כשהייתי ילדה רציתי מאוד להיות צמחונית, כי כולם בכיתה היו כאלה. אלא שאני אוהבת לאכול בשר ומצד שני אוהבת גם בעלי חיים, מה שגרם לי להיקרע בין שני העולמות ולא למצוא פתרון הולם לתאוותי ולרגשותי. אמא שלי, צמחונית מאז ומעולם, שהייתה מכינה לי שניצלים בעיניים עצומות, ראתה את הדילמה ויעצה לי לנסות להפחית את צריכת הבשר לפעם בשבועיים־שלושה ולבסס את התזונה על תחליפים שלטענתה תמיד היו טובים עבורה. אל תוותרי לגמרי, הכל בחיים זה איזון, היא אמרה, וכך תרגישי אם זה מתאים לך או לא. אז ניסיתי.



כשאת ילדה קטנה, את לא באמת חושבת מה מתאים לך, אלא מביטה בעיקר על הסביבה ומנסה להתאים את עצמך אליה. אלא שהניסיון נכשל ברגע שהשניצל או חזה העוף שפנטזתי עליהם כשחזרתי מבית הספר קרצו לי. התבלבלתי. שמעתי מחברות טובות שזו דילמה שבשנים האחרונות הן נתקלות בה יותר ויותר עם ילדיהן, שמצד אחד רוצים "לשמור על החיות", כי זה המסר שהם קיבלו מצפייה בטלוויזיה, ומנגד הם אוהבים שניצל ופירה. כשהמוצרים הללו החלו להיות מיוצרים גם בסדרת הצומח של טבעול למשל, היה נדמה שלדילמה הגדולה של הורים וילדים שהחליטו שמתחשק להם לשנות את סגנון התזונה שלהם נמצא פתרון הולם.



למדו אותנו שכהורים אנחנו צריכים לתת לילדים שלנו את הטוב ביותר ובד בבד להשלים עם הרצונות של הילד ולא לנסות ללחוץ עליו ולהכריח אותו במקרים של התנגדות. אם הילד רוצה להיות צמחוני, כי זה מה שקורה בקרב חבריו לכיתה, אפשר בהחלט לזרום עם הטרנד. שניצל סויה, למשל, ובכלל מוצרי טבעול, יכולים להוות מקור מצוין לחלבון מהצומח, חלבון הממוצה מפולי סויה, ובכך לספק את האלטרנטיבה לילד שרוצה לאכול שניצל אך גם לנסות משהו קצת שונה. כמו כן, זו הזדמנות נפלאה להוסיף לתפריט ירקות ופירות ולהסביר לילד שזו בדיוק המהות של צמחונות.



אחת החברות בקבוצת הבנות שלנו מספרת שהשינוי אצלה בבית היה הדרגתי. היא אומנם החליטה שהיא עוברת לתזונה צמחונית מלאה אך כינסה לשיחה את בני הבית, הבעל והילדים והסבירה שזו בחירה אישית שלה ושהם יכולים לבחור בעצמם את הדרך הנכונה להתנהל בה. הבעל נותר קרניבור, הבן הגדול החליט שהוא מנסה להיות צמחוני, והקטן עוד נע בין שניצל עוף לבין שניצל סויה, כי לטענתו הוא אוהב את שניהם ולא חייב לבחור ביניהם. התפריט במטבח מותאם כך שיספק את כולם ואיש לא יחוש מקופח, היא מספרת. וכפי שהילד הקטן במשפחה הבין שהוא לא צריך לבחור, כך גם אנחנו יכולים לנהוג כלפי עצמנו או כלפי בן משפחה. וכשהילד מודיע שהוא מעוניין להפוך את התזונה לצמחונית, כי כך כולם עושים, לא צריך להיכנס לכוננות ספיגה.



היכנסו למתחם "תזונה נכונה" באתר מעריב ובחרו את התכנים למדור הבא: www.maariv.co.il/good–nutrition