שנה שארז לב ארי (47) חי, נושם ויוצר רוקנרול, עם הסגנון והניחוחות הרבגוניים האופייניים לו, שהולידו להיטי ענק כ"לבבתיני", "מה אעשה", "צדק", "נחום וציונה", "אנה אפנה" ועוד, שביססו את מעמדו כאחד היוצרים היותר מרתקים בסצנת המוזיקה המקומית. בחודשים האחרונים חשף לב ארי פן נוסף באישיותו ב"האורח": פרויקט מוזיקלי חדש שיזם, יצר ומבצע עם להקת "החליפות", כמחווה לאחד המנטורים המוזיקליים של ילדותו - אריס סאן, מחלוצי ומעמודי התווך של הז'אנר היווני בישראל בשנות ה־60 וה־70.



"הייתי ילד, בערך בן 8, בקריית אתא, ואני זוכר שנהגתי לראות את אריס מופיע בטלוויזיה עם הגיטרה החשמלית שלו, שר ומנגן בצורה וירטואוזית. זו למעשה הייתה הפעם הראשונה שבה ידעתי מהי גיטרה חשמלית ורציתי לנגן בה. הייתי פשוט מהופנט ומוקסם", נזכר לב ארי.





אף שסאן היה המוזיקאי שתרם יותר מכולם להפיכתו לגיטריסט, זנח לב ארי בנעוריו ובצעירותו את הז'אנר היווני של סאן ודומיו והתמסר כולו לרוקנרול, התבסס עמוק בסצנה והוציא ארבעה אלבומים מצליחים.



המפגש הבא שלו עם האייקון היווני אירע לפני כשמונה שנים, כשהוזמן לקחת חלק במופע מחווה לזכרו. "אני זוכר שהוזמנתי למופע המחווה - שבסוף לא יצא לפועל - ושלחו לי כמה דיסקים של סאן כדי לשמוע ולהכיר את המוזיקה שלו לעומק", הוא משחזר. "עד לפני שנה, הדיסקים שכבו אצלי במגירה והעלו אבק. לפני שנה, כשראיתי ששנת ה־25 לפטירתו מתקרבת, החלטתי לשמוע ולחקור את השירים שלו יותר לעומק. כך למעשה נולד הרעיון לפרויקט, שהיה אמור בהתחלה להיות רק שיר אחד שהקלטתי בשביל הכיף. אך כשראיתי שזה מתאים לי ובא לי בטוב, המשכתי להקליט עוד ועוד".





במסגרת הפרויקט, לב ארי לקח כמה שירים שהושרו ביוונית והפכו מזוהים עם סאן, והלביש להם נוסח עברי משלו. "כתיבת הגרסאות העבריות הייתה לכל אורכה עם סוג של חיוך", הוא מספר. "היא נתנה לי מעט חופש מהכתיבה הרצינית והעמוקה שאני כותב לעצמי. אפיזודה מהנה".



לפני כמה חודשים יצא השיר הראשון מהפרויקט – "די לי", ובימים אלה נשמע על גלי האתר שיר הנושא, "האורח", שעליו מספר לב ארי: "בשיר, כמו באלבום, אני אורח של סאן והוא אורח שלי. אני הרי לא יוצר בדרך כלל מוזיקה בסגנון שלו, והוא לא יצר מוזיקה בסגנון שלי, אלא שנינו אורחים מוזיקליים אחד של השני".



לצורך הפקת הפרויקט, פנה לב ארי לאתר לגיוס המונים הדסטארט. "האמת היא שזו הפעם הראשונה שבה אני מגייס מימון לאלבום דרך הדסטארט", הוא מספר, "אבל אני חושב שזו פלטפורמה נהדרת, כי היא מאפשרת לקהל בבית לקחת חלק פעיל בעשיית האלבום וזה מרגש".





מה לדעתך היה מיוחד כל כך בסאן?
"הוא אומנם יצר מוזיקה יוונית, אבל אני שומע בשירים שלו המון השפעות של רוקנרול של שנות ה־50 וה־60. בנוסף, הוא היה מהפכן וחלוץ בכך שהכניס למוזיקה היוונית המסורתית גיטרה חשמלית, מה שלא היה נהוג בעידן הבוזוקי, ועשה משהו שלא נעשה לפניו".



מה השיר שלו האהוב עליך ביותר?
"זו שאלה קשה, כי יש כמה, אבל אני אוהב בעיקר את 'פאלי פאלי', 'דאם דאם' ו'צלילי הליל'".