+ אני מתעוררת בסביבות השעה 5 וחצי, ולפני שהגיע 6 אני כבר אוכלת משהו. בדרך כלל זה פרי או שייק פירות בבלנדר, כשבא לי לפנק את עצמי. יותר מאוחר בסביבות 9 אני אוכלת ארוחת בוקר שכוללת פודינג צ׳יה, שכולם פה מאוד אוהבים, או חביתת ירק או יוגורט עם פרי.



+ כשתוקף אותי רעב קל, אני אוכלת בננה. אני דוחפת אחת לתיק ויוצאת מהבית. אם קורה ושכחתי, אני מחפשת ירקן או סופר לקנות בננות. בננות לא נזרקות אצלנו, אם הן מתחילות להתרכך, אני מקפיאה ומשתמשת בהן בשייק של הבוקר.



+ אני הכי אוהבת לבשל - הכל. גם דברים מהירים וקלילים וגם תבשילים ומאפים מושקעים ומסובכים. אצלי הכל הולך.



+ בנושא “החולשות" הקולינריות שלי, יש לי הרבה חטאים, קטנים וגדולים :) אני משתדלת לאכול מסודר ובריא, אבל קשה לי לעמוד בפני מתוקים. ולא ארחיב ;-)



+ גם עם הילדים אני מנסה להקפיד על תזונה מאוזנת. אני שולחת איתם לבית הספר סלט, ביצה וגבינות לארוחת 10. אני גם שמה להם בצד תמר וכמה אגוזים לקינוח. לארוחת ערב תמיד יהיה סלט. אגב, קישואים הם הסוד שלי. אני מחביאה קישואים בכל מאכל.



שרית נובק. צילום פרטי
שרית נובק. צילום פרטי


+ המאכל הכי אהוב אצלנו
בבית הוא ריזוטו קישואים שאני נוהגת להכין בימי שישי, והילדים קוראים לו “ריזוטו ירוק" בלי לדעת מה יש בפנים באמת. אני מכינה דרך קבע מאפינס קישואים ולפעמים מוסיפה אותם לארוחת 10 שלהם בבית הספר.



+ כדי לשמור על תזונה מאוזנת אני משתדלת לתכנן מראש. אני לא אגיע רעבה לשעת צוהריים בלי שיש לי רעיון מה להכין או משהו כבר מוכן. אני יודעת שאם אגיע רעבה ללא תכנון מראש, אני יכולה להוציא פיתה מהמקפיא ולמרוח אותה בשוקולד. לכן אני דואגת לא להגיע למצבים האלה.



+ את סוף היום שלי אני סוגרת עם תה ירוק. אני משתדלת לא לאכול מאוחר מדי בלילה. אם פתאום מדגדג לי רעב קטן, אני שוב שותה תה ירוק, ומוצאת שזה מרגיע את הבטן.



+ הפלוס התזונתי הטיפ התזונתי הכי טוב שקיבלתי הוא לשתות הרבה מים. הבנתי שתחושת רעב היא לעתים ביטוי של צמא. הרבה פעמים כשאני מרגישה רעב וזה לא מרגיש לי כמו זמן נכון להיות רעבה, אז אני שותה מים.



+ משתדלת תמיד לתכנן מראש.



www.misspetel.com


פודינג צ'יה - כמו שאנחנו אוהבים בבית

3 כפות צ'יה


1/4 כוס חלב קוקוס או חלב שקדים


3/4 כוס מים


כף חמאת בוטנים


פירות חתוכים או מרוסקים



מה עושים?


מערבבים את הצ'יה עם חלב השקדים/קוקוס ועם מים.


מניחים לדקה ומערבבים שוב.


מניחים בצד ל-10 דקות נוספות ומערבבים שוב.


מכניסים למקרר לשעה לפחות, או למשך הלילה.


מוציאים מהמקרר, שמים מעל כף חמאת בוטנים טבעית ופירות (אפשר לטחון את הפירות במיקסר). מערבבים ונהנים.




 
"צמחונים? תדאגו לפחות ל-10 גרם של חלבון במנה"
(אורלי פיינה דיאטנית קלינית, מנהלת תחום תזונה, אסם־נסטלה)

השאלה של שרית לתזונאית שלנו, אורלי פיינה, עסקה בנקודה שמעניינת רבים שהפכו לצמחונים בשנים האחרונות.

אני צמחונית ונוהגת לאכול טופו לארוחת צוהריים. הייתי שמחה לקבל אופציות אחרות לארוחת צוהריים מזינה ומלאה.
"האתגר הגדול בבחירה בתזונה צמחונית הוא למצוא מקורות טובים וזמינים לחלבון איכותי. מכיוון שטופו (המופק מחלב סויה) עשיר בחלבון ומכיל גם ברזל, ולעתים גם סידן, אז הוא מהווה תחליף ראוי למנת בשר. יחד עם זאת, בניגוד לבשר, טופו אינו מכיל ויטמין B12 ולכן אינו יכול להוות מקור בלעדי. 
 
כתחליפים או כתוספות לטופו, ניתן לבחור בתחליפי בשר על בסיס קטניות ו/או דגנים, המועשרים בברזל ובוויטמין B12, או לבחור במקורות חלבון אחרים כמו ביצים ומוצרי חלב. כמו כן, ניתן למצוא מגוון מוצרים צמחוניים המדמים בשר מבחינת טעם ומראה, כמו "טחון מן הצומח", המבורגר או שווארמה צמחונית של טבעול. 
 
כולם מתאימים כמנה עיקרית עשירה בחלבון שניתן להגישה לצד ירקות, קטניות ופחמימות מורכבות כחלק מתזונה מאוזנת. מנה לדוגמה: המבורגר מן הצומח של טבעול, לצד מג'דרה המבוססת על אורז וקטניות וסלט ירקות. בבחירת תחליף בשר, חשוב מאוד לקרוא את התווית ואת רשימת המרכיבים כדי לוודא שהמוצר שבחרת מכיל לפחות 10 גרם של חלבון למנה, ובנוסף שהוא מועשר בברזל בוויטמין B12.  מעבר לכך, ממליצה בחום, לך ולכל הצמחוניים, ללכת לפחות פעם אחת לפגישת ייעוץ עם דיאטנית להתאמת תפריט מאוזן. 

בתיאבון!