סיפור תגלית הגז המצרי ממחיש היטב את גודל הנזק שייגרם מהסחבת ומהמחדלים הרגולטוריים בעניין משק הגז.



חברת הגז האיטלקית ENI חשפה מאגר גז ענק השווה מבחינת היקפו לכל הגז שנמצא עד כה בישראל. החשיפה הגיעה בעיתוי יוצא דופן: ממשלת ישראל נאבקת בכל כוחה לאשר את מתווה הגז, שיאפשר סוף־סוף את פיתוח מאגר הגז לווייתן. אלא שחמש שנים לאחר גילויו, עוד לא ברור מתי יתחיל הפיתוח ועוד יותר לא ידוע מתי יסתיים.



הסיבה העיקרית לכך היא התערבות בלתי פוסקת של רגולטורים, מאבק בלתי מתפשר של האופוזיציה ונרפות חסרת פשר של הפוליטיקאים. שר האוצר משה כחלון מסרב להתערב, כי הוא חבר של אחד הטייקונים ממשק הגז. שר הכלכלה אריה דרעי, האחראי לרווחת התעשיינים, נתקף שיתוק מחשש שאישור מתווה הגז יפגע ב"שקופים". השר לאיכות הסביבה חושב בכלל שמדובר במתווה גרוע.
 

כעת, עם כניסתו של מתחרה פוטנציאלי נוסף, ניתן לומר בוודאות שמאות מיליוני דולר משוויו של מאגר לווייתן יתנדפו כמו גז. מי שייפגעו הם אומנם תשובה ונובל בעלי המאגרים, אך גם אנחנו, האזרחים, נספוג מכה בכיס. הרי אנחנו שותפים בכירים שלהם דרך הגופים המנהלים את כספנו.

מובן שאין מי שיקבל על עצמו את האחריות למחדל. דוח מבקר המדינה שפורסם רק בחודש שעבר ביקר בחריפות את מחדלי הממשלה והרגולציה, אלא שהדוח נדחף לאחת המגירות, ולא נודע כי בא אל קרבו.
 
סיפור הגז אינו אלא סימפטום למחדלים רגולטוריים נוספים במגרש העסקי. ענקית הנפט האוסטרלית "וודסייד" עמדה להיכנס לפני שנתיים כשותפה במאגר לווייתן, אך התעקשות לא מובנת של פקידי רשות המסים טרפדה בסופו של דבר את העסקה. חברת "פוטאש" הקנדית עמדה לרכוש לפני כשנתיים את השליטה בכימיקלים לישראל, אך התערבות שר האוצר דאז יאיר לפיד טרפדה את העסקה.

כעת ניתן רק לחלום למכור את קונצרן הענק על פי שוויו ההיסטורי. גם מכירת תנובה לסינים הייתה מטורפדת על ידי הפוליטיקאים אלמלא הנחרצות של אנשי העסקים המעורבים בעסקה. ניתן לקבוע בוודאות שבעקבות המשבר בסין ושחיקת שווייה של מחלבת הענק, ספק אם המוכרים היום מקבלים היום את אותו המחיר.
 
ישראל הידרדרה וניצבת במקום ה־116 ברשימת המקומות שבהם כדאי לעשות עסקים. גרירת הרגליים הרגולטורית והפחד המשתק של הפוליטיקאים מוסבר בחשש לתגובת גורמים באופוזיציה ולפחד מה יאמרו בתקשורת. אלא שהפחד מפני מה שיכתבו אינו תוכנית עבודה.

נתניהו כבר הבטיח יותר מפעם אחת להילחם בבירוקרטיה כשאמר: "נילחם בעודף הרגולציה בגרזנים", והחליט על הקמת ועדה לקיצור הליכי הרגולציה. אז באמת, מספיק כבר עם הדיבורים. הגיע הזמן למעשים. זה יקרה אם מתווה הגז יובא מחר לאישורו בכנסת. במקביל יש להפקיע את סמכות דרעי ההססן בעניין סעיף 52 למתווה הגז ולהעבירה לאחריות ראש הממשלה.