אלימות, סקסיזם ו-MeToo#: הדוח השנתי של נציב פניות הציבור ברשות השנייה, שפורסם הבוקר (רביעי), חושף עלייה של 40% במספר התלונות על תכנים פוגעניים ו-100% בתכנים הטלוויזיוניים. במהלך השנה הוגשו לרשות 6,544 תלונות, לעומת 3,983 תלונות ב-2016. רובן המכריע של התלונות, 89% עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 5% עסקו בתכנים רדיופוניים ו-8% עסקו בנושאים כלליים. בחלוקה לנושאים עולה כי 37% מהתלונות היו נגד תכניות. 33% בעניין חדשות, 22% בנוגע לפרסומות והשאר בעניין קדימונים ונושאים כלליים.



בתחום הטלוויזיה נרשמה עלייה משמעותית של 100% במספר התלונות, מ-2,959 תלונות ב-2016 ל-5,799 ב-2017. עיקר העלייה נבע מאלפי תלונות שהתקבלו בעקבות אמירות פוגעניות של אברי גלעד, מנחה תכנית הבוקר של הזכיינית "רשת". אמירתו, "יופי שמתנחלים עשו בלגן בכפר. לפעמים צריך להפגין נוכחות אלימה", שהתפרשה כתמיכה במעשי תוקפנות של מתנחלים בכפר פלסטיני, שבעקבותיה התקבלו כ-3,900 תלונות במסגרת קמפיין תלונות נגדו. מקרה בולט נוסף בשידורי הטלוויזיה היה כאשר התקבלו כ-200 תלונות נגד חברת חדשות 2 בעקבות הכתבה על מסיבות הרווקים של צעירים ישראלים בבוקרשט בירת רומניה. 



אם בעבר רובן של התלונות עסקו בתוכניות המשודרות, בדוח הנוכחי מרבית התלונות הופנו דווקא לשידורי החדשות ולפרסומות. הדבר בא לידי ביטוי בירידה בהיקף התלונות העוסקות בתכנים פוגעניים, מ-52% בשנת 2016 ל-43% ב-2017, ומנגד לעלייה בתלונות העוסקות באתיקה בתכנים חדשותיים, מ-30% בשנת 2016 ל 36% מכלל התלונות בשנת 2017. התלונות עסקו בחוסר איזון בדיווחים חדשותיים, הבעת דעה של מראיינים ומגישי חדשות והתנהגות מראיינים.

גילוי העריות של בר רפאלי

חל גם זינוק בהיקף התלונות כנגד הפרסומות המשודרות בערוצים השונים, שהיוו 22% מכלל התלונות, לעומת 12% בלבד מכלל התלונות בשנה הקודמת.  לעלייה בהיקף התלונות נגד הפרסומות תרמו 50 תלונות שהוגשו נגד תשדיר פרסומת של חברת "הודיס", בה נראית הדוגמנית בר רפאלי בסיטואציה המרמזת על גילוי עריות עם אחיה. 30 תלונות נוספות התקבלו נגד פרסומת לחברת המכוניות "אופל", בה שולבו אלמנטים אלימים, ו-38 תלונות אחרות הוגשו על ידי אבות וארגוני אבות כנגד תשדיר של ארגון ויצ"ו, שעסק באלימות במשפחה ושהציג את הגברים כאלימים.



בכל הקשור לתלונות הצופים, עושה רושם כי גם כאן קמפיין MeToo# העולמי נותן את אותותיו. בתלונות בנושא מיניות, מגדר וסקסיזם נרשמו 356 תלונות, לעומת 216 ב-2016. בכלל זה תלונות נגד שדרני רדיו שנטען כי היו מעורבים לכאורה בהטרדות מיניות.

באשר לטיפול בתלונות, מהדוח עולה כי 76% מהתלונות שהתקבלו נמצאו מוצדקות. רוב רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתכניות חדשות, בידור ופרסומות. מנציב פניות הציבור נמסר כי "במהלך שנת 2017 טיפלה הנציבות בתלונות במגוון דרכים, שאת חלקן פיתחה בשנים האחרונות. בין הפתרונות שהוצעו היו: התנצלויות בשידור, המלצות לרשות השנייה להסרת תכנים פוגעניים, המלצות לגופי השידור לתיקון תכנים פוגעניים, גישור, יצירת שיח ישיר ובלתי אמצעי בין זכייניות לפונים, פרסום דוחות ייעודיים, פרסומים תקשורתיים, הרצאות והשתתפות בפאנלים מקצועיים והבעת דעה ציבורית על נושאים שעלו".

ה"עלייה" של MeToo#

שר התקשורת איוב קרא, שקיבל לידיו את הדוח, הגיב לממצאים: "כולי תקווה כי דוח זה יגרום לשיפור השיח ולשיפור באיכות השידורים, שיתבטא בתכנים איכותיים בסובלנות לדעת האחר, בשפה יפה ומקבלת ובאחריות מצד הגופים והאנשים המשדרים את אותן תכניות הן ברדיו והן בטלוויזיה".

איוב קרא. פלאש 90
איוב קרא. פלאש 90


נציב פניות הציבור דוד רגב הוסיף: "ממצאי דוח הנציבות לשנת 2017 מצביעים על המגמה הנמשכת של חוסר סובלנות של ציבור הצופים והמאזינים לתכנים פוגעניים ולתכנים מסיתים נגד אוכלוסיות שונות. הצופים זועמים על אמירות פוגעניות ואלימות מילולית. קמפיין ה-metoo# העולמי במסגרתו נאבקות נשים בהחפצתן, עשה עלייה חשובה ומבורכת גם לישראל והדבר בא לידי ביטוי בעליה בהיקף התלונות הנוגעות לפגיעה בנשים. מגמה נוספת שבה ועולה בדומה לשנה שעברה ובליבה דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואובייקטיביים יותר. מהעלייה הנמשכת בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם".

יוליה שמאלוב ברקוביץ', יו"ר מועצת הרשות השנייה: "אני סבורה כי על גופי השידור לבחון היטב את הדוח והעולה ממנו ולשתף פעולה באופן הדוק עם הנציבות שכן המידע העולה מהדוח יש בו כדי להעיד על העדפות הצפייה וההאזנה של הציבור ואינו חשוב פחות ממדד הרייטינג".

ניר שוויקי, המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה: "פעם נוספת עולה מן הציבור הדרישה להיחשף לתכנים איכותיים ולשידורי חדשות הוגנים ומאוזנים. העלייה במספר התלונות המוצדקות לרמה חסרת תקדים, מעידה על הטיפול חסר הפשרות של הרשות ונציבות פניות הציבור אל מול התכנים השונים, זאת תוך שמירת האיזון העדין בין שמירה על חופש הביטוי לאינטרס הציבורי".