אתמול נורתה יריית הפתיחה של העונה החדשה של "האח הגדול" בזכיינית "רשת 13". סופסוף הרגשנו בבית, צופים בפורמט המוכר והאהוב עלינו כל כך. אי אפשר להתכחש לכניסתם לתפקיד של העורך החדש, רועי עוז ושל סמנכ"ל התוכן עמי גלאם, שהחזירו עטרה ליושנה במהירות פלא.



בפרק של אתמול היה "האח הגדול" במיטבו בדיוק מה שאנחנו מצפים לקבל על המסך. הוא כלל את כל מטריית הרגשות האפשריים שניתן לחוות. התרגשנו מהנשיקה הראשונה בין ישראל למגי טביבי שהחליטו שהגיע הזמן להתעלם מהחיים שבחוץ ולקחת את הקשר שלב אחד קדימה, התאכזבנו מסמואל שחשף כי לא נמשך למידות גופה של לירז הקסומה, בכינו עם הלב השבור של תמי על זכר מות אימה, כעסנו על סימה שיודעת להוציא מאיתנו את הצד הפחות יפה באישיותנו, צחקנו עם אורלי ואליאב, הרגשנו וחווינו, משהו זז שם בפנים, ולזה בדיוק גורם ריאליטי טוב.



האח הגדול. צילום מסך
האח הגדול. צילום מסך



ניסיתי להבין איפה נכשלה רווית מנדל העורכת הקודמת, ומדוע העונה עד עכשיו לא תפסה תאוצה ונראה לי שהתשובות בידיי. אחרי הפרק של אתמול אני מבינה איפה הייתה החולשה העיקרית של העורכת שפרשה. מנדל היא אישה וכל מה שמשתמע מכך, ובעיקר הרגישות הנלווית בחבילה הנשית, כזאת שלא מוכנה לדרוס להשפיל או לבזות את הדיירים תמורת נתוני רייטינג, כזאת שלא מוכנה להשמיע בשידור את אנחותיו של ישראל כשהוא מתגופף עם מגי מתחת לשמיכות, כזאת שנתנה הזדמנות שווה בעריכה לכל דייר גם אם סימנה דייר מועדף עליה.



כמו בכל העונות, ההתחלה תמיד צולעת עם חבלי לידה קשים, החודש הראשון של הבית מביא עמו ביקורות נוקבות מצד הצופים, יש לנו זיכרון קצר אבל ככה בדיוק התנהלו עד כה כל שמונה העונות ששודרו בקשת, עם התחלה מקרטעת. הצופים תמיד מתקשים להתחבר לתמהיל החדש של הדיירים החדשים, תוסיפו לזה מנחים חדשים שאנחנו לא רגילים לראות על המסך שגם להם לוקח זמן לפתח מניירות משלהם, כמו גם קולה הנשי של האחות הגדולה שנכנסה לנעליו הגדולות של יורם זק, אל תשכחו את רף הציפיות הגבוה של הצופים מהעונה בגלל המעבר לזכיינית החדשה, והרי לכם מתכון מנצח לכישלון הפורמט. הצופים לא נתנו הזדמנות, בדיוק כמו שמצופה מישראלים שאוהבים לבקר ולשחוט בקלות דעת.



 האח הגדול. צילום מסך
האח הגדול. צילום מסך



בעוד מדורים רבים מיהרו להספיד ולחסל את הפורמט כמו גם ללעוג לנתוני הרייטינג הנמוכים ולכשלים בליהוק ובעריכה, אני ידעתי שמדובר בסה"כ בהתחלה קשה, שתגיע בסופה לתוצאה מוצלחת ואף משובחת מקודמותיה. והיום אני גאה לומר שצדקתי, "האח הגדול" שב למסלולו. עכשיו אפשר להתחיל לפתח הרגלי צפייה חדשים.



שמס הודחה אמש מהבית, בעצם, היא ברחה כל עוד נפשה בה במעלה המדרגות מבלי להיפרד מדיירי הבית, לא הבנתי איך לירון ויצמן לא שאלה אותה את השאלה המתבקשת מדוע נסת על נפשך, מדוע לא נפרדת מהדיירים? מה זה בעצם אומר עלייך שכל החברויות שהצגת על המסך היו פייק אחד גדול?



 האח הגדול. צילום מסך
האח הגדול. צילום מסך



אבל שמס הודחה ובפיה מסר לחברה הגברית בישראל שעליה לכבד את האישה, לא לפגוע בזכויותיה להביע את עצמה ולא לאיים עליה במלים או כל צורה אחרת. אני לא בטוחה שהיא כיוונה דווקא לגברים הישראלים, ולא למגזר הערבי ממנו היא באה. או שפשוט היא לא יכלה לשכוח איך תומר העליב אותה כשהרים עליה את הקול והיא החזירה לו: "אתה לא תעז לדבר איתי עד סוף התוכנית".



דיירת אחרת בבית הייתה אולי מתרגשת פחות מתומר, אולם שמס הגיעה לבית "האח הגדול" כשהיא מרגישה שהיא שונה מכולם, כיוון שהיא ממוצא ערבי, והמטען הרגשי, מה לעשות, הוא גדול יותר. לכן היא גם נעלבה נורא כאשר הפילו אותה כראשת הממשלה. אמנם היא צדקה שמי שרצה להפיל את ממשלתה היה מונע מאגו ולא היה אכפת לו מהתקציב השבועי, אך מכאן, ועד הבטחתה לשרוף את שקי הבוטנים, הייתי אומרת שהיא קצת נסחפה (כאילו שחסרות לנו היום שריפות), מה עוד שזה סותר את ההכרזות שלה בבית האח שהיא שואפת לשלום והדדיות.



אולם מלבד המקרה הזה והתגובה הסוערת כלפי תומר, היא התנהגה בבית האח בצורה מכובדת ומכבדת ואף בצורה בוגרת יותר מכולם, כשהיא לא לוקחת חלק בריבים טיפשיים וילדותיים. לפחות היא לא אמרה למנחים שהיא הודחה בגלל שהיא ערבייה, אלא סיכמה בצורה שקולה ועניינית את שהותה בבית האח מבלי להתבלבל, על אף התרגשותה.



האח הגדול. צילום מסך
האח הגדול. צילום מסך



מה שמפליא בסיפור הדחתה של שמס שבבקעה אל גרביה, משם היא באה, לא הצביעו לה בהמוניהם. אז או שהם לא רואים את "האח הגדול", או שהם רצו אותה בחזרה מהר ככל האפשר לפני שהיא מתקלקלת מהאווירה החופשית השוררת בבית. גם הישראלים לא הצביעו מספיק לשמס ואני יכולה רק לשער שהם רצו להעניש אותה על ההתפרצות שלה כלפי דיירי הבית במשימת הבוטנים. אני חושדת שהם לא היו רוצים להעניש דייר אחר על התפרצות כזאת או אחרת, אילו היה ישראלי. הם אפילו היו מעוניינים להמשיך ולראות עוד ועוד מהזעם המתפרץ הזה כי "האח הגדול" במהותו מתבסס על תככים ומזימות ואפקט סיר הלחץ.



נוכחותה של שמס בבית האח יכלה לשמש כטריגר לדיונים מעניינים על פוליטיקה אך כאשר החומר האנושי בבית האח בעונה זו, אנמי לחלוטין בכל הקשור לנושאים הבוערים במדינה וכל מה שמעניין אותם בעונה זו אלה התאהבויות כמו בגיל ההתבגרות ורומנים מפוקפקים, אין לצפות לתכנים רציניים יותר או למשפטים חכמים במיוחד שיפילו אותנו מהכיסא.