הסדרה החדשה של הוט, "אוטונומיות" בכיכובים של אסי כהן, רותם סלע ושולי רנד, מציגה את המתחים בין הציבור החילוני לחרדי בתסריט שמנבא את הגרוע מכל: פיצול בין ישראל החילונית שבירתה תל אביב לבין ישראל החרדית שבירתה ירושלים. גדר המפרידה פיזית בין ישראל החילונית לחרדית אינה נמצאת כיום לשמחתנו, אך גבולות וחומות בהחלט קיימים בין הציבורים הללו שידעו שיאי מתח ושנאה הדדית רבים במהלך 70 שנות קיומה של ישראל.


בסדרה "אוטונומיות" משחק אסי כהן דמות של ברוידא, חרדי המבריח מהצד החילוני לצד החרדי מוצרים "אסורים" כמו בשר חזיר וסרטים למבוגרים תוך הקשר ברור לימי גרמניה המחולקת בה הייתה תעשייה שלמה של מבריחים מהצד המערבי הליברלי והפתוח לצד המזרחי הקומוניסטי. עיקר העלילה עוסקת במשימתו של ברוידא להשיב ילדה למשפחה חרדית שנחטפה מבית חולים חילוני ונמסרה לאימוץ ולהשיבה למשפחתה החרדית באוטונומיה הירושלמית.



מקרה דומה אכן קרה בעבר כאשר הילד יוסל'ה שוחמכר לא הוחזר להוריו החילונים לאחר שהופקד אצל סבו החרדי בניו יורק. הפרשה שכונתה 'איפה יוסל'ה', שהסתיימה בשל מעורבות "המוסד", הייתה נדבך מרכזי נוסף במתח בין החילונים לציבור החרדי ועולה בסדרה "אוטונומיות" בדרך עקיפה ולא בכדי.
 
עד כמה שהתסריט של יוצרי "אוטונומיות"  נשמע מופרך ולא מציאותי, לטענת אשר יאיר סוזין, מרצה לתקשורת ופוליטיקה במכללה האקדמית הדסה ירושלים ובמכללת דוד ילין, בהחלט יש לו אחיזה במציאות. "לאחר מותו של שלמה המלך עם ישראל התפצל לממלכת יהודה וממלכת ישראל שבחלקו נבא מחוסר רציפות גאוגרפית ובחלקו בשל אי הסכמה לגבי מי ראוי למלוך על ישראל", מדגיש החוקר את שורשיו המציאותיים של הרעיון בסדרה.

"יוצרי 'אוטונומיות', יהונתן אינדורסקי ואורי אלון שיצרו גם את הסדרה המצליחה 'שטיסל', השכילו גם הפעם לדקדק בפרטים ובניואנסים הקטנים של המגזר החרדי ויצרו סדרה בה רמת האמינות גבוהה ומדויקת כפי שעשו ב'שטיסל'", מבחין סוזין. "היוצרים אף שכרו יועץ לשוני שיהיה על הסט על מנת לתקן וללטש את היידיש של שולי רנד, דב נבון ואחרים המגלמים דמויות חרדיות".

רמת אמינות לא גבוהה בכלל,
רמת אמינות לא גבוהה בכלל,


"בכלל, בשנים האחרונות החרדים והדתיים הלאומיים כובשים את מסך הטלוויזיה של כולנו וזוהי בשורה משמחת. 'סרוגים' הדתית לאומית, 'שטיסל' ו'שבאבניקים' חדרו ללבות הישראלים החילונים והנגישו להם את הציבור הדתי והחרדי בצורתם הגולמית ביותר", אמר החוקר ומוסיף. "על אף שרמת האמינות של 'שבאבניקים' הפופולארית אינה גבוהה כלל". 

הרעיון כבר עלה באופן רשמי

לטענת סוזין לרעיון האוטונומיה החרדית יש תומכים במציאות הפוליטית של תקופתנו, עם החרפת המאבקים בין הצדדים בחברה הישראלית: "בשנת 2013 בכותרת הראשית של העיתון 'המודיע', עיתון חרדי - חסידי גדול ומוכר במגזר החרדי, קרא להקמת אוטונומיה חרדית נפרדת בשל יחסה של ממשלת ישראל לציבור החרדי לאחר כניסתו של יאיר לפיד ו'יש עתיד' לקואליציה על חשבון החרדים".
 

"במידה ולא תיהיה תפנית לטובתנו, יש אופציה שצריך לחשוב עליה כפתרון בלית ברירה - להקים אוטונומיה יהודית בארץ ישראל. נכתב ב'המודיע'. "אוטונומיה פירושו עצמאות ניהולית שלטונית בענייני פנים ללא מעמד ריבוני מדיני, עם עצמאות חוקתית כלכלית ומשטרה וללא צבא ומדיניות חוץ. אם הצלחנו להקים את בני ברק, אלעד מודיעין עילית, לניאדו ועזר מציון נצליח להקים גם חברת חשמל, כבישים ושאר הנדרש", נכתב בעיתון שקשור ישירות למפלגת אגודת ישראל.

"אוטונומיה חרדית זו בסופו של דבר נשארה בגדר קוריוז", מסביר סוזין. "אך היא יחד עם קריאות נבחרי הציבור החרדים לירידתו של הציבור החרדי מהארץ בתקופות בהן סוגיות הגיוס עולה לשיח הציבורי, בהחלט נמצאת בתודעה החרדית אך כפי שאנחנו יודעים, וגם החרדים יודעים, לונדון וברוקלין לא מחכות להם. אך רעיון זה, בדבר 'שטעטל' ארץ ישראלי אוטונומי של החרדים, אינו נחלת כלל הציבור החרדי. חרדים רבים עוברים תהליכי 'ישראליזציה' ומבקשים להיות חלק מהחברה הישראלית בעוד הם מקיימים אורח חיים דתי".

אוטונומיות. באדיבות HOT
אוטונומיות. באדיבות HOT


"יותר ויותר חרדים יוצאים לשוק העבודה, רוכשים השכלה גבוהה, משתמשים באמצעים טכנולוגיים כגון מחשבים וטלפונים חכמים, מאמצים דפוסי צריכה מערביים, הפמיניזם החרדי מרים ראש ואפילו הצבעה למפלגות החרדיות כבר לא מובנת מאליה. מפלגות של נשים חרדיות, הקמת תאים חרדים במפלגת העבודה והליכוד ורשימות בפוליטיקה המוניציפלית משלבות חרדים ושאינם חרדים כמו רשימה שנוצרה רק בשבוע שעבר בבני ברק בשם 'כלל ישראלית' המשלבת חרדים, חילונים ודתיים לאומיים".
  
"על אף המחלוקות, על אף הכעסים והפערים, לא תקום מדינה חרדית בארץ ישראל", מסכם סוזין. "משום שהחרדים לא רוצים בכך ולחילונים לא ייטב יותר. למרות הקושי, נחיה כאן יחד במדינה אחת".

אוטונומיות ימי חמישי 22:15 ב-HOT3