כשהקיץ מגיע, שעות האור מתארכות, הטמפרטורות עולות ואיתן גם אחוזי הלחות. באווירת החופש שעוד רגע יתחיל אנחנו כבר מתחילים לשחרר את עצמנו מסדר היום המחייב ומההרגלים שאליהם נצמדנו כל השנה: אנחנו נמצאים זמן רב מחוץ לבית, פוקדים תכופות את הבריכה והים, מבלים בפארקים, נפגשים עם חברים ומבלים עם הילדים. ובכלל, אורח החיים הופך דינמי יותר.



היציאה מהשגרה גורמת לנו לפעמים לוותר על הרגלי האכילה שסיגלנו לעצמנו במשך כל השנה, ובשל שעות הבילוי הארוכות בחוץ קשה לנו לעתים לעמוד בפני הפיתויים המתוקים. ומשכך, זה בדיוק הזמן לעבור לתזונת קיץ.



אפשר להגיד שלום למאכלי הקדירה הכבדים ועתירי השומן ולעבור למזונות קרים וקלילים, כמו פסטות וסלטים, שלא יגרמו לנו לרצות לנמנם אחרי כל ארוחה. גם צורת ההכנה משתנה מעונה לעונה: בחורף אנחנו מעדיפים בישול ממושך, בעוד שבקיץ ההעדפה היא למאכלים שזמן הכנתם קצר, בין שזה בהקפצה על הווק, ובין שזה בצלייה, באפייה או באידוי. זה נכון גם מבחינה תזונתית וגם משום שבינינו, למי בכלל יש כוח לעמול במטבח כשכל כך חם?



גם התבלינים שבהם אנחנו משתמשים עוברים שינוי: מתבלינים "מחממים", כמו קינמון, הל וכמון, לתבלינים קלים יותר ולשלל עשבי תיבול כמו נענע, לימונית ולואיזה. אותם עשבי תיבול יכולים להיכנס לתוך קנקן מים קרים, לשפר את טעמם וכך לגרום לנו לשתות יותר. שהרי שתייה חשובה לאורך כל השנה, ובייחוד בקיץ. כן, גם כשנמצאים בבית ממוזג חייבים להרבות בשתייה.



מרכיב בלתי נפרד מתזונת הקיץ הוא הפירות הצבעוניים והמשמחים. הם מלאים בוויטמינים, במינרלים ובסיבים תזונתיים. יש להם אפקט מקרר, והם מלאי עסיס. אפשר להכין מהם שייקים, לשלב אותם בעוגה ולאכול אותם טריים. רק שימו לב לכמויות הסוכר שנמצאות בפירות והגבילו את צריכתם לשלוש־ארבע מנות פרי ביום. גם ירקות הם מזון נפלא לקיץ. אתם יכולים לצרוך אותם ללא הגבלה ובכל צורת הכנה.



גם כשיוצאים מהשגרה וסדר היום משתנה לגמרי, כדאי להקפיד על שלוש ארוחות ביום. ארוחת בוקר שכוללת למשל לחם מחיטה מלאה עם ממרחים וירקות או יוגורט עם שיבולת שועל ופירות. במקום לאכול את הארוחה החמה בצהריים, כשהטמפרטורות בחוץ מגיעות לשיאן, כדאי להעביר אותה לערב. העדיפו ארוחה המבוססת על דגנים מלאים, בשילוב ירקות מוקפצים ומנת חלבון. הפכו את ארוחת הערב לארוחה משפחתית, כבו את המסכים ונצלו את ההזדמנות לשוחח ולהתעדכן.



יוצאים לים, לבריכה או לבילוי אחר? קחו איתכם כריכים, פירות וירקות. רק שימו לב לצורת האחסנה שלהם, מאחר שבקיץ המזון נוטה להתקלקל מהר. ואל תשכחו למרוח את עצמכם ואת ילדיכם בקרם הגנה.



וברוח החופש, אל תמנעו מעצמכם פינוקים מתוקים. הקיץ הוא זמן נפלא ליהנות מגלידה קרה, בחוץ וגם בבית. נסו לחפש את הפינוקים הנכונים יותר מבחינה תזונתית. למשל גלידות "לה פרוטה" של אסם, סדרת שלגונים שמכילים 50% פרי ועד 90 קלוריות ליחידה, או סדרת גלידות היוגורט "פיטנס" של נסטלה שמוצעת בשלושה טעמים: אוכמניות, טופי־בננה ובננה־תות שדה, כולן בתוספת שברי עוגיות מדגנים מלאים. 



היכנסו למתחם "תזונה נכונה" באתר מעריב ובחרו את התכנים למדור הבא: www.maariv.co.il/good–nutrition