הרצח של שני העיתונאים בווירג’יניה אתמול צפוי להעלות מחדש את הקלות שבה יכולים האמריקאים להשיג כלי נשק. זאת, על אף המאמצים להטיל מגבלות בעקבות שורה של מעשי טבח קשים בשנים האחרונות.
התיקון השני לחוקה, שהתקבל לפני יותר מ־200 שנה, קובע כי “זכות האנשים להחזיק ולשאת נשק לא תופר”. מדובר באחת הפרות הקדושות של הציבור האמריקאי, וסקר של מכון פיו שפורסם לפני ארבעה חודשים הראה כי 52% תומכים בזכות להחזיק בכלי נשק – הנתון הגבוה ביותר זה 25 שנה - לא מעט בשל התחושה של פשיעה הולכת וגדלה.
מי שניסה לשנות את המצב הוא הנשיא ברק אובמה, שבזמן כהונתו התרחשו כמה מעשי טבח קשים כמו הרצח של 26 ילדים בבית הספר סנדי הוק בקונטיקט, הטבח של 12 בני אדם בבית הקולנוע בקולורדו והרצח של תשעה מאמינים בכנסייה בצ’רלטון לפני כחודשיים. הוא הציע לבצע בדיקות רקע לכל מי שרוצה לרכוש כלי נשק, להטיל מגבלות על רובי סער ולהעניק לרשויות אכיפת החוק סמכויות גדולות לפעול נגד עבירות של שימוש בכלי נשק.

אולם עד כה לא צלחו המאמצים להעביר את החקיקה בקונגרס, הן בשל חששם של חלק מהפוליטיקאים כי הם ישלמו מחיר בבחירות אם יפעלו להגביל את התיקון השני הן בשל פעילותו הנמרצת – גם בתרומות – של ארגון הרובאים הלאומי (NRA), שנחשב לאחד מארגוני הלוביסטים החזקים ביותר בגבעת הקפיטול, אם לא החזק מכולם.
בחודש שעבר הודה אובמה בראיון עיתונאי כי “אם שואלים אותי על תחום אחד שבו אני חש מתוסכל יותר מכל - זו העובדה שבארה”ב, האומה המתקדמת ביותר על פני כדור הארץ, אין חוקים יעילים והגיוניים שיגנו מפני כלי נשק”. שעות אחדות לאחר הראיון פתח אדם באש בבית קולנוע ופצע תשעה בני אדם - לפני ששם קץ לחייו.