רציחות, עימותים בחקירות ודם מתחת למושב: בשנתיים האחרונות גל חדש של סרטי חקירה משטרתית שוטף את המדינה. בינואר 2017 שודרה לראשונה הסדרה הדוקומנטרית "צל של אמת - מי רצח את תאיר ראדה" בערוץ 8, הצליחה לעורר מחדש פרשיית הרצח בת 11 השנים, והציתה מחדש את ז'אנר הבילוש הדוקומנטרי בטלוויזיה. אמש, "קשת 12" שידרה את "רוצחות מבית טוב", המשחזר אחת החת מפרשיות הרצח הידועות וזוהרות במדינה, עד כמה שפרשיית רצח יכולה להיות זוהרת. הסרט הדוקומנטרי הצליח להביא למרקע סיפור סוחף, שהפך מציאות לסרט בלשים מרתק עליו אגתה כריסטי הייתה יכולה רק לחלום.
בשנת 1985 התרחש אחד ממקרי הרצח הידועים במדינה. מלה מלבסקי, תיירת יהודייה, ניצולת שואה, בת 59 מניו יורק שהגיעה לישראל כשבועיים קודם לכן, נמצאה ללא רוח חיים על דרך עפר בתל ברוך. חוה יערי, אשתו של אהוד יערי באותם ימים, נקשרה לאירוע בגלל שמלבסקי סיפרה לאחותה כי היא מתכוונת להיפגש איתה. החקירה גילתה כי יערי, שעבדה בבנק הוציאה צ'קים על שמה של מלבסקי ופדתה אותם בקניות שונות ומשכה אותם על שמה של חברתה אביבה גרנות, שמאוחר יותר גם הפכה חשודה ברצח. מאותו הרגע, הצליח חוקר המשטרה מישל חדד להפעיל מערכת חקירה מורכבת ביותר, במהלכה שלח עובדת משטרה צעירה למקום בו עבדה יערי כדי להתחזות לסוחטת שטענה כי ראתה את אשתו של איש החדשות עם הנרצחת במטרה לסחוט ממנה כספים.

מאז יציאת "צל של אמת" אודות רצח תאיר ראדה למסכים, והתהודה האדירה שהצליח הסרט לעורר, יצאו בישראל מספר סרטי דוקו טלוויזיונים אודות מקרי רצח, ביניהם "השיחה האחרונה" ששחזר את רצח שלי דדון, "היער השחור" אודות רצח כריסטין לוקן ונטע שורק ב"כאן 11", ו"רוצחות מבית טוב" שכאמור שודר אמש ב"קשת". בניגוד לקודמיו בז'אנר, ב"רוצחות מבית טוב", היוצרים לא הסתפקו בחומרים דוקומנטריים כדי לשחזר את מקרה הרצח, ובחר ללהק שחקנים לתפקידי האנשים שלקחו חלק בחקירה האמיתית. את יערי מגלמת כאן נתי קלוגר, עירית בנדק היא חברתה הטובה, אביבה גרנות, ואת חוקר המשטרה השרמנטי מישל חדד, מגלם ציון אשכנזי. 
מקרה הרצח שעורר בשנות ה-80 סערה שלא הייתה כדוגמתה על לאותם ימים, הוא בהחלט חומר מעולה לסרט דוקומנטרי, והבמאי רני סער הצליח לתרגם אותו למוצר טלוויזיוני מרתק. הבחירה בשילוב החומרים הדוקומנטריים עם שחזורים של שחקנים קצת תמוה, שכן הסיפור שהצליח להרעיד את המדינה לפני למעלה מ-30 שנה, היה יכול לעמוד, כמו כמו חבריו הפחות "זוהרים", בפני עצמו, כחומר דוקומנטרי ללא שחקנים שהופכים את התחושה של האירוע הטלוויזיוני לקצת פחות אמיתית.


האזינו לשיחה בתוכניתה של איריס קול בנושא שתשודר הערב (שני) ב־21:00 ב־103fm:


 
במהלך הסרט, חושפים חוקרי המשטרה את כל שיטות החקירה שלהם. בין השאר שתילת מכשיר הקלטה על גבה של גרנות במהלך פגישה עם יערי, הפעלת לחץ על אשתו המפורסמת של העיתונאי, העימות המתוכנן היטב בין שתי הרוצחות והלחץ שהפעיל החוקר על יערי לבצע שחזור של הרצח. בסופו של דבר, עדויותיהן של יערי וגרנות, אחת נגד השנייה, היו הראיות המרכזיות במשפטן שהביאו להרשעת שתיהן ברצח מלבסקי.
מדובר ללא ספק בחומר דרמטי מרתק, אך מעל כל אותם סרטים דוקומנטריים שמופיעים על המרקע בשנים האחרונות עולה השאלה, עד כמה מוכנים בדוברות המשטרה להקריב כל שיטת חקירה סודית כדי להשיב את השם הטוב לארגון. האם אחרי שבשנים האחרונות התדמית של משטרת ישראל התרסקה על הקרשים בגלל מקרי אלימות משטרתית קשים וחשיפת שחיתויות, החליטו בארגון על מדיניות חדשה - מהלך יח"צני של ראיונות עם חוקרי משטרי שרמנטיים על מנת לנסות לנקות את שמה של המשטרה, תוך חשיפת כל שיטות החקירה הסודיות שהצליחו בעבר להביא רוצחים אל הכלא. כעת, רוצחים ופושעים מכל הארץ, ידעו בדיוק איך להתנהג, מה לומר, ומה לא לעשות, כדי לא להיכנס מאחורי סורג ובריח כמו חוה יערי ואביבה גרנות או במקרה אחר, כמו רומן זודורוב. ותודה ליחסי הציבור של למשטרת ישראל.

מישל חדאד,
מישל חדאד,