לאחר שפתר את כל צרות מערכת החינוך, החליט שר החינוך נפתלי בנט שהפרויקט הבולט ביותר שיושק עם תחילת שנת הלימודים יהיה זה שמדרבן תלמידים ללמוד מתמטיקה. אפילו נשיאנו לשעבר שמעון פרס נחלץ לעזרת תלמידי ישראל וקרא בסרטון מגוחך: "תלמידים, 5 יחידות במתמטיקה זה ממש חשוב". לפרויקט ניתן השם "מתמטיקה תחילה", ותקציב נוסף נדד למטרה המקודשת. אני הייתי שם, אז בואו ניכנס למכונת הזמן, 15 שנים אחורה, ואולי נלמד משהו, רצוי משהו שאין בו מספרים ומחשבון מדעי.



מעין רודה, כיתת מחוננים, תיכון פתח תקוואי ממוצע. בגיל 15 כל הבנות רק רוצות לעשות כיף, אבל אני ביליתי את מיטב שעות ההתבגרות שלי בשיעורים פרטיים במתמטיקה. שברתי את הראש במעבר ממורה למורה, בזבזתי את הכסף של הורי, ומעולם לא העליתי על דעתי שישנה אופציה כלשהי בעולם שאינה 5 יחידות במתמטיקה. את רוב הסבל של השנים ההן אני תולה בשני סעיפים עיקריים: בנים ומתמטיקה. את הראשון נפתלי בנט לא יצליח לפתור, אבל על השני כדאי לו לחשוב שוב.



טיעון ידוע של מבוגרים הוא: "את לא יודעת מה תעשי כשתהיי גדולה, ולכן כדאי להשאיר את כל הדלתות פתוחות". אבל רבים מהתלמידים בני ה־15 כבר יודעים אם הם נמשכים לתחומים המדעיים או שהם רוצים לעסוק במקצוע שלימודי היסטוריה מורחבים יסייעו לו הרבה יותר. מה גם שציון נמוך ב־5 יחידות מתמטיקה שווה ערך לעתים לציון גבוה ב־4 יחידות או פחות, ובמקרה כזה עדיף לא לבזבז הון תועפות ושעות יקרות על ניסיון להבין את האסימפטוטה הזאת ואת הקומבינטוריקה ההיא.



ובעצם, אם אנחנו תלמידים טובים עם ציונים טובים, כנראה שאין לנו ממה לחשוש. גם אם נרצה להיות מדעני גרעין, או ממובילי תעשיית ההייטק, הדלתות לא נטרקות בפנינו אם אנחנו לא בוחרים להשתעבד למקצוע כה קשה. בניגוד למה שההורים שלנו גרמו לנו לחשוב, החיים לא מסתיימים בכיתה י"ב. רבים מאלה שפספסו את רכבת הפיזיקה בתיכון תפסו אותה בתחנה אחרת בחיים, השלימו את החסר ודהרו ללימודים ריאליים באוניברסיטה. לגבי עצמי: כשהגעתי לאוניברסיטה, ללמוד מקצוע שלא דורש מתמטיקה ולא פיזיקה, הייתי צריכה בעיקר ממוצע ציונים גבוה. ממוצע גבוה יכולתי להשיג גם אם הייתי בוחרת במקצועות לימוד פחות קשים, אולי אפילו יותר מעניינים, שבהם ההצלחה הייתה עשויה להיות רבה יותר.



את אלה שמלכתחילה נמשכים לתחומים הריאליים אבל מפחדים מהקושי צריך לעודד ולחזק. אבל אל תגרמו לכל השאר, כאלה שמנגנים ושרים, שכותבים סיפורים ומתעניינים בהיסטוריה, להרגיש כאילו הם תלמידים סוג ב' שלעולם לא יצליחו בחיים. האם חשבתם פעם שאולי הסיבה לכך שתלמידי 5 יחידות במתמטיקה הם אלה שמרוויחים יותר בבגרותם ומשתחלים למשרות נחשקות היא כי כל השאר נחשבים כבר מהיותם בני נוער לפחות מוצלחים? אל תהיו כל כך משוכנעים שאתם יודעים מה פה הביצה ומה התרנגולת.