עז תלם, נשוי טרי, בן 30 מרחובות. בלוגר, מחבר ספרי בישול ("ספר הכרובית"), עיתונאי אוכל ובעל הבלוג The Kitchen Coach: "אוכל בשבילי זה.... אושר"

+ את הבוקר אני אוהב לפתוח עם פירות טריים. הפרי משתנה על פי העונה. למשל, בימים אלו אני מתחיל במנגו ובקרוב עובר לתפוחים. לגבי משקה בוקר, יש לנו בבית תה ירוק איכותי שקנינו בתאילנד, ואיתו אני פותח את היום. יש משהו מאוד מרגיע בתה.

+ אני תמיד מחזיק איתי בתיק או בהישג יד תמרים ואגוזים. התמר הוא פרי יבש שלא מתקלקל ויש בו המון סיבים, ויטמינים ומינרלים. ככה האנרגיה נשמרת לכל אורך היום. האגוזים (פקאן, אגוזי מלך, שקדים) מכילים הרבה חלבון ועוזרים לריכוז.

+ כשמדברים איתי על בישול, אני אוהב להכין ולבשל הכל: סלטים, תבשילים, מאפים, מוקפצים, פסטות ועוד.

+ המון דברים קטנים שמתרחשים במטבח מרגשים אותי ומגבירים את ההתלהבות הגדולה שיש לי גם ככה בתחום המטבח. אם לבחור משהו אחד שממש משמח אותי לעבוד איתו, אז יש לי חיבה גדולה לכרובית ואפילו כתבתי עליה ספר בישול!


+ כדי לשמור על תזונה מאוזנת אני דואג לשמור על גיוון ולהקפיד על אכילת ירקות טריים ועונתיים. אני גר לא רחוק מהשוק ברחובות, והרבה מהדוכנים שם מוכרים תוצרת טרייה שהם מגדלים בעצמם, ומרגישים ממש את ההבדל.

+ במזווה אצלי תמיד תמצאו קטניות, בכל הצבעים, הזנים והצורות. אני שומר גם קטניות מושרות ומבושלות במקפיא לשימוש מהיר. בנוסף, יש לי תמיד בשלוף מגוון דגנים מלאים.

+ אני לא יכול לעצור את עצמי כשמדובר באובלטים - המאפים הפריכים הדקים האלו. אני היחיד בבית שאוכל אותם, וברגע שחבילה אחת נפתחת, קשה להפסיק עד שהיא ריקה. בשביל הבריאות אני אוכל אובלטים מכוסמין וחיטה מלאה.

+ הטיפ התזונתי הכי טוב שקיבלתי היה שהכי חשוב לאכול אוכל שבושל בבית, כזה שאני יודע מה נכנס אליו, שאני בשליטה על כמות המלח, הסוכר, סוג השומן וכמובן איכות חומרי הגלם. אני כמעט לא אוכל בחוץ.

+ אני צם ביום כיפור (וגם בט׳ באב) מאז שהייתי בן 13, אז אני כבר רגיל לצום. אני מקפיד לשתות הרבה במהלך היום שלפני הצום. בארוחה המפסקת אוכל מרק עם אטריות וכדי לסיים את הצום אני מתחיל לאט־לאט עם פירות טריים ותה.

מתכון לגרנולה טחינה וסילאן: פרווה/חלבי, 10 דקות עבודה, שעה ורבע אפייה+40 דקות קירור

מצרכים:
-2 כוסות שבולת שועל גרגרים עבים לגרנולה
-¼ כוס טחינה גולמית
-חופן אגוזים מאיזה סוג שבא לכם (קשיו, פקאן, גרעיני חמנייה, שקדים פרוסים, גרעיני דלעת, אגוזי מלך)
-חופן פירות יבשים קטנים (חמוציות, צימוקים, משמשים חתוכים לקוביות)
-¼ כוס סילאן
-2 כפות שמן צמחי או חמאה מומסת
-2 כפות סוכר חום
-קורט מלח דק

אופן הכנה:
-מחממים תנור ל-140 מעלות.
-מערבבים את שבולת השועל, האגוזים, הסוכר החום והמלח בקערה גדולה.
-מוסיפים את הסילאן, השמן או החמאה והטחינה ומערבבים היטב.
-מעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה ומשטחים.
-מעבירים לתנור ואופים שעה ורבע, עד שהשבולת השועל הזהיבה והאגוזים גם.
-מדי 15 דקות פותחים את התנור ומערבבים כדי שהקלייה תהיה אחידה.
-מוציאים ונותנים לתערובת להתקרר לפחות 40 דקות. בזמן זה התערובת תהפוך פריכה וטעימה.
-מוסיפים את הפירות היבשים. שומרים בקופסא אטומה עד כשבוע או עד שנגמר.
טיפ: אפשר לשים דבש או אפילו סירופ מייפל במקום הסילאן.
פירות יבשים ואגוזים. צילום: קרן ביטון כהן


פינת הדיאטנית: קחו את הזמן בארוחה המפסקת

(אורלי פיינה, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום תזונה, אסם־נסטלה)


השאלה של עֹֹז תלם לתזונאית שלנו אורלי פיינה: איך להתכונן בצורה נכונה לצום?

צום יכול לעבור בקלות, אם מקפידים על כמה טיפים פשוטים המותאמים לתהליכים הפיזיולוגיים שאנו עוברים במהלך הצום.

הטיפים שלי:
# חשוב לשתות מים במהלך כל היום שלפני הצום, לפחות 8־10 כוסות מים, על מנת להגיע לצום במאזן נוזלים תקין ולא בהתייבשות חלקית.
# מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים או ממרק עם הרבה מלח, העשויים לגרום לצמא מוגבר.
# מכיוון שבזמן הצום חלה ירידה ברמת הסוכר, המהווה מקור אנרגיה עיקרי לגוף, מומלץ לאכול לפני הצום מזונות המבוססים על פחמימות מורכבות, כמו לחם מלא, קרקרים מדגנים מלאים או "פסטה פלוס" עשירה בסיבים, בשילוב חלבונים וירקות. הפחמימות המורכבות מסייעות למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן) המצוי בכבד ובשרירים.

# במהלך היום שלפני הצום רצוי לאכול כ־3־4 ארוחות קטנות עד לצום עצמו.
# העדיפו תפריט שלא יגרום אי־נוחות למערכת העיכול והימנעו מצריכת מאכלים חדשים או מאכלים שאתם יודעים שגורמים לכם לאי־נוחות.
# פנו לפחות שעה עד שעה וחצי לארוחה המפסקת. אכלו לאט ולעסו היטב למען עיכול טוב יותר ולמניעת תחושת אי־נוחות בקיבה.
# שבירת הצום צריכה גם היא להיעשות בהדרגה. רצוי להתחיל בכוס אחת או שתיים של משקה ממותק או מים, ולהמשיך בפרוסת לחם מרוחה בדבש או בריבה. אפשר לאכול גם עוגייה או פרוסת עוגה, אם כי פחות מומלץ בגלל תכולת השומן, שיכול להכביד על העיכול לאחר הצום.
# לאחר כשעה עד שעתיים מתום הצום ניתן לאכול ארוחה מלאה יותר עם כל רכיבי המזון, אבל רצוי להמעיט בשומנים ולהתחיל בכמויות קטנות.

צום קל ושנה טובה.