כשאומרים יום העצמאות, כמה תמונות עולות בראש: זיקוקים המאירים את שמי הלילה, ילדים רודפים זה אחרי זה עם ספרי קצף, דגלים מתנוססים על מכוניות ומנגלים בפארקים הציבוריים, הכוללים הרבה בשר והרבה חומוס. 

לא רבים יודעים, אבל שמו העברי של החומוס הוא בכלל חמצה. זהו צמח ממשפחת הקטניות, שזרעיו נתונים בתוך תרמילים. מקור החמצה הוא ככל הנראה בטורקיה, משם הוא עבר לאזורנו. החיבה לקטנית הזו לא התחילה בעשורים האחרונים. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו באזור בגליל המערבי נמצא כי תושבי האזור גידלו ואכלו חומוס לפני עשרת אלפים שנה, אפילו עוד לפני שעשו שימוש כלשהו בחיטה. 
מה עשו הקדמונים בגרגירי החומוס? המתכון הקדום ביותר משויך למאה ה–13, שם ההוראות היו ברורות: ערבבו אותו עם שמן, חומץ יין, קינמון, לימונים ועשבי תיבול, בהם פטרוזיליה ונענע. מתי הוסיפו לו טחינה? זאת איננו יודעים בוודאות. מה שאנחנו יודעים הוא שהחומוס כפי שאנחנו אוכלים אותו כיום - שכולל את גרגירי החומוס, טחינה, לימון ומלח, ושנקרא בערבית "חומוס בטחינה" - החל לצבור פופולריות עם קום המדינה. 

בתקופת קיצוב המזונות בשנות ה־50, העדיפו רבים להשתמש בו מאחר שהוא מאכל מזין ובריא ומחירו היה שווה לכל נפש. בשנות ה־60 אכילתו הפכה לאופנתית, לאחר שחברות המזון יצאו עם חומוס להמונים שאותו ניתן לרכוש בכל מרכול. משנות ה־80 החומוס היה לחלק בלתי נפרד מהשיח הקולינרי, למוצר שמככב בכל בית ולמעשה למאכל הלאומי של ישראל, כזה שהאהבה אליו לא מבחינה בין נשים לגברים, גדולים כקטנים.
מדוע? מלבד טעמו הנפלא, הקדמונים ידעו את מה שאנחנו יודעים כיום: לגרגירי החומוס יש ערך תזונתי גבוה. יש להם תכולה גבוהה של חלבונים, ברזל, אשלגן, סידן, מגנזיום וגם ויטמין B ו–C. יחד עם הערכים התזונתיים הגבוהים של הטחינה, מתקבל מוצר מאוד מזין ומתאים למקפידים על תזונה נכונה. 
לפיכך, כשאתם רוכשים חומוס מוכן, כדאי שתקפידו על קריאת תווית המזון ובחנו את רשימת המרכיבים. למשל המוצרים בסדרת "חומוסטחינה" של צבר מכילים לא פחות מ–40% טחינה גולמית לעומת מרבית סלטי החומוס האחרים על המדפים שאחוז הטחינה בהם הוא 14–25.  
אגב, שילוב המזונות האידיאלי מבחינה תזונתית לצריכת חלבון הוא כזה שכולל קטניות ודגנים. ולכן נפלא השילוב בין חומוס שבו יש כמות גדולה של טחינה (העשויה משומשום) לבין פיתה (דגנים).    
אז רגע לפני שאתם מצטיידים בקופסת חומוס לפיקניק יום העצמאות שלכם, הנה כמה אופציות מצוינות שישדרגו את המנגל שלכם: קלו היטב חציל שלם מעל לגחלים הלוהטות, אל תשכחו לחורר אותו מעט במזלג כדי שיגיר את הנוזלים. הורידו אותו בזהירות מהאש. המתינו מעט והוציאו את בשר החציל. ערבבו עם החומוס והגישו. 
בנוסף, אפשר להכין מראש בבית פטריות צלויות. חתכו לפרוסות פטריות שמפיניון וטגנו אותן במעט שמן זית. בנוסף הכינו מראש גרגירי חומוס מבושלים וקצצו פטרוזיליה. כשאתם מגיעים לפיקניק סדרו על גבי שתי צלחות את ה"חומוסטחינה". מעל אחת מהן פזרו את הפטריות הצלויות, ומעל השנייה פזרו את גרגירי החומוס והפטרוזיליה, ואכלו בהנאה.