עמוקה איפה תהיה סרסיי. 



הרי "ההר" הוא שומר הראש הצמוד של סרסיי שנראה שהיא היתה לוקחת אותו גם למקלחת איתה, אם הוא לא היה כולו מחליד. לכן, כל מקום אליו סרסיי תגיע גם "ההר" יגיע. ההבטחה של "כלב הציד" לא יכולה לצאת לפועל אם לא יהיה מפגש נוסף בין השניים ולי באופן אישי לא נראה ש"כלב הציד" יגיע שוב לדרום. מה שאומר שיתכן וסרסיי תגיע לצפון. האם זה יהיה אחרי "המלחמה הגדולה", לפניה, אולי תוך כדי בניסיון נואש להשתלט על עוד שטח ולהיסחף עם שיכרון הכח שלה? לא ברור כעת, מה שכן נראה שיוצרי הסדרה טמנו פה זרע שעלול להתפתח לענף עבה ומשמעותי בעונה האחרונה.



משחקי הכס. באדיבות YES
משחקי הכס. באדיבות YES



גם השיחה בין ג'ון לדאני על "בור-הדרקונים" והייעוד שלו סיפקה לנו הצצה למה שהיה פעם ולמה שלעולם לא יחזור. ג'ון מחזיק בידיו עצמות לסת שנראות מתאימות בגודלן לכלב קטן, אך למעשה הוא מחזיק בידיו לסת של אחד הדרקונים האחרונים שחיו בבור-הדרקונים. מילותיה של דאני על כך שלעולם לא תכבול עוד את דרקוניה וכי "זה הקטין אותם וגם אותנו" בכוונתה למשפחתה, ברורות אך גורמות לי לתהות מה יהיה בסוף, כשהיא תשב על כס הברזל (מבחינתה, כן?). האם היא תשאיר את הדרקונים חופשיים? הדרקונים כבר היו קשורים בעבר מתחת לפירמידה במירין, דבר שלא הסתיים בטוב וגם גרע מכוחה של דאינריז עצמה לשלוט ולהנהיג. מצד שני, לתת לדרקונים להסתובב בין ההמון במעלה המלך? לא בטוח שזו תכנית טובה.



השיחה השלישית והמעניינת ביותר בסצנה הארוכה והמעולה בבור- הדרקונים, היא כמובן בין טיריון לאחותו סרסיי. מבחינתי זו ההופעה הכי טובה של טיריון העונה ואולי בסדרה כולה. הוא מביא את כל כולו לשיחה הזו, כבר לא מפחד מהמוות, לא מאחותו ו"הכבוד" המשפחתי שלה ולא מ"ההר". עם זאת, נראה שהוא עדיין מרגיש משהו כלפי אחותו והייחוס המשפחתי שלו ובאמת מצטער על שרשרת האירועים שנגרמו (ע"פ סרסיי לפחות) בעקבות פעולותיו. 



לכל אורך השיחה טיריון נאמן לדאני ועמדתו ברורה. הטוויסט מגיע, ברגע שטיריון מבין שסרסיי בהריון וכך גם נגמרת השיחה עבורנו הצופים. בפעם הבאה שאנחנו רואים את שניהם, סרסיי כבר מוכנה לשתף פעולה ולהילחם לצד אלו שלפני רגע היא חישבה מה יכול להחליש אותם בהתמודדות עתידית על כס הברזל, כמו השארת ג'ון סנואו והצפון מחוץ לתמונה. האם זה אומר שטיריון התהפך, בגד בדאני וג'ון והחליט לקשור קשר סודי עם אחותו כדי שהשושלת הלניסטרית תמשיך? הרי בהמשך סרסיי מספרת לג'יימי על כך ששיקרה ושאינה מתכוונת לסייע להם כלל וכלל. גם הקלות בה סרסיי נותנת לג'יימי ללכת תמוהה בעיניי ואולי בגלל שטיריון לצידה היא פחות מתרגשת מהעזיבה של ג'יימי, שכנראה יגיע לצפון ויפגוש שם את אחיו שיוכל לשכנע אותו "לחזור הביתה".



