זו הייתה אחת מפרשות הרצח הידועות והזכורות שהצליחו לזעזע את המדינה ולהיחקק בזיכרון הקולקטיבי וכעת היא חוזרת לכותרות. לפני מעל 30 שנה הורשעו חוה יערי ואביבה גרנות ברצח התיירת ניצולת השואה מלה מלבסקי, וכעת אותו פשע נורא שוב זוכה לתשומת לב ציבורית בגלל סרט דוקומנטרי חדש. "רוצחות מבית טוב" של הבמאי רני סער ששודר אמש חזר לשרשרת האירועים שהחלה במציאת גופתה של מלבסקי בשבילי העפר שבתל ברוך ועקב אחר אחר חקירת המשטרה המרתקת שזכתה לסיקור רב בתקשורת בשנות השמונים. הערב, כהמשך לסרט, "קשת 12" תשדר ראיון עם יערי שכולל מפגש טעון בינה לבין החוקר שגרם להרשעתה, מישל חדאד.



חוה יערי לחוקר שגרם להרשעתה: "מעולם לא פענחת את רצח מלה מלבסקי"

במהלך הפגישה ביניהם, יערי מסרבת ללחוץ את ידו של החוקר ואומרת לו: "אני לא רוצה לנהל איתך שיחה חברית, כי אנחנו לא חברים". האשה ששוחררה מהכלא בשנת 2000 לאחר ריצוי 14 שנות מאסר מטיחה בפני החוקר: "הטעות הגדולה שלי הייתה שכשבאתי אליך, ראיתי בך מישהו שיכולתי לסמוך עליו בתור איש משטרה".



"אני לא יודעת, אולי הייתי טיפשה, נאיבית, מטומטמת, ילדה טובה ירושלים, ככה אני חושבת", אומרת יערי. "אני שואלת איך גם היום אחרי כל כך הרבה שנים הפרשה עדיין מהדהדת. מה יש... אז יש לי תשובה. אתה לא פענחת אותה מעולם".



"עובדה ש-33-32 שנים אחרי הפשרה הזו עדיין מהדהדת. כאיש משטרה וכבן אדם בכלל, יש איזושהי הגינות אלמנטרית בין בני אדם, למדתי את זה באוניברסיטה הפתוחה בנווה תרצה במשך 14  וחצי שנים. זה היה בשבילי גיהנום עלי אדמות".



חוה יערי (מימין) ואביבה גרנות בבית המשפט. צלם : צביקה ישראלי
חוה יערי (מימין) ואביבה גרנות בבית המשפט. צלם : צביקה ישראלי



כזכור, פרשת הירצחה של מלבסקי, התיירת האמריקאית בת ה-59, זעזעה את המדינה. יערי, שהייתה יועצת לניירות ערך בבנק בתל אביב, וחברתה אביבה גרנות העבירו כסף מחשבונה של מלבסקי לבנק אחר וגנבו סכום של 50 אלף דולר.



כשמלבסקי הגיעה לארץ, היא גילתה שכספה הועבר למקום אחר ללא ידיעתה ולא על ידה, וכשנודע ליערי שמלבסקי החלה בניסיונות לברר היכן כספה, היא החליטה בשיתוף ידידתה גרנות לרצוח אותה.



גרנות (משמאל) עם חוה יערי (שנייה מימין) בבית המשפט. צלם : צביקה ישראלי
גרנות (משמאל) עם חוה יערי (שנייה מימין) בבית המשפט. צלם : צביקה ישראלי



גופתה של מלבסקי נתגלתה במרץ 1985 על דרך עפר בסמוך לשדה דב בתל ברוך. הגופה נמצאה כשראשה רצוץ והגוף מרוטש מפגיעת מכונית, שהתבררה בהמשך כמכוונת ולא כפגיעה שנגרמה בעקבות תאונת דרכים. ב-1987 נידונו גרנות ויערי למאסר עולם, אולם הן שוחררו כאמור, כעבור 14 שנים לאחר קציבת עונשן בידי הנשיא עזר וויצמן, ולאחר ניכוי שליש על התנהגות טובה.




חוה יערי, הערב (שני) בשעה 21:00 ב"קשת 12"