מהיום, 1 בנובמבר 2017, התפצל ערוץ 2 לשני ערוצים - קשת ורשת, במהלך שללא ספק יילמד עוד שנים רבות בבתי הספר לתקשורת, ואף אחד עדיין לא יודע מה צופן העתיד. אחרי שב־1968 החל הערוץ הראשון לשדר ממצעד צה"ל, וב־1993 החל ערוץ 2 בשידורים מסחריים, מגיע שלב גורלי לא פחות עבור הטלוויזיה בישראל.

למה בכלל ערוץ 2 מתפצל? המהלך הזה החל לקרום עור וגידים כבר ב־2011 תחת שרביטו של שר התקשורת דאז משה כחלון, שהוביל את רפורמת רישיונות השידור כתחליף לזיכיונות. כך, כל אחת מהזכייניות הפכה בעצם לבעלת רישיון שידור באפיק חדש משלה.

מהי משמעות הפיצול בפועל? שתי הזכייניות, קשת" ו"רשת", שהתחלקו ביניהן במשך 12 שנה בימי השידור של הערוץ הפופולרי בישראל, הולכות החל מ־1 בנובמבר לשדר 7 ימי שידור מלאים כל אחת. כמו כן, ערוץ 2, שנחשב במשך שנים לברירת המחדל של הצופה הישראלי הממוצע, שההרגל - לפעמים יותר מהתוכן - הביא לו צופים, יתפרק. מעתה יצטרכו הזכייניות להתחיל מאפס, ולהרגיל את הצופים ללחוץ על המספרים החדשים.

אילו תוכניות ישודרו בערוצים החדשים של קשת ורשת? כעת, על הלב ועל השלט של הישראלים יתחרו 4 ערוצים גדולים: קשת 12, רשת 13, לצד ערוץ 10 שנודד לאפיק 14 בממיר, וערוץ כאן 11 שהחליף את הערוץ הראשון במתכונתו הוותיקה במאי האחרון, והחל לשדר תכנים שמתאמצים להציב תחרות אמיתית לערוצים המסחריים.

שתי הזכייניות ישמרו על הפורמטים הגדולים המזוהים איתן, כמו "ארץ נהדרת" ו"מאסטר שף" של קשת; ו"המירוץ למיליון", "אקס פקטור" ו"משחקי השף" של רשת; לצד תוכניות וסדרות חדשות שימלאו את שעות השידורים שיוכפלו עבור כל זכיינית. ברשימת התכניות הבולטות של קשת שחוזרות למסך, תוכלו למצוא גם את "הכוכב הבא", "להיות איתה", "צומת מילר", "רק רוצים לרקוד", "כפולים", "מה זה השטויות האלה", "עובדה", "סברי מרנן" ו"משיח", כמו גם תוכניות חדשות שירעננו את המסך כמו "חתונה ממבט ראשון" ו־"2025", פורמט חדש של יורם זק וארז טל, וסדרות דרמה חדשות בכיכובם של נינט טייב, תומר קפון, עוז זהבי ומגי אזרזר.

בשעות הפרה־פריים טיים תמשיך קשת לשדר את "אנשים" ו"ערב טוב עם גיא פינס", ובלילה את "היום בלילה" עם גורי אלפי ו"חי בלילה" עם נדב בורנשטיין.

הזכיינית רשת, לצד פורמט "האח הגדול" שרכשה לאחרונה אחרי שהיה בידי קשת המתחרה, תשדר את הפורמט המקורי "קפיצה למחר", בהנחיית צופית גרנט, המדמה את חיי המשתתפים בעתיד; את הדרמות הטלוויזיוניות "אבודים" ו"המדרשה", שיחזרו לעונות חדשות; ולצדן עונה חדשה לסיטקום "נבסו", המפגישה משפחה אתיופית ומשפחה אשכנזית.

מספרי הערוצים החדשים - קשת, רשת ועשר. צילום מסך


בנוסף ישובו למסך תוכנית האירוח "מחר שבת" בהנחיית צביקה הדר, תוכנית התחקירים "המערכת" עם מיקי חיימוביץ', "מהפכה במטבח" עם השף אסף גרניט, וכמובן "הצנרת" - מגזין רשת בהגשת גיא לרר, שעזב את ערוץ 10 ואת הפורמט המקורי "הצינור".

איפה ישודרו החדשות? חברת החדשות תמשיך להפיק את מהדורת החדשות המרכזית שתשודר במקביל בשני הערוצים.
לאן יעברו הערוצים ששודרו עד היום באפיקים 12, 13 ו־14? הערוצים ששודרו עד היום באפיקים אלו בכבלים ובלוויין מקבלים גם הם בית חדש, כש־yes כבר החלה בשבוע שעבר לשדר באפיק 15 את yesComedy, באפיק 16 את yesDrama ובאפיק 17 את yesAction; בעוד שב־HOT ערוץ HOT VOD MOVIES יעבור לאפיק 15, HOT GOLD יעבור לאפיק 16 ו־HOT ACTION יעבור לאפיק 17.

ומה יישאר באפיק 22 בממיר? האפיק שאליו התרגל עם ישראל לזפזפ כמעט על אוטומט במשך 24 שנים, יישאר מיותם למשך כמה חודשים, וזאת בהתאם להנחיות המועצה לשידורי כבלים ולוויין.

אז בעצם הפיצול טוב לצופים או רע? לצד הגידול המבורך בתכנים המוצעים לצופים ובהפקות המקור השונות, צפויים גופי השידור לעמוד מול תחרות מתעצמת שעלולה לסכן את עתידם הכלכלי. עוגת הרייטינג לא תשתנה ותיוותר על כ־45%, אך כמות הצופים שהתחלקה עד היום בין ערוץ 2 וערוץ 10, תתחלק מעתה בין ארבעה ערוצים - מה שאומר שאותם אחוזי רייטינג המתורגמים להכנסות מפרסום, יצטרכו החל ממחר להתחלק בין יותר נוגסים.לצד בריחת הצופים הצעירים מהטלוויזיה במתכונתה הקלאסית לטובת תכנים הזמינים באינטרנט כמו נטפליקס ועוד, ייאלצו גופי השידור הגדולים והוותיקים לעצב מודלים כלכליים חדשים, ככל הנראה בזבזניים פחות ונטולי הפקות ענק נוסח "המירוץ למיליון", לטובת טלוויזיה חדשה ורזה.

נוכל רק לקוות שהתחרות וההיצע שיגדלו יביאו גם לשיפור באיכות השידורים, כמו שהשכילו לעשות בערוץ 10, ולא לפנייה למכנה משותף הנמוך אפילו יותר. החל מהיום מתחיל עידן חדש שעתידו, חייבים להודות, לוט בערפל.