די להבין את חשיבותה של ארוחת הבוקר, כדאי לבדוק את הפירוש המילולי שלה באנגלית: breakfast כלומר "שבירת צום". ארוחת הבוקר בעצם שוברת את הצום של הלילה ומסייעת במילוי מאגרי האנרגיה שהספיקו להתרוקן במהלך השינה, בזמן שהגוף "תיקן" וחידש את תאיו. למרות החשיבות שלה, כשליש מאיתנו מדלגים עליה בשל לוח הזמנים הצפוף, הרגלים, ויש שיגידו חוסר תיאבון או ניסיון לחסוך בקלוריות. אבל נראה כי בעיקר מדובר בחוסר תכנון או בחוסר מודעות לקיומן של אופציות פשוטות להכנה, בעלות הרכב תזונתי אידיאלי.



גם אם קשה לאכול זמן קצר לאחר שקמים, אין מניעה לדחות את הארוחה מעט. נמצא שאפשר ליהנות מהיתרונות התזונתיים של ארוחת בוקר בריאה עד שעתיים־שלוש מזמן הקימה.



למה ארוחת הבוקר חשובה כל כך?



בנוסף לתפקיד המשמעותי במילוי של מאגרי האנרגיה, ארוחת בוקר בריאה מספקת רכיבי תזונה שהגוף זקוק להם: חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ועוד. בנוסף, ארוחת הבוקר משפרת את רמת חילוף החומרים בגוף. לאנשים המקפידים על ארוחת הבוקר יש דיאטה מאוזנת יותר במשך היום, והם בסיכון נמוך יותר להימצא בעודף משקל וללקות במחלות הקשורות לעודף משקל (סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב).



ויש עוד: אם דילגתם על ארוחת הבוקר, אתם עלולים להתפתות לאכול בצורה לא מסודרת מזונות בעלי איכות תזונתית ירודה. לכן הניסיון לחסוך בקלוריות עלול להוביל בסופו של דבר לאפקט שלילי.



מה הופך ארוחת בוקר לטובה?



כבר הבנו שחשוב לאכול ארוחת בוקר, אבל לא פחות חשוב מה אוכלים. מומלץ לכלול בארוחה שלושה מרכיבים תזונתיים: דגנים (בעדיפות לדגנים מלאים על פני מעובדים), חלבון (חלב ומוצריו או תחליפי חלב המועשרים בסידן) ופירות ו/או ירקות. מומלץ להפחית בצריכה של מזונות העשירים בשומן ובסוכר מוסף.


איך אפשר להקפיד על ארוחה בריאה ומאוזנת בלוח הזמנים הצפוף בבוקר?



הסוד טמון בתכנון ובמציאת פתרונות פשוטים, טעימים וזמינים, שניתן להכין בקלות, לקחת לדרך או אפילו לוודא שיימצאו במקום העבודה ולצרוך אותם עד שעתיים-שלוש מרגע הקימה. זכרו את שלושת המרכיבים החשובים של הארוחה (דגנים מלאים, חלבון ופירות ו/או ירקות) ותכננו בתחילת השבוע תפריט מגוון, שיסייע לכם להתמיד בצריכתה.


 


עוד כתבות במדור "תזונה נכונה" במעריב