לפני 11 שנים בערך העלה ערוץ 2 דאז תוכנית מיוחדת, בה קבוצת חברים, שכללה את אורנה דץ עצמה, "ניתחה" את התנהגותו של משה דץ שהובילה לגירושיו מאורנה. תכונה שלילית אחר תכונה שלילית נסרקה בטלסקופ חסר רחמים, מעשה אחר מעשה נשקל, נמדד, נדון והוכרע לכף חובה, עד שניתן היה להשתכנע שמדובר במפלצת קדמונית מרושעת ולא בכבשה שושנה.



אינני זוכר שצפיתי בכל השנים שלפני ובאלו שאחרי, עד היום, בתוכנית טלוויזיה מרושעת ונבזית יותר מזו, ולאו דווקא בשל השחיטה הפומבית שנעשתה שם למשה דץ. הפומביות הייתה זו שהניפה את התוכנית לפסגות של רוע ונבזות. לאורנה דץ לא הייתה כל סיבה שפויה לתחוב את הכאילו התערבות הזו לחדר המגורים של מאות אלפי צופים. אבל במצבה הרגשי, כפי שנראה על המסך, היא ישבה בראש השולחן מוכת הלם ומפורקת, והניחה לחברים לשחוט כרצונם.



החברים הטובים הבינו גם הבינו מה קורה. במקום לומר לאורנה: בואי נברח מהר מכאן אל השקט שאת באמת צריכה, רחוק מכל המצלמות, הם הפכו את העסק לאורגיה על זמן המסך שקיבלו. בעפעוף עיניים צדקני, בקולות רמים שייקלטו במיקרופון, בהטיית ראש בזווית הטובה כלפי המצלמה, הם ערכו תחרות נינג'ה במי כועס יותר על המפלצת משה, ומי אוהב יותר את אורנה המסכנה. והמצלמה עשתה מה שעושה כל מצלמה. נתנו לה, אז היא לקחה. מה לקחה - טרפה. בסוף התוכנית אורנה דץ נראתה מעוכה בעובי של שטיח.





בכל השנים שעברו מאז אני לא מצליח להוציא מהראש - בכל פעם שאני רואה את אורנה דץ - את המעשה שעשו בה ושהיא התירה שיעשו בה. נכון שאומני במה צריכים את הפרסום הזה ויש לו גם מתכונת קבועה. האומן מתייצב מול אמצעי תקשורת כלשהו ומספר על הטראומה בעקבות מות כלבו, ההפלה שעבר, הסרטן של אמו או ניסיון ההתאבדות שלו בטביעה בים שנבלם בנס בשנייה האחרונה כי היה פקק כבר בפתח תקווה, ובדיוק אמא שלו התקשרה שיעזור לה עם הקניות וכך ניצל ממוות אבל החלומות רודפים אותו עד היום. וכל זה כמובן הקדמה למופע החדש שהוא מעלה בימים האלה, או שסתם מדובר בתחזוקה שוטפת במקצוע. אולי ההזמנות למופעים מעט בירידה. וגם חנוכה בדרך ותמיד טוב להזכיר לוועדים שאתה בחיים.



אז דצה שוב באה להתפשט מול המצלמה. עכשיו היא עשתה זאת אצל צחי קומה ב"סלבריישן". קומה לא משתייך לזן הנדיר היודע להדריך את המרואיין לפרוש את נימי נפשו מול המצלמה. הוא יותר מראיין מהסוג של "מה הרגשת כש...". מה הרגשת כשהתגרשת? מה זאת אומרת "היית מאושרת"? האמנת שתצליחי לעמוד בזה?



מצדו השני של השולחן יושבת דצה שלא כבשה את פסגת האוורסט, לא חקרה נפלאות אנזים, גם לא הלחינה אופרות רוק שגדשו אולמות. סך הכל היא אורנה דץ. בעלת מקצוע שיודעת לשעשע ילדים, לא פחות ולא יותר מכך. היא התיישבה באולפן של קומה, שילמה במטבע הנקוב (התגרשתי, אח שלי התאבד, אמא שלי חולה בסרטן) והעסקה התבצעה. צופה שדי לו בעסקה כזאת, במקום, נאמר, לרדת לשוטט ברחוב ולנשום אוויר של ליל קיץ, קיבל תוכנית ראויה לו.