"הקמנו חמ"ל, כל המשפחה. שמענו חוות דעת שניה ושלישית, בחודשיים האחרונים כבר הבנתי שזה רק עניין של זמן... היא ידעה שהיא הולכת 'לישון לנצח', אבל אמרה לילדים שהיא רוצה שאני אתחתן. שלא ימנעו ממני", מעיד נעם סמל בגרון חנוק מדמעות. המנהל האמנותי המיתולוגי של תיאטרון הקאמרי חשף את ההתמודדות הקשה בראיון ראשון מאז מותה של אשתו נאוה סמל, לפני כחודש וחצי לרוני קובן בתכנית "פגישה", התוכנית תשודר היום (שלישי) בשעה 22:00 בערוץ "כאן 11".



"האמנתי שאצליח. אם אני, גם הילדים שלי, גם המשפחה שלי. אני לא מבין, אני לא מעכל... לא דיברנו בכלל על הנושא הזה", הוסיף סמל. "כמעט ולא דיברנו על אפשרות של מוות".





סמל, פרש בשנה האחרונה מניהול תיאטרון הקאמרי, שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אמרה בתגובה להתפטרותו של סמל בחודש מאי: "סמל הודיע לי באופן אישי טרם הודעתו הפומבית, שעם הגעתו לגיל 70 הוא פורש, כמקובל, מניהול התיאטרון. אני מודה לו על הודעתו האישית, שיש בה כדי לסמל את נעם והיחסים בינינו. נעם תרם רבות וטובות לתיאטרון הקאמרי והצליח למצב אותו כאחד התיאטראות הטובים ביותר במדינה. בתקופת ניהולו הוא שם דגש על מחזאות ישראלית מקורית ועל התמודדות עם נושאים בוערים בחברה הישראלית", אמרה עוד רגב, "אני מאמינה כי לנעם יש עוד הרבה מה לתרום לעולם התרבות הישראלית גם בעתיד".



הסופרת והמחזאית נאוה סמל, נפטרה בחודש דצמבר האחרון בגיל 63 ממחלת הסרטן. סמל נולדה בתל אביב ב-1954 וכתבה עשרות ספרים ומחזות, למבוגרים ולצעירים. יצירותיה של סמל תורגמו וראו אור בארצות רבות. היא זכתה בפרס "סופרות מאגן הים בתיכון" בצרפת ב-1994, בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 1996, ובפרס "אשת השנה בספרות של תל אביב" ב-2007.



סמל הייתה חברת הוועד המנהל של מכון משואה, המכון ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק, וכיהנה במשך שנים כחברת הנהלת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. היא הייתה נשואה לנעם סמל, המנכ"ל לשעבר של תיאטרון הקאמרי, ולהם שלושה ילדים.