בשנים האחרונות חלה עלייה בביצוע אימונים גופניים בשעות הפנאי, גם מחוץ לחדרי הכושר. גברים, נשים ואף ילדים לוקחים חלק פעיל באירועי ספורט שונים, כמו מרוצים, אימוני אופניים בטבע וריצות מהנות בפארקים העירוניים. מחקרים רבים מציגים את תרומתה של הפעילות הגופנית לבריאות הכללית, לאיכות חיינו ולאריכותם, כך שמדובר בזמן איכות ובהשקעה משתלמת.



ומה לגבי התזונה? השילוב של תזונה נכונה עם פעילות גופנית הוא מתכון לאורח חיים בריא ומאוזן. הקפדה על תזונה מתאימה מבחינת איכות המזון והרכבו, גודל הארוחות וזמני האכילה, חשובה כדי להפיק את המרב מהאימון הגופני והתאוששות ממנו.



חשוב לזכור כי רובנו לא מבצעים אימונים גופניים עצימים ותחרותיים, ולכן לרוב אין להגדיל את צריכת כמות המזון או לאכול מזונות ייעודיים המתאימים לספורטאים מקצועיים. עם זאת יש מספר כללים חשובים שכדאי לזכור בעת אימונים שגרתיים:



בסמוך לאימון מומלץ לצרוך מזון המכיל פחמימות לאספקת אנרגיה זמינה ולהמעיט בשומנים ובסיבים תזונתיים, כדי להימנע מאי־נוחות במערכת העיכול. מכיוון שבזמן הפעילות הגופנית פוחתת זרימת הדם למערכת העיכול, כדאי לאכול מזון שאינו דורש זמן עיכול רב. למשל בננה, פרוסת לחם או קרקר עם דבש או שני תמרים. כמו כן, חשוב להקפיד על שתיית מים מספקת לאורך היום. אספקת נוזלים חשובה למניעת התייבשות ולחיוניות במהלך האימון.



במהלך האימון, אם הפעילות נמשכת עד שעה, לרוב אין צורך במילוי מאגרי האנרגיה או החזרת מלחים. שתיית מים לאורך האימון, במיוחד בתנאי מזג אוויר חמים מומלצת.



לאחר האימון חשוב לצרוך ארוחה שמטרתה חידוש מאגרי האנרגיה, התאוששות טובה של הגוף ושיקום ועידוד תהליכי בנייה של השריר. כדי להשיג מטרות אלו מומלץ לספק רכיבי מזון חיוניים לבנייה והתחדשות, ומשכך ארוחה זו תכלול חלבונים, פחמימות, שומן מהצומח, ירקות כמקור לוויטמינים ומינרלים וכמובן מים. כלומר, ארוחה המכילה את כל קבוצות המזון.