סופה של תקופה? גמר התוכנית "אקס פקטור" של השנה בבריטניה הביא לה את נתון הרייטינג הנמוך בהיסטוריה שלה, והעלה את ההשערה שהפורמט של סיימון קאוול נפח את נשמתו. התוכנית האחרונה בעונה הנוכחית בבריטניה משכה אל המסך 6.3 מיליון צופים בלבד, 1.3 מילון פחות ממה שעשתה בשיא שלה בגמר של שנת 2010. גם בארץ, מאז פיצול ערוץ 2, לא המצליחה התוכנית לשחזר את נתוני השיא השלה, ולאחר פתיחת עונה חזקה של 25.6 אחוזי רייטינג, בימים שלפני החלוקה ל"רשת" ו"קשת", "אקס פקטור" זכתה ל-12.1 אחוזי רייטינג בלבד בפרק ששודר לפני יומיים.



השיבוץ של התוכנית בימי שלישי מול פצצת הרייטינג של "קשת 12" "חתונה ממבט ראשון", מהווה גם הוא מכה קשה עבור אחוזי הצפייה של ריאליטי השירה של "רשת 13".




בימים חזקים יותר. אקס פקטור. צילום מסך
בימים חזקים יותר. אקס פקטור. צילום מסך





בחודשיים שחלפו מאז הפיצול עדיין נוהגות הזכייניות כמו בימים שלפני ה-1 לנובמבר ומריצות תוכניות ריאליטי עתירות תקציב כמו "אקס פקטור", "הכוכב הבא" ו"המירוץ למיליון". הפורמטים האלו היו רווחיים מאוד עבורן כשהיו היחידים בערוץ המסחרי המוביל, הפכו ל"מדורות שבט", וזכו לנתונים של מעל 30 אחוזי רייטינג. השאלה הגדולה שנשאלת היא האם עדיין ישתלם לזכייניות להחזיק באותן תוכניות גדולות יקרות, בימים בהן כמעט אף תוכנית לא מצליחה לעבור את רף 20 אחוזי רייטינג.



הכל אישי ו"אקס פקטור" - האם יהיו חילופים? צילום מסך
הכל אישי ו"אקס פקטור" - האם יהיו חילופים? צילום מסך



נראה שבימים אלו נישאות "ספינות דגל" אלו על הרוח של ערוץ 2 ז"ל, והזכייניות מתעקשות לשדר 'עניינים כרגיל', אך עם הכניסה לשנה החדשה וחלוקת עוגת הפרסום שמשפיעה על ההכנסות, יצטרכו הזכייניות לעשות שיקול מחדש לגבי ההוצאות וההכנסות שלהן. בשנת 2014 עשה ערוץ 10 מהלך קיצוצים נרחב והודיע על כך שיפסיק להפיק תוכניות ריאליטי יקרות דוגמת "הישרדות" לטובת תוכניות אולפן מצומצמות יותר מבחינה תקציבית, דבר שייצב אותו מבחינה כלכלית. מאוד יכול להיות, וכמעט בלתי נמנע, שבקרוב נראה מהלכים דומים ב"קשת" ו"רשת" - יותר "הכל אישי" ופחות "אקס פקטור"?