נדמה לי שב"רשת" (ערוץ 13 מעכשיו, תתרגלו) לחצו על הגז מההתחלה ועד הסוף. אי אפשר להתעלם מהרגע הקריטי שבו העונה של "מהפכה במטבח" עולה. אנחנו מיד אחרי פיצול ערוץ 2 לשתי תחנות עצמאיות, וכל אחת מן הסתם עושה הכול כדי לייצר נאמנות בקרב הצופים. בהפקת התוכנית לא המציאו שום דבר, אבל לקחו את הנוסחה הקבועה של הפורמט עד לקצה, הגבירו את הקצב והגישו את הכול בצורה מהודקת ומקצועית. כל חומרי החיים התבשלו על אש לא קטנה, וקיבלנו פרק דוקו-ריאליטי שיש בו הכול, חם ומבעבע.

עוד לפני פתיחת העונה אסף גרניט סיפר לי ש"הדבר שהכי מאפיין את העונה הזו הוא הקיצוניות שלה. יש פרקים שהם הפוכים לחלוטין מעונות קודמות. אני הרבה פחות עצבני והרבה יותר מזועזע ממצב המסעדות שאני פוגש או מהסיפורים האישיים שלהם. אבל אני לא מגיע לנקודות רתיחה. אני קצת משתתק. מצד שני יש פרקים שבהם אני נתקל באנשים כל כך קשים, כל כך סגורים לביקורת, שאני מתפוצץ לפעמים".

''מהפכה במטבח'' צילום מסך
''מהפכה במטבח'' צילום מסך


"בסופו של דבר", הוא סיפר לי, "היום אני מסתכל על עצמי הרבה יותר כמסעדן מאשר כשף. הרבה יותר חשוב לי שהמסעדה תצליח. זה חיים של אנשים. אחרי פרק אני מרוקן מאנרגיות. אני אשכרה מצליח להתחבר לסיפורים של האנשים האלו, ואני מעדיף שגם אם זה לא יהפוך אותם למסעדה הכי טובה באזור, הם פשוט ישרדו". 
 
בפרק אתמול אסף הגיע להציל את מסעדת ''מאמא דורית'' בתחנת דלק בראשון לציון. מסעדה משפחתית כמובן, מלאת סכסוכים ומתיחויות בין האבא לבן, הסבתא הנשכחת ברקע, וכמובן המנהיגה הבלתי מעורערת ואם המשפחה דורית. אלא שדורית לא יודעת לשחרר. דורית לא לוקחת שבויים ולא נותנת לדברים טובים לקרות. מקרה קלאסי של ניהול יתר, או אובססיית שליטה. עוד נגיע לדורית בהמשך.

''מהפכה במטבח ''צילום מסך
''מהפכה במטבח ''צילום מסך


כולם במטבח החלו לפרוח 
 
אסף מגיע למסעדה לראשונה בג'יפ שחור, בכניסה שלא תבייש שום סרט מערבון קלאסי שבו הגיבור נכנס לפאב, וכולם מסובבים את הראש להראות מי הגבר החדש בשכונה. טוב, הגזמתי. אבל לא לגמרי. אחרי מבחן טעימות בהתאם למסורת התוכנית, אסף מתחיל לגבש תובנות ראשוניות. האוכל הוא לא הבעיה הכי קשה פה. כשבעלה של דורית אומר "הבאתי את דניאל (טבח מעולה) שיגבה אותה, שיתפוס פיקוד במטבח. אבל היא כיבתה אותו. כמו שהיא מכבה את כולם" אנחנו שוב מבינים שדורית היא הכוח המניע והכוח המונע מן המסעדה להצליח. אסף גרניט, שריף בעונה שלישית, רגוע יותר ומנוסה יותר, הולך להציל את המצב.
 



הדגש בפרק הזה היה על יחסים, על דרמה ועל משפחתיות. חומרים חזקים שהכול מסביב להם הוא רק תירוץ. אסף לוקח את האבא והבן לשיחה ומכריח אותם להבין את הצרכים האמיתיים של כל אחד מהם. את דורית הוא מלמד שיעור בצניעות ניהולית ומוכיח לה שהטבח שלה יודע לבשל יותר טוב ממנה. הפתעה? אמרנו, יש כאלו שצריכים ללמוד לשחרר. ולנקודה הזו נכנסה אחר כך הפקת התוכנית עם הברקה גאונית, והזמינה שוטר שנכנס למסעדה ועוצר את דורית על "מעורבות יתר והשתלטות על מסעדה". זה אומנם גימיק, אבל הוא עבד נפלא ודורית המשיכה לעבוד באותו יום בידיים אזוקות! התוצאה היא שכולם במטבח התחילו לפרוח. אנשים הוציאו מעצמם את מה שתמיד יכלו לפני שדורית אזקה להם את הידיים. 


 

חשבתי לעצמי שהגימיק עם האזיקים הוא אולי התרומה הגדולה ביותר של התוכנית לאיכות החיים של הצופים בכלל. יש פה פוטנציאל לטיפול חדש במנהלים/ות חולי שליטה. חשבתם שם בערוץ 13 לרשום על זה פטנט ? אצלכם זה עבד. 

''מהפכה במטבח''. צילום מסך
''מהפכה במטבח''. צילום מסך

 
לסיום, "מהפכה במטבח" הציעה לנו ארוחת דוקו-ריאליטי עם תפריט צפוי מראש אך מבוצע כהלכה. השף (גרניט) עמד בציפיות, וידע לבשל את המרכיבים (בני המשפחה) עד לדרגת הרכות הרצויה. כוחות העזר (ההפקה) חשבו על הכול ולא פספסו כלום כדי להביא את התוצאה הכי טובה. אבל אלו לא הסיבות שבגללן כדאי לראות את התוכנית. בראיון עם אסף גיליתי אדם שמזדהה באופן אותנטי עם מה שהוא עושה. שבאמת אכפת לו. אז שווה? אני חושב ששווה להאמין למי שאכפת לו. אותי זה לוקח. ואתם, תחליטו עבור עצמכם.