"חתונה ממבט ראשון": הפורמט שהציע פתרון מדעי לבעיות של כולנו. כשהתוכנית נכנסה ללוח השידורים של "קשת" רגע לפני פיצול ערוץ 2, היה ברור כי מדובר בפצצת רייטינג. אלא שהשיח חסר התקדים שהיא יצרה סביבה, והעובדה שהצליחה להחזיק במקום הראשון הרבה אחרי שאפקט התדהמה מהרעיון הבסיסי עבר, גרמו לנו לתהות: מה יש בפורמט שרץ כבר שנים בכל העולם, שגרם לעם ישראל להשתגע?

לעומת פורמט הענק הקודם של הזכיינית, "האח הגדול", בו השיחות נסובו סביב מאבקי עדות, ורעיונות גדולים כמו טבעונות או מגדר, ריאליטי החתונות מציע מבט אינטימי הרבה יותר אל החיים של כל אחד ואחת מאיתנו. מעבר למעטה הגרנדיוזי של הרעיון "חתונה ממבט ראשון", הדילמות איתן הוא מתמודד לקוחות מחיי היומיום של הצופים: בחירת מקום מגורים, ניקיון והתאמה בהרגלים. מעבר לכך, נראה שהתוכנית מספקת תקווה לפתרון קסם לאחת הבעיות הגדולות של האנושות.

מדע בשירות האהבה. חתונה ממבט ראשון. צילום מסך
מדע בשירות האהבה. חתונה ממבט ראשון. צילום מסך


רייטינג מתבסס על הניסיון 'המדעי' לפתור בעיה קיומית באמצעות פרופסורים רבי התארים מהאוניברסיטה", מסבירה ד"ר דליה לירן-אלפר, חוקרת ומרצה לתקשורת במכללה למנהל. "המומחים משרתים שתי מטרות: הראשונה היא סיפוק הכמיהה הבלתי מוסברת שאולי באמצעות המדע ניתן להצליח בחיי האהבה ובמשימת הנישואין הקשה. השנייה היא אישור מדעי לרגשות הצופים, שמספק להם התחושה של 'אתם בסדר'. הצופה, כמו גיבורי התוכנית, חווה קשיים במערכות היחסים האישיות שלו, והמומחים מסבירים במילים מדעיות, מה שהוא כבר ידע והרגיש, ובכך נותנים לו מזור לכאביו".

ד
ד



"התוכנית מצליחה לשדר מצב של 'אמת' שהוא הבסיס לכל תוכנית טובה עם רייטינג גבוה", מוסיפה לירן-אלפר. "אנשים 'אמיתיים' במצבים 'אמיתיים'. הם נראים כמונו וכמונו וכמו שכנינו, הם לא יפים כמו דוגמנים. הקונפליקטים הלקוחים מהחיים - מקום מגורים ועבודות מתנגשות, כמו במקרה של חיים ויעל - היא עובדת בקיסריה והוא בירושלים, ונושאי עניין שונים כמו במקרה של אלי, שלא מבין דבר בתערוכות ונאלץ לבקר באחת עקב עבודתה של מיקה 'אשתו'. הסיטואציות כאילו נלקחו מהצד 'הרגיל' של המרקע: רלי מוטרדת ששכחה את ה'בייבי ליס' ושערותיה יבשות,  אחווה עושה 'מני-פדי' ומספרת למניקוריסטית על חייה, ולמרות שהזוגיות שלה נראית מוצלחת היא שוב ושוב מתלוננת שקשה לטל להביע רגשות".

הסיטואציות כאילו נלקחו מהצד 'הרגיל' של המרקע. צילום מסך.
הסיטואציות כאילו נלקחו מהצד 'הרגיל' של המרקע. צילום מסך.



איפה התוכנית נמצאת מבחינת הסקאלה של תרבות ההכרויות, מהבן של השכן ועד טינדר?
"על הרצף הזה התוכנית נמצאת בדיוק באמצע ואולי זה סוד כוחה. היא מדמה את המצב של היכרות של בנאדם אמיתי מהחיים ואת היומיום של בניית הזוגיות, אבל בסיוע של אנשי מקצוע שבוחנים את ההתאמה. כלומר היא דומה לחיים האמתיים עם כל היתרונות של הטכנולוגיה והאופציות שמציעה לנו המציאות בת זמננו".