משחקי הכס, באדיבות yes
משחקי הכס, באדיבות yes



סגירת מעגל, נקמה ושם חדש-ישן

ואם כבר הגענו לצפון, אז אפשר לברך "ברוך שפטרנו מעונשו של זה". קו העלילה בין סנסה לאריה היה מתיש, לא קשור ודי מעפן אם לומר את האמת. עכשיו, כשהוא הסתיים ב"טוויסט" לא ממש מפתיע אבל ממש כיפי ומספק, אפשר להבין שכל החורים בעלילה והחלקים הלא ברורים לא קרו בתוך הסדרה עצמה, אלא עבורנו הצופים, וכנראה בגלל זה הרבה מאוד לא אהבו את קו העלילה הזה. הרי אם בד"כ אנחנו הצופים יודעים חלקים רבים שהדמויות בסדרה לא יודעות ומחכים לרגע בו הן יגלו את מה שאנחנו כבר ידענו מזמן, הרי שכאן זה נעשה הפוך וזה מזכיר סרט פעולה בינוני שמייצר חורים רק כדי להפתיע את הצופה בסוף. דבר שלא מצופה מסדרת מופת כמו משחקי הכס. 



אבל עכשיו, כשבאמת נפטרנו מליטלפינגר, והסטארקים חזרו לחיות יחד בשלום, שווה להתעכב דווקא על "הגילוי" של בראן וסאם אודות זהותו של ג'ון-אאיגון סנואו-טרגריין. מעבר לשם של ג'ון, שהוא על שמו של הטרגריין הראשון - אאיגון הכובש, ההפתעה שבראן לא ידע משהו מלמדת אותנו הרבה אודות העורב-בעל-שלוש-העיניים. בראן אמנם רואה הכל, מהעבר ומההווה, אך לא את הכל כל הזמן. בראן צריך שיכווינו אותו למקום ולזמן ולבחור מה לראות. שהרי אם היה באמת רואה הכל מהכל, הוא היה יודע שליאנה סטארק וראיגר טרגריין נישאו כדת המלומד העליון ושבע הממלכות. 



הגילוי הזה מעניין ונראה שהפאוור קאפל החדש של הצפון הם בעצם בראן וסאם שיהיו כמו טייס ונווט שיחד יצלחו את משימת הפצצת הכור האטומי של מלך הלילה.



משחקי הכס. אדיבות yes
משחקי הכס. אדיבות yes



אש כחולה, חומה מנותצת ופראי שעף באוויר

רגע, מישהו אמר מלך הלילה ולא קיבל סצנה מרובת אש כחולה עצבנית וחורכת חומות כמצופה? מה פתאום! מלך הלילה כאן כדי להישאר ואין ספק שנראה עוד הרבה ממנו בעונה 8. סצנת הסיום (התרגלנו כבר לעיני דרקון כחולות בסיום של פרק, אה?) הייתה מרתקת עם אפקטים שגרמו לה להראות ריאליסטית מאוד.



אך שוב, גם כאן, ישנם פרטים כביכול שוליים ששווה להתעכב עליהם. קודם כל הגורל של טורמונד מנהיג הפראיים מעניין ביותר, כי מעבר לדמות המרתקת שהוא הפך להיות בפרקים האחרונים, ישנן השלכות בנוגע לשיתוף הפעולה של הפראיים עם ג'ון סנואו, אם מנהיגם ייהרג כעת, בשלב כה מוקדם של הלחימה. אז האם הוא מת, או שמא הצליח להתחמק ברגע האחרון כמו עוד דמויות מרכזיות אחרות בעונה הנוכחית? שאלה יפה.



הפרט השני שאף אחד לא התעלם ממנו כי פשוט אי אפשר היה, הוא כמובן האש הכחולה שיצאה מפיו של ויסריון. אך אולי למשמעות של האש הכחולה חלק לא שמו לב. האש הכחולה היא עדיין אש וראינו כיצד היא חרכה, שרפה ופוצצה את חומת הקרח האיתנה. את המהלכים הלבנים, לפחות אלו שמלך הלילה החייה בנגיעה (כמו הגנרלים שלו) אפשר להרוג עם אש או עם זכוכית דרקון, כפי שג'ון סנואו מסביר לסרסיי ומזכיר לנו. 



ישנו סיכוי סביר בהחלט שיהיה קרב דרקונים בין ויסריון לאחד מאחיו בעונת הסיום, אבל בעצם קרב כזה הוא קרב אבוד מראש לדרקון שיעמוד מול ויסריון, כי הוא אמנם מת, אך בו בעת גם יורק אש ועל כן כנראה חסין מפני האש שהורגת את בני מינו. מעניין יהיה לראות האם האש "הרגילה" משפיעה על ויסריון או שהוא באמת חסין כלפיה, ואז כמובן שאחד מדמויות המפתח יאלץ להרוג אותו עם זכוכית דרקון מטווח אפס. זאת כי ההשערה שיהרגו אותו עם חץ מזכוכית דרקון בעזרת ה"עקרב" (החץ וקשת הענקי של סרסיי) כנראה לא יקרה, כי סרסיי לא מתכוונת לעמוד במילתה ולהילחם לצד הצפון.




הדרקון והזאב

למרות שהפרק מסתיים בסצנה עוצמתית שמבחינה עבורנו מהי ההתרחשות המעניינת והמרכזית בעונת הסיום (מן הסתם, למלחמה הזו כולנו חיכינו), אין ספק שעבור הרבה צופים, וגם כנראה עבור יוצרי הסדרה (אחרת איך תסבירו את שם הפרק), אקט האהבה והאיחוד הגופני בין אש לקרח, הוא הוא ה-התרחשות המעניינת. לי באופן אישי עברה צמרמורת כשראיתי את הישבנים החשופים של ג'ון ודאני והספינה שטולטלה מהסקס שלהם. 



משחקי הכס. צילום מסך
משחקי הכס. צילום מסך



אין לי גם ספק שהשיחה בין דאני לג'ון בבור הדרקונים אודות יכולתה להביא ילד לעולם ומהימנות המכשפה, יביאו לכדי כך שבזמן שאתם קוראים את הטור הזה, הילד של ג'ון ודאני כבר מתחיל להצמיח איברים חיוניים ברחמה של אם הדרקונים. עכשיו הכל תלוי במה יקרה כשהם יגלו על מוצאו האמיתי של ג'ון, שמו והתפקיד אליו הוא מיועד באופן חוקי.

משחקי הכס. צילום מסך
משחקי הכס. צילום מסך

כמה קטנות:

ציטוט המחץ: כן כן, המשפט שמלווה אותנו עוד מהטריילר של העונה, מסכם לנו אותה באופן ספקטקולרי: "כשהשלג יורד והרוח הלבנה נושבת, הזאב הבודד מת- אבל הלהקה שורדת"



הכל חוזר לנד: שמו של נד סטארק עלה כמה פעמים במהלך הפרק ולא סתם. כשמזכירים את מי שממנו הכל התחיל, מבינים שהסדרה הזו סובבת בעצם סביב להקה של זאבי סטארק והעולם שמסביבם. העונה הבאה תהיה עמוסה בזמן סטארקים כאשר למעשה, חוץ מסרסיי ודאני, כל דמויות המפתח הן סטארקיות.



החורף באמת כאן: לפחות שש שנים ושבע עונות לא היה שלג במעלה המלך (וזה רק ממתי שאני סופר). השלג שיורד על ג'יימי ועירו, מבהיר כי החורף כאן- באמת.



גם וגם: השיחה בין ג'ון לת'יאון גרייג'וי היתה נפלאה - לא רק כי זה נתן כח לת'יאון לחזור ולהציל את אחותו והמעט כבוד שנשאר לו, אלא כי זה יכול להסביר לנו שג'ון, ממש כמו שאמר לת'יאון, לא חייב לבחור צד. הוא יכול להיות גם סטארק וגם טרגריין ואין שום סיבה לעשות בחירות בלתי אפשריות